Re: JAk počítat vnitřní odpor
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Neděle Květen 5 12:16:15 CEST 2024
Pb baterie mají nezanedbatelné samovybíjení. Jedna ze strategií, jak se
s tím poprat, je udržování na stabilním napětí.
Běžné je, že je konstantní, což buď snižuje garantovatelný dostupný
náboj (např. 13-13,2 V), nebo zkracuje životnost (třeba 13,6),
nejčastěji obojí.
Lepší je, když se tohle U řídí podle teploty. Jenže to správné U i jeho
teplotní závislost se u konkrétních aku trochu liší. Takže pro výrobce
levných UPS, kterej tam hodí baterky, co jsou zrovna nejlevnější, se to
moc nehodí. Ale u těch staničních je to jiná liga. Tam jsou parametry
známy, případně jsou prachy na vývoj SW, co si je umí najít. A asi okolo
toho budou i nějaký patenty.
PH
Dne 05.05.2024 v 10:53 Martin Záruba napsal(a):
>
> Mám to chápat tak, že v závislosti na teplotě se mění napětí na které
> se baterie nabíjí a pod které se nesmí vybíjet?
>
> Martin Záruba
> Dne 5.5.2024 v 10:08 Jan Kuba napsal(a):
>> Nechtěl jsem to vlákno unést, takže jsem nezasahoval...ale chtěl jsem
>> napsat totéž, co jste napsal teď vy. V profi praxi u
>> telekomunikačních staničních baterií (většinou olovo, teď občas už
>> Li-Ion, LiFePo..) se Ri neměří a ani to většinou management okolo
>> těch baterií neumožňuje. Co se sleduje je kapacita. Nabíječe jsou
>> nastavené tak, že jednou za čas udělají zátěžovou zkoušku, odhodí
>> 230V a měří se kapacita takže se baterka vybíjí do zařízení. Když je
>> víc než jedna sada je to jednodušší. Když je jen jedna sada, nevybíjí
>> se úplně ale jen do nějakého koncového napětí. Dá se z toho velmi
>> dobře poznat úbytek kapacity, protože v tom rectifieru jsou uloženy
>> předchozí testy a úbytky.
>> Jinak má vypozorováno že některé typy staničních
>> olověných baterií i když mají po x letech ještě např. 80% kapacity,
>> vnitřní odpor je mnohem vyšší až o řád, než u nových baterií.
>>
>> Co se v profi praxi ale používá je teplotní kompenzace... napětí na
>> baterii se hodně přesně upravuje dle její teploty. Tohle jsem nikde
>> jinde neviděl...
>>
>>
>> neděle 5. května 2024 Martin Záruba <swz na volny.cz> napsal(a):
>>
>> Asi tyto úvahy měly smysl a přivedly mě vlastně na začátek.....
>>
>> Proč vlastně měřit vnitřní odpor? No protože mě to zajímá. Jenže
>> něco jiného je to u akumulátoru v elektromobilu, elektrokolu,
>> koloběžce a především v dronu. Ve všech těchto případech je
>> akumulátor (především při vybíjení) zatěžován proudem 5C, možná i
>> víc. Zde má vnitřní odpor významný vliv na ztráty a tedy i
>> oteplení. Článek, který bude mít kapacitu, ale velký vnitřní
>> odpor je nepoužitelný.
>>
>> U FVE ale jsou články zatěžované mnohem méně. Pokud budeme
>> předpokládat, že baterie musí vydržet přes noc, než se vybije,
>> bude obvykle zatěžovací proud do 0.2C. A nabíjecí? Řekněme do
>> 0.5C. Nevím, jak jinde, ale já mám cca 200Ah a nabíjecí proud
>> málokdy přesáhne 50A. Takže pro FVE je důležitější kapacita.
>> Článek s výrazně menší kapacitou snižuje kapacitu celé baterie,
>> protože udělat balancer, který by mu dostatečně pomohl je
>> problematické.
>>
>> Takže zajímavé je měřit kapacitu. Ale i to není tak snadné, pokud
>> nenastane stav, že článek je zcela nabitý nebo zcela vybitý.......
>>
>> Martin Záruba
>>
>> Dne 4.5.2024 v 16:29 Petr Labaj napsal(a):
>>> Já mám to měření vnitřního odporu naplánováno až jako bonus, až
>>> bude fungovat všechno ostatní.
>>> Ale měřit to chci po jednotlivých článcích, protože tak to podle
>>> mě to má i logický smysl.
>>> Tedy to budou měřit jednotlivé moduly na každém článku.
>>> Je na nich nízké napětí jen 3.2V a budou mít teoreticky až
>>> 16-bitový převodník.
>>>
>>> Neměřilo by to furt, ale asi jen na povel, tj. na žádost z centra.
>>> Pak už je jen třeba zajistit na chvíli nulový odběr (lze snadno
>>> zajistit, BMS nahlásí měniči zákaz nabíjení i vybíjení).
>>> Pak nějaké kontinuální nabíjení (jednoduché, dopoledne budou
>>> baterky po noci prázdné a výkon za slunečného dne bude násobný
>>> proti okamžité spotřebě domu).
>>> No a pak kontinuální vybíjení (opět snadné zajistit někdy pozdě
>>> večer).
>>>
>>> Snažit se to měřit průběžně by možná taky šlo, ale chtělo by to
>>> měření omezit na dobu ustáleného toku a jen při napětí článku
>>> někde uprostřed jeho napěťového rozsahu.
>>>
>>> Takže realizačně: nejdůležitější je naučit ty moduly
>>> programování firmware typu OTB (variace na známé OTA, kde tady
>>> to nebude Over-the-air, nýbrž Over-the-bus). ;-)
>>> Pak se dá snadno experimentovat a algoritmus doladit za chodu.
>>>
>>> Poznámka bokem: včera jsem se zúčastnil předváděčky/školení mimo
>>> jiné na baterky Pylontech. Tedy asi nejznámější a zřejmě
>>> nejpopulárnější baterky do úložišť FVE.
>>> A utvrdilo mě to přesvědčení, že je třeba si BMS vyvinout sám,
>>> protože i známý Pylontech to má udělané mizerně.
>>>
>>> PL
>>>
>>> ********************
>>>
>>> Dne 4.5.2024 v 10:52 Martin Záruba napsal(a):
>>>> Chtěl bych do programu pro obsluhu BMS udělat výpočet vnitřního
>>>> odporu. Jenže stále se mi nedaří udělat vhodný algoritmus. Mám
>>>> vzorky napětí článků a celkový proud baterií (všechny články
>>>> jsou v sérii). Jenže současně se články nabíjejí nebo vybíjejí
>>>> podle toho, kterým směrem teče proud. Takže
>>>>
>>>> Ri = dU / dI dává nesmyslné výsledky, protože dU se pohybuje
>>>> okolo 10 mV na baterii o napětí 80V. Navíc je třeba vzít v
>>>> úvahu to nabití a vybití. A pak se mi zdá, že napětí reaguje na
>>>> protékající proud se zpožděním, ale to se mi zdá skoro nemožné,
>>>> vzhledem k velikosti proudu (cca 10A)
>>>>
>>>> Ty vzorky mám po vteřině.
>>>>
>>>> Máte nějaký nápad, jak na to?
>>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240505/4ef75a11/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list