Re: Nabíjení baterie z gridu
Vláďa Anděl
vaelektronik na vaelektronik.cz
Čtvrtek Září 19 16:09:44 CEST 2024
Když vidím ty ceny, nechápu, proč dráha pořád používá baterky NiCd,
které vyžadují údržbu, případně v posledních letech přecházejí s velkými
problémy na levnější a bezúdržbové Pb gelovky. I když napadá mě několik
důvodů.
1. NiCd se používalo odjakživa, akorát že někdy před válkou to byly NiFe
a později to začali vylepšovat kadmiem.
2. NiCd sice vyžaduje údržbu (hydroxid chytá vzdušný CO2, mění se na
uhličitan a je ho potřeba pravidelně měnit), ale jinak ta baterka snese
všechno včetně vybití na nulu a nabíjení v mrazu, i když to nabíjeni v
mrazu není účinné. A vydrží 10-20 let. Po těch 20 letech si to lidi
berou domů pro soláry a ono to ještě nějak funguje. Než jsem si pořídil
"dospělou" FVE, měl jsem doma 10 let 100W panel a baterku 12V 375 Ah.
https://www.vaelektronik.cz/dum/original/ea_baterka.jpg
Už pár let dávají na hladinu elektrolytu trošku oleje, přes kterou tam
CO2 nemůže a první výměna elektrolytu se dělá místo po 2 až po 10 letech.
3. Na údržbu NiCd baterek je vybudovaný celý ekosystém. V depech ČD mají
baterkárny s formováním/měřením kapacity, míchání louhu a je zajištěná
recyklace aktivních hmot i elektroltu.
Olověné gelovky byl průšvih hlavně ze začátku, než pochopili, že fíra
fakt nemůže mít 24V ledničku připojenou na odbočku ze 120V baterky.
Zrovna tak tam měli na odbočce vysílačku, někde i poziční světla. Ono by
se to nemělo ani u NiCd, ale když se pár článků přebíjelo, občas se
dolily a ta baterka to nějak zvládla. Osvětlovací baterky na vagónech
zůstávaly často vybité, což baterce NiCd nevadilo, ale gelovka sulfatovala.
Pokud baterku LiFePO4 ochrání BMS, nejspíš by se dala použít i na dráze.
Ale asi bude ještě pár let trvat, než na to na dráze přijdou.
Anděl
Dne 18.09.2024 v 11:43 Martin Záruba napsal(a):
>
> To je jeden z důvodů, proč jsem nechtěl Pylontech. Když byste koupil
> 24 kusů LiFePO4 článek 196Ah 3,2V SVOLT – mivvyENERGY.cz
> <https://www.mivvyenergy.cz/cs/lithiove-clanky/prizmaticke-clanky/clanek-lifepo4-196ah-svolt-32v.html#/214-inicializacni_nabiti-ne_chci_clanek_bez_nabiti>,
> stojí to 48 000 Kč + JIKONG SMART Balancer Active 8-24S 150A –
> mivvyENERGY.cz
> <https://www.mivvyenergy.cz/cs/bms-a-balancery/bms-s-aktivnim-balancerem-smart-8s-24s-150a-32v-jikong.html>
> za 3500 Kč. Celá baterie bude stát 51 500 + montážní materiál, celkem
> cca 52 000 Kč. A má 15,7 kWh. To je přibližně čtvrtinová cena a napětí
> 80 V je ještě docela bezpečné.
>
> Martin Záruba
> Dne 18.9.2024 v 9:51 Vláďa Anděl napsal(a):
>> Když stavíte tu 256V baterku, tam si nějak nedovedu představit
>> zajištění bezpečnosti. Moje baterka Pylontech je kompaktní celek v
>> zakryté krabici. U baterek sestavených z článků bývá zvykem, že
>> články jsou naskládané někde na zemi nebo v regálech a po připojení k
>> beztransformátorovému měniči jsou spojené se sítí. Obávám se, že
>> tohle se pak musí řešit jako uzamykatelná elektrická provozovna se
>> vstupem jen pro znalé. Tohle jste nějak promýšlel, nebo víte jak to
>> budete řešit? Tuším že jste někde psal kapacitu okolo 25 KWh. Na
>> kolik taková baterka vyjde? Mě loni stál Pylontech 14,2 KWh něco přes
>> 200 tisíc.
>>
>> Anděl
>>
>> Dne 17.09.2024 v 23:19 Petr Labaj napsal(a):
>>> Já sice nejsem původní tazatel, ale důvod proč ne mě napadá.
>>>
>>> Pan Záruba provozuje systém s 80V baterkou.
>>> A veškerý ten levný čínský sortiment je určený pro baterie třídy
>>> 48V. Tedy 15 nebo 16 článků LFP.
>>> Proto lidé s baterkami vyšších napětí musí hledat obtížnější řešení
>>> externího nabíjení.
>>>
>>> Já bych to potenciálně se svou baterkou na 256V možná časem taky
>>> chtěl řešit.
>>> Mám to sice složitější kvůli vyššímu napětí, ale zase můžu asi
>>> snadněji využít nabíječku přímo v měniči.
>>>
>>> PL
>>>
>>> ******************
>>>
>>> Dne 17.9.2024 v 22:30 Jaroslav Lukeš napsal(a):
>>>> A je problém použít levnou čínu?
>>>>
>>>> https://www.powland.net/products/easun-power-6200w-solar-inverter
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240919/b5c2e26a/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list