Re: JAk počítat vnitřní odpor

Petr Labaj labaj na volny.cz
Neděle Květen 5 17:38:23 CEST 2024


Tak popularita FVE a elektromobilů nese své ovoce.
Výroba LiIon baterek se rozjela opravdu ve velkém, a tak už je kapacita 
v nich za opravdu dobrou cenu.
A zřejmě se to (kupodivu) promítlo i do drahého profi nářadí, jako jsou 
baterky k BTSkám a další technice.

Právě proto, že to udržují furt nabité by mě zajímalo, na jakém napětí a 
jakém SOC to drží.
V létě s dlouhými dny i baterka ve FVE je často skoro pořád nabitá. 
Zvlášť když člověk třeba odjede na víkend.

Odbočka:
Mimochodem proto mi není moc jasné, proč je pořád takovým problémem 
elektroaut vysoká cena.
Když baterky opravdu slušně spadly dolů, a pořád průběžně padají. A 
všechno ostatní je tam jednodušší.
Když jsem viděl na výstavě 120kW motor z nějakého Mercedesu, tak ten 
bych snad odnesl v batohu.
Malý, lehký, takže málo materiálu a kromě ložisek snad nic, kde je třeba 
nějaká extrémní přesnost.
A zbytek je elektronika, která je taky levná.

Díky.
PL

******************

Dne 5.5.2024 v 17:15 Jan Kuba napsal(a):
> Bohužel ty LiFePo články se teprve nasazují. Je to v podstatě novinka, 
> je jen pár site, kde je nově tahle baterka, takže zkušenosti žádné.
> Vytendroval se nějaký zahraniční dodavatel a ceny jsou naprosto 
> nevídané. I oproti stejné kW/h kapacitě z olova je ta cena výborná, 
> jakože je to levné.
> Za pár let se uvidí, jak to funguje, teď se to ladí.
> Je třeba zdůraznit, že ten režim je naprosto odlišný od těch FV 
> úložišť, kde baterka furt cykluje.
> Tady je to nabité věčnost a čeká na výpadek. Ten je někde co měsíc, 
> někde ale i roky bez výpadku..
>
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail> 
> 	Neobsahuje žádné viry.www.avast.com 
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail> 
>
>
>
> ne 5. 5. 2024 v 16:38 odesílatel Petr Labaj <labaj na volny.cz> napsal:
>
>     Zajímavé informace, děkuji.
>
>     Je jasné, že musí doběhnout perioda životnosti.
>     Ale do nových zařízení se snad už olovo nedává, nebo ano?
>
>     Zajímalo by mě, na jakém napětí drží ty LFP baterky. A jak to
>     napětí modifikují s ohledem na teplotu.
>     Nelze to prosím nějak jednoduše vyčíst nebo jinak zjistit, aby to
>     nebylo složité nebo pracné?
>     A jsou už nějaké zkušenosti s životnosti LFP baterek v takovém
>     použití? Nebo je ještě moc brzo a zatím ještě všechny žijí?
>
>     U olova se myslím dá použít režim, že když se nastaví vhodné
>     napětí, tak je možné mít připojený paralelně zdroj stále.
>     Já jsem tohle dlouho používal na baterce v autě. Po příjezdu jsem
>     na baterku připnul slabý zdroj cca 13.6V (zásuvkový adaptér a
>     stabilizátor s LM317), ta baterka pak byla snad věčná.
>     Teď už to bohužel používat nemůžu, už nemám auto v garáži. A tak
>     mi baterky odcházejí mnohem dřív.
>
>     Ale u LFP to prý použit nejde, prý to zkracuje životnost. Dřív
>     jsem si myslel, že je to u LiIon baterek stejné jako u olova, ale
>     asi ne. Že je třeba externí zdroj odpojit.
>     Tak předpokládám, že ty profi nabíječky to asi dělají taky tak. Že
>     baterku natlačí, pak se odpojí a asi jen periodicky na chvíli zase
>     případně dobijí k vykompenzování samovybíjení.
>     Je to prosím tak?
>
>     Protože začínám stavět tu svou BMS, tak mě tyhle zkušenosti
>     zkušenějších zajímají.
>
>     Pro pana Zárubu:
>     Mimochodem jsem si uvědomil, že to je možná trochu problematický
>     moment u Vašeho pojetí nabíjení, kdy máte panely paralelně k baterce.
>     V létě budou ty panely udržovat baterku stéle v režimu nabíjení,
>     což pro ni možná není úplně zdravé.
>     Pokud jí tedy nějak neodpínáte.
>
>     Děkuji.
>     PL
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240505/3ce04812/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list