Re: JAk počítat vnitřní odpor

Martin Záruba swz na volny.cz
Neděle Květen 5 07:58:22 CEST 2024

Asi tyto úvahy měly smysl a přivedly mě vlastně na začátek.....

Proč vlastně měřit vnitřní odpor? No protože mě to zajímá. Jenže něco
jiného je to u akumulátoru v elektromobilu, elektrokolu, koloběžce a
především v dronu. Ve všech těchto případech je akumulátor (především
při vybíjení) zatěžován proudem 5C, možná i víc. Zde má vnitřní odpor
významný vliv na ztráty a tedy i oteplení. Článek, který bude mít
kapacitu, ale velký vnitřní odpor je nepoužitelný.

U FVE ale jsou články zatěžované mnohem méně. Pokud budeme předpokládat,
že baterie musí vydržet přes noc, než se vybije, bude obvykle zatěžovací
proud do 0.2C. A nabíjecí? Řekněme do 0.5C. Nevím, jak jinde, ale já mám
cca 200Ah a nabíjecí proud málokdy přesáhne 50A. Takže pro FVE je
důležitější kapacita. Článek s výrazně menší kapacitou snižuje kapacitu
celé baterie, protože udělat balancer, který by mu dostatečně pomohl je
problematické.

Takže zajímavé je měřit kapacitu. Ale i to není tak snadné, pokud
nenastane stav, že článek je zcela nabitý nebo zcela vybitý.......

Martin Záruba