Re: Přesnost rezistoru

František Burian BuFran na seznam.cz
Úterý Prosinec 14 21:24:44 CET 2021

Ono hodně záleží na výrobci i technologii.

Jak to přesně je vám nikdo (a dokonce ani výrobce) neřekne - a proto jsem se
zde ptal zda někdo neví.

Dle DS, například https://www.tme.eu/Document/65ff15c298fbee0c7dd398a
169372142/PYu-RT_1-to-0.01_RoHS_L_12.pdf

nebo https://www.tme.eu/Document/354916496beb484026d0ac9a6c06528c/AR..%20A%
20REV%20B7%20%20200806.pdf

je tolerance zadána jako procenta + 0.05ohm bez specifikace konfidenčního
intervalu.

Jinými slovy tento rezistor je vybírán tříděním a v pásku se nesmí objevit
hodnota mimo interval.

Jediné co vám výrobce zaručí je, že bude hodnota uvnitř intervalu, ale jak
je rozložená bůh suď - dle norem
se to má aproximovat obdélníkem (rozuměj předpokládej obdélník který má
nejhorší možný rozptyl pro výpočty

z možných křivek)

Jenže známe fyzikální princip rezistoru:

R = rho l / (w h)

To je funkční nelineární závislost na čtyřech parametrech které jsou
zatíženy chybou. Dle pravidel šíření chyby

(popsány v předchozím emailu) je tedy výsledná hodnota s normálním
rozložením ikdyby nakrásně jednotlivé

hodnoty l w h rho měly pravoúhlé rozdělení (jakože nemají). Takže v
rozdělení odporu bude krásně gaussovka
vidět vždy.

Problém je, když to výrobci ujede na materiálu (jako ten 62k odpor co jsem
posílal změřený, je ujetý, má vrchol
jinde !) tak prostě odřízne tu část která nespadá do intervalu, takže je
gaussovka zdeformovaná, offsetlá a v
podstatě se na ni nemůžete spolehnout.

Snaha výrobce je vyrobit přesnější rezistor než udává, aby jich šlo do
vedlejších binů pokud možno co

nejméně (ztráty, zákazník objednal vagon 100k a ne 101k které budou ležet)
takže ta gaussovka na jednom

kotouči bude úzká a bude uprostřed (opět viz ten 62k a můj dotaz jakou že
měl toleranci - jejich rozptyl totiž
neodpovídá) Zajímavé by bylo srovnat různé kotouče které budou z různých
várek tak těch gaussovek bude

víc posunutých a ten obdélník (příp lichoběžník) se tam objeví

Navíc výrobce __může__ (ale nemusí) protřídit vrchol do přesnějších binů
(nebo spíš odpad z přesnější výroby

strčí do méně přesných binů) a těch vrcholů tam bude víc. Opět není
definováno a člověk by neměl nic předpokládat.

Závěr:

Veličiny jsou různé, matematický aparát je upočitatelný pro rozptyl tak se
všechny ostatní popisy aproximují

normálním rozdělením a rozptylem. V normě (nebo jak ten dokument nazvat) je
psáno že jako normální rozložení

tolerance se má považovat takový zápis kde je jednoznačně určen confidence
interval (Třeba výstupy z CERNu

takové jsou, ověřují na "moc devítek" - to je ten confidence interval. V
lehké rešerši datasheetů k odporům jsem

nenašel jediný s confidence intervalem.

Tedy s každým měřením jsou 3 čísla.  střed, +-odchylka a konfidence
odchylky. To je normální rozdělení

a umožňuje to i dost vzdálené odchylky ikdyž velmi málo pravděpodobné.

Pokud jsou jen dvě, střed a +-odchylka tak se jedná o nenormální rozdělení
vzniklé tříděním a musí se přepočítávat.

Nejčastěji neumožňuje mít hodnotu mimo meze (interval odchylky definuje 100%
hodnot)

Výšeuvedené je můj názor který jsem získal důslednou několikadenní rešerší,
neříkám že je správný a budu rád

za oponenturu pokud je něco jinak ... Zejména Daniel nebo Marian by mohli
buďto potvrdit nebo říct "úplně blbě",

ti toho ví víc protože s tím dělají, já to "jen učím" a ještě na jiném
základu (ne R)

S pozdravem,

  Franta Burian

---------- Původní e-mail ----------