Re: JAk počítat vnitřní odpor
Martin Záruba
swz na volny.cz
Neděle Květen 5 10:53:50 CEST 2024
Mám to chápat tak, že v závislosti na teplotě se mění napětí na které se
baterie nabíjí a pod které se nesmí vybíjet?
Martin Záruba
Dne 5.5.2024 v 10:08 Jan Kuba napsal(a):
> Nechtěl jsem to vlákno unést, takže jsem nezasahoval...ale chtěl jsem
> napsat totéž, co jste napsal teď vy. V profi praxi u telekomunikačních
> staničních baterií (většinou olovo, teď občas už Li-Ion, LiFePo..) se
> Ri neměří a ani to většinou management okolo těch baterií neumožňuje.
> Co se sleduje je kapacita. Nabíječe jsou nastavené tak, že jednou za
> čas udělají zátěžovou zkoušku, odhodí 230V a měří se kapacita takže se
> baterka vybíjí do zařízení. Když je víc než jedna sada je to
> jednodušší. Když je jen jedna sada, nevybíjí se úplně ale jen do
> nějakého koncového napětí. Dá se z toho velmi dobře poznat úbytek
> kapacity, protože v tom rectifieru jsou uloženy předchozí testy a úbytky.
> Jinak má vypozorováno že některé typy staničních
> olověných baterií i když mají po x letech ještě např. 80% kapacity,
> vnitřní odpor je mnohem vyšší až o řád, než u nových baterií.
>
> Co se v profi praxi ale používá je teplotní kompenzace... napětí na
> baterii se hodně přesně upravuje dle její teploty. Tohle jsem nikde
> jinde neviděl...
>
>
> neděle 5. května 2024 Martin Záruba <swz na volny.cz> napsal(a):
>
> Asi tyto úvahy měly smysl a přivedly mě vlastně na začátek.....
>
> Proč vlastně měřit vnitřní odpor? No protože mě to zajímá. Jenže
> něco jiného je to u akumulátoru v elektromobilu, elektrokolu,
> koloběžce a především v dronu. Ve všech těchto případech je
> akumulátor (především při vybíjení) zatěžován proudem 5C, možná i
> víc. Zde má vnitřní odpor významný vliv na ztráty a tedy i
> oteplení. Článek, který bude mít kapacitu, ale velký vnitřní odpor
> je nepoužitelný.
>
> U FVE ale jsou články zatěžované mnohem méně. Pokud budeme
> předpokládat, že baterie musí vydržet přes noc, než se vybije,
> bude obvykle zatěžovací proud do 0.2C. A nabíjecí? Řekněme do
> 0.5C. Nevím, jak jinde, ale já mám cca 200Ah a nabíjecí proud
> málokdy přesáhne 50A. Takže pro FVE je důležitější kapacita.
> Článek s výrazně menší kapacitou snižuje kapacitu celé baterie,
> protože udělat balancer, který by mu dostatečně pomohl je
> problematické.
>
> Takže zajímavé je měřit kapacitu. Ale i to není tak snadné, pokud
> nenastane stav, že článek je zcela nabitý nebo zcela vybitý.......
>
> Martin Záruba
>
> Dne 4.5.2024 v 16:29 Petr Labaj napsal(a):
>> Já mám to měření vnitřního odporu naplánováno až jako bonus, až
>> bude fungovat všechno ostatní.
>> Ale měřit to chci po jednotlivých článcích, protože tak to podle
>> mě to má i logický smysl.
>> Tedy to budou měřit jednotlivé moduly na každém článku.
>> Je na nich nízké napětí jen 3.2V a budou mít teoreticky až
>> 16-bitový převodník.
>>
>> Neměřilo by to furt, ale asi jen na povel, tj. na žádost z centra.
>> Pak už je jen třeba zajistit na chvíli nulový odběr (lze snadno
>> zajistit, BMS nahlásí měniči zákaz nabíjení i vybíjení).
>> Pak nějaké kontinuální nabíjení (jednoduché, dopoledne budou
>> baterky po noci prázdné a výkon za slunečného dne bude násobný
>> proti okamžité spotřebě domu).
>> No a pak kontinuální vybíjení (opět snadné zajistit někdy pozdě
>> večer).
>>
>> Snažit se to měřit průběžně by možná taky šlo, ale chtělo by to
>> měření omezit na dobu ustáleného toku a jen při napětí článku
>> někde uprostřed jeho napěťového rozsahu.
>>
>> Takže realizačně: nejdůležitější je naučit ty moduly programování
>> firmware typu OTB (variace na známé OTA, kde tady to nebude
>> Over-the-air, nýbrž Over-the-bus). ;-)
>> Pak se dá snadno experimentovat a algoritmus doladit za chodu.
>>
>> Poznámka bokem: včera jsem se zúčastnil předváděčky/školení mimo
>> jiné na baterky Pylontech. Tedy asi nejznámější a zřejmě
>> nejpopulárnější baterky do úložišť FVE.
>> A utvrdilo mě to přesvědčení, že je třeba si BMS vyvinout sám,
>> protože i známý Pylontech to má udělané mizerně.
>>
>> PL
>>
>> ********************
>>
>> Dne 4.5.2024 v 10:52 Martin Záruba napsal(a):
>>> Chtěl bych do programu pro obsluhu BMS udělat výpočet vnitřního
>>> odporu. Jenže stále se mi nedaří udělat vhodný algoritmus. Mám
>>> vzorky napětí článků a celkový proud baterií (všechny články
>>> jsou v sérii). Jenže současně se články nabíjejí nebo vybíjejí
>>> podle toho, kterým směrem teče proud. Takže
>>>
>>> Ri = dU / dI dává nesmyslné výsledky, protože dU se pohybuje
>>> okolo 10 mV na baterii o napětí 80V. Navíc je třeba vzít v úvahu
>>> to nabití a vybití. A pak se mi zdá, že napětí reaguje na
>>> protékající proud se zpožděním, ale to se mi zdá skoro nemožné,
>>> vzhledem k velikosti proudu (cca 10A)
>>>
>>> Ty vzorky mám po vteřině.
>>>
>>> Máte nějaký nápad, jak na to?
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>> <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240505/d6e4bad5/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list