<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p>Když je tu řeč o NiXX baterkách, stále přemýšlím o extenzi
      kapacity svého primárního uložiště (28kWh), ve formě nějaké
      dodatečné baterie, ke které by byl připojen nějaký reverzibilní
      DC/DC měnič právě k té primární - čistě pro možnost využít nějakou
      vhodnější chemii. Odléval bych si tam přebytečnou energii a
      zároveň při nedostatku pomalu přeléval do primárního uložiště.<br>
    </p>
    <p>Otázka zní, když si vymyslím takové sekundární uložiště o
      kapacitě třeba 50kWh, vyplatí se to řešit nějakýma NiXX? Lze tyto
      baterie nějak rozumně postavit a uprovozovat "na doma"?</p>
    <p>Opravdu v současnosti je LiFePO4 optimální ekonomická varianta?</p>
    <p><br>
    </p>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 19. 09. 24 v 16:09 Vláďa Anděl
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:32208f79-d4e7-4098-a049-ec32a610cf43@vaelektronik.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <div class="moz-cite-prefix">Když vidím ty ceny, nechápu, proč
        dráha pořád používá baterky NiCd, které vyžadují údržbu,
        případně v posledních letech přecházejí s velkými problémy na
        levnější a bezúdržbové Pb gelovky. I když napadá mě několik
        důvodů.</div>
      <div class="moz-cite-prefix">1. NiCd se používalo odjakživa,
        akorát že někdy před válkou to byly NiFe a později to začali
        vylepšovat kadmiem.</div>
      <div class="moz-cite-prefix">2. NiCd sice vyžaduje údržbu
        (hydroxid chytá vzdušný CO2, mění se na uhličitan a je ho
        potřeba pravidelně měnit), ale jinak ta baterka snese všechno
        včetně vybití na nulu a nabíjení v mrazu, i když to nabíjeni v
        mrazu není účinné. A vydrží 10-20 let. Po těch 20 letech si to
        lidi berou domů pro soláry a ono to ještě nějak funguje. Než
        jsem si pořídil "dospělou" FVE, měl jsem doma 10 let 100W panel
        a baterku 12V 375 Ah. <a class="moz-txt-link-freetext"
          href="https://www.vaelektronik.cz/dum/original/ea_baterka.jpg"
          moz-do-not-send="true">https://www.vaelektronik.cz/dum/original/ea_baterka.jpg</a> </div>
      <div class="moz-cite-prefix">Už pár let dávají na hladinu
        elektrolytu trošku oleje, přes kterou tam CO2 nemůže a první
        výměna elektrolytu se dělá místo po 2 až po 10 letech.<br>
      </div>
      <div class="moz-cite-prefix">3. Na údržbu NiCd baterek je
        vybudovaný celý ekosystém. V depech ČD mají baterkárny s
        formováním/měřením kapacity, míchání louhu a je zajištěná
        recyklace aktivních hmot i elektroltu.<br>
      </div>
      <div class="moz-cite-prefix"><br>
      </div>
      <div class="moz-cite-prefix">Olověné gelovky byl průšvih hlavně ze
        začátku, než pochopili, že fíra fakt nemůže mít 24V ledničku
        připojenou na odbočku ze 120V baterky. Zrovna tak tam měli na
        odbočce vysílačku, někde i poziční světla. Ono by se to nemělo
        ani u NiCd, ale když se pár článků přebíjelo, občas se dolily a
        ta baterka to nějak zvládla. Osvětlovací baterky na vagónech
        zůstávaly často vybité, což baterce NiCd nevadilo, ale gelovka
        sulfatovala. <br>
      </div>
      <div class="moz-cite-prefix"><br>
      </div>
      <div class="moz-cite-prefix">Pokud baterku LiFePO4 ochrání BMS,
        nejspíš by se dala použít i na dráze. Ale asi bude ještě pár let
        trvat, než na to na dráze přijdou.</div>
      <div class="moz-cite-prefix"><br>
      </div>
      <div class="moz-cite-prefix">Anděl</div>
      <div class="moz-cite-prefix"><br>
      </div>
      <span style="white-space: pre-wrap"></span><span
      style="white-space: pre-wrap">
</span></blockquote>
    <pre class="moz-signature" cols="76">-- 
Jan 'yanek' Bortl</pre>
  </body>
</html>