<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<p>Když je tu řeč o NiXX baterkách, stále přemýšlím o extenzi
kapacity svého primárního uložiště (28kWh), ve formě nějaké
dodatečné baterie, ke které by byl připojen nějaký reverzibilní
DC/DC měnič právě k té primární - čistě pro možnost využít nějakou
vhodnější chemii. Odléval bych si tam přebytečnou energii a
zároveň při nedostatku pomalu přeléval do primárního uložiště.<br>
</p>
<p>Otázka zní, když si vymyslím takové sekundární uložiště o
kapacitě třeba 50kWh, vyplatí se to řešit nějakýma NiXX? Lze tyto
baterie nějak rozumně postavit a uprovozovat "na doma"?</p>
<p>Opravdu v současnosti je LiFePO4 optimální ekonomická varianta?</p>
<p><br>
</p>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 19. 09. 24 v 16:09 Vláďa Anděl
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:32208f79-d4e7-4098-a049-ec32a610cf43@vaelektronik.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<div class="moz-cite-prefix">Když vidím ty ceny, nechápu, proč
dráha pořád používá baterky NiCd, které vyžadují údržbu,
případně v posledních letech přecházejí s velkými problémy na
levnější a bezúdržbové Pb gelovky. I když napadá mě několik
důvodů.</div>
<div class="moz-cite-prefix">1. NiCd se používalo odjakživa,
akorát že někdy před válkou to byly NiFe a později to začali
vylepšovat kadmiem.</div>
<div class="moz-cite-prefix">2. NiCd sice vyžaduje údržbu
(hydroxid chytá vzdušný CO2, mění se na uhličitan a je ho
potřeba pravidelně měnit), ale jinak ta baterka snese všechno
včetně vybití na nulu a nabíjení v mrazu, i když to nabíjeni v
mrazu není účinné. A vydrží 10-20 let. Po těch 20 letech si to
lidi berou domů pro soláry a ono to ještě nějak funguje. Než
jsem si pořídil "dospělou" FVE, měl jsem doma 10 let 100W panel
a baterku 12V 375 Ah. <a class="moz-txt-link-freetext"
href="https://www.vaelektronik.cz/dum/original/ea_baterka.jpg"
moz-do-not-send="true">https://www.vaelektronik.cz/dum/original/ea_baterka.jpg</a> </div>
<div class="moz-cite-prefix">Už pár let dávají na hladinu
elektrolytu trošku oleje, přes kterou tam CO2 nemůže a první
výměna elektrolytu se dělá místo po 2 až po 10 letech.<br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">3. Na údržbu NiCd baterek je
vybudovaný celý ekosystém. V depech ČD mají baterkárny s
formováním/měřením kapacity, míchání louhu a je zajištěná
recyklace aktivních hmot i elektroltu.<br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Olověné gelovky byl průšvih hlavně ze
začátku, než pochopili, že fíra fakt nemůže mít 24V ledničku
připojenou na odbočku ze 120V baterky. Zrovna tak tam měli na
odbočce vysílačku, někde i poziční světla. Ono by se to nemělo
ani u NiCd, ale když se pár článků přebíjelo, občas se dolily a
ta baterka to nějak zvládla. Osvětlovací baterky na vagónech
zůstávaly často vybité, což baterce NiCd nevadilo, ale gelovka
sulfatovala. <br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Pokud baterku LiFePO4 ochrání BMS,
nejspíš by se dala použít i na dráze. Ale asi bude ještě pár let
trvat, než na to na dráze přijdou.</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Anděl</div>
<div class="moz-cite-prefix"><br>
</div>
<span style="white-space: pre-wrap"></span><span
style="white-space: pre-wrap">
</span></blockquote>
<pre class="moz-signature" cols="76">--
Jan 'yanek' Bortl</pre>
</body>
</html>