Re: Přesnost rezistoru

Úterý Prosinec 14 21:51:46 CET 2021

Tak asi je technika trochu jinde, než když jsem byl na průmce (70-75).
Tehdy nám říkali, že ta výroba odporů je "bezodpadová". Nanese se uhlík
tak, jak se podaří a pak se to třídí podle hodnot z řady a pro vyšší
hodnoty se vybrušuje spirála. Ale ty odpory měly 5, 10 a tuším že i 20%
a tam ty hodnoty v řadě na sebe navazovaly. Takže pokud se to dělalo
takhle, to rozdělení bylo skutečně obdélníkové. Pokud se to dneska dělá
tak, že se napařuje vrstva o které se ví, jak je tlustá (třeba na jednom
kusu se průběžně měří odpor) a je dané, že teď se dělá třeba 1K5, pak to
rozdělení bude gausovské.

Ale z trochu jiného oboru... jistý výrobce baterek měl problém, že aby
ty nejhorší články měly kapacitu 100%, ty nejlepší měly i 120%. Ujal se
toho člověk, který byl sice levý na praktické činnosti, ale jako čerstvý
absolvent školy něco věděl o matice. Chodil po provozu, převažoval
aktivní hmoty (ty jsou na článku nejdražší) a říkal, co je potřeba
změnit, aby se gausova křivka zúžila a posadila přesně tam, kam je
potřeba. A byly tam i jiné úpravy článku, třeba aby se snížil vnitřní
odpor. Výsledek byl, že ušetřili na výrobních nákladech a při tom se
počet nevyhovujících článků radikálně snížil.

Anděl