Re: Nabíjení baterie z gridu
Jan 'yanek' Bortl
yanek na yanek.cz
Čtvrtek Září 19 16:33:49 CEST 2024
Když je tu řeč o NiXX baterkách, stále přemýšlím o extenzi kapacity svého
primárního uložiště (28kWh), ve formě nějaké dodatečné baterie, ke které by
byl připojen nějaký reverzibilní DC/DC měnič právě k té primární - čistě pro
možnost využít nějakou vhodnější chemii. Odléval bych si tam přebytečnou
energii a zároveň při nedostatku pomalu přeléval do primárního uložiště.
Otázka zní, když si vymyslím takové sekundární uložiště o kapacitě třeba
50kWh, vyplatí se to řešit nějakýma NiXX? Lze tyto baterie nějak rozumně
postavit a uprovozovat "na doma"?
Opravdu v současnosti je LiFePO4 optimální ekonomická varianta?
Dne 19. 09. 24 v 16:09 Vláďa Anděl napsal(a):
> Když vidím ty ceny, nechápu, proč dráha pořád používá baterky NiCd, které
> vyžadují údržbu, případně v posledních letech přecházejí s velkými
> problémy na levnější a bezúdržbové Pb gelovky. I když napadá mě několik
> důvodů.
> 1. NiCd se používalo odjakživa, akorát že někdy před válkou to byly NiFe a
> později to začali vylepšovat kadmiem.
> 2. NiCd sice vyžaduje údržbu (hydroxid chytá vzdušný CO2, mění se na
> uhličitan a je ho potřeba pravidelně měnit), ale jinak ta baterka snese
> všechno včetně vybití na nulu a nabíjení v mrazu, i když to nabíjeni v
> mrazu není účinné. A vydrží 10-20 let. Po těch 20 letech si to lidi berou
> domů pro soláry a ono to ještě nějak funguje. Než jsem si pořídil
> "dospělou" FVE, měl jsem doma 10 let 100W panel a baterku 12V 375 Ah.
> https://www.vaelektronik.cz/dum/original/ea_baterka.jpg
> Už pár let dávají na hladinu elektrolytu trošku oleje, přes kterou tam CO2
> nemůže a první výměna elektrolytu se dělá místo po 2 až po 10 letech.
> 3. Na údržbu NiCd baterek je vybudovaný celý ekosystém. V depech ČD mají
> baterkárny s formováním/měřením kapacity, míchání louhu a je zajištěná
> recyklace aktivních hmot i elektroltu.
>
> Olověné gelovky byl průšvih hlavně ze začátku, než pochopili, že fíra fakt
> nemůže mít 24V ledničku připojenou na odbočku ze 120V baterky. Zrovna tak
> tam měli na odbočce vysílačku, někde i poziční světla. Ono by se to nemělo
> ani u NiCd, ale když se pár článků přebíjelo, občas se dolily a ta baterka
> to nějak zvládla. Osvětlovací baterky na vagónech zůstávaly často vybité,
> což baterce NiCd nevadilo, ale gelovka sulfatovala.
>
> Pokud baterku LiFePO4 ochrání BMS, nejspíš by se dala použít i na dráze.
> Ale asi bude ještě pár let trvat, než na to na dráze přijdou.
>
> Anděl
>
--
Jan 'yanek' Bortl
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240919/65ba6ed3/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list