Re: JAk počítat vnitřní odpor
Martin Záruba
swz na volny.cz
Neděle Květen 5 07:58:22 CEST 2024
Asi tyto úvahy měly smysl a přivedly mě vlastně na začátek.....
Proč vlastně měřit vnitřní odpor? No protože mě to zajímá. Jenže něco
jiného je to u akumulátoru v elektromobilu, elektrokolu, koloběžce a
především v dronu. Ve všech těchto případech je akumulátor (především
při vybíjení) zatěžován proudem 5C, možná i víc. Zde má vnitřní odpor
významný vliv na ztráty a tedy i oteplení. Článek, který bude mít
kapacitu, ale velký vnitřní odpor je nepoužitelný.
U FVE ale jsou články zatěžované mnohem méně. Pokud budeme předpokládat,
že baterie musí vydržet přes noc, než se vybije, bude obvykle zatěžovací
proud do 0.2C. A nabíjecí? Řekněme do 0.5C. Nevím, jak jinde, ale já mám
cca 200Ah a nabíjecí proud málokdy přesáhne 50A. Takže pro FVE je
důležitější kapacita. Článek s výrazně menší kapacitou snižuje kapacitu
celé baterie, protože udělat balancer, který by mu dostatečně pomohl je
problematické.
Takže zajímavé je měřit kapacitu. Ale i to není tak snadné, pokud
nenastane stav, že článek je zcela nabitý nebo zcela vybitý.......
Martin Záruba
Dne 4.5.2024 v 16:29 Petr Labaj napsal(a):
> Já mám to měření vnitřního odporu naplánováno až jako bonus, až bude
> fungovat všechno ostatní.
> Ale měřit to chci po jednotlivých článcích, protože tak to podle mě to
> má i logický smysl.
> Tedy to budou měřit jednotlivé moduly na každém článku.
> Je na nich nízké napětí jen 3.2V a budou mít teoreticky až 16-bitový
> převodník.
>
> Neměřilo by to furt, ale asi jen na povel, tj. na žádost z centra.
> Pak už je jen třeba zajistit na chvíli nulový odběr (lze snadno
> zajistit, BMS nahlásí měniči zákaz nabíjení i vybíjení).
> Pak nějaké kontinuální nabíjení (jednoduché, dopoledne budou baterky
> po noci prázdné a výkon za slunečného dne bude násobný proti okamžité
> spotřebě domu).
> No a pak kontinuální vybíjení (opět snadné zajistit někdy pozdě večer).
>
> Snažit se to měřit průběžně by možná taky šlo, ale chtělo by to měření
> omezit na dobu ustáleného toku a jen při napětí článku někde uprostřed
> jeho napěťového rozsahu.
>
> Takže realizačně: nejdůležitější je naučit ty moduly programování
> firmware typu OTB (variace na známé OTA, kde tady to nebude
> Over-the-air, nýbrž Over-the-bus). ;-)
> Pak se dá snadno experimentovat a algoritmus doladit za chodu.
>
> Poznámka bokem: včera jsem se zúčastnil předváděčky/školení mimo jiné
> na baterky Pylontech. Tedy asi nejznámější a zřejmě nejpopulárnější
> baterky do úložišť FVE.
> A utvrdilo mě to přesvědčení, že je třeba si BMS vyvinout sám, protože
> i známý Pylontech to má udělané mizerně.
>
> PL
>
> ********************
>
> Dne 4.5.2024 v 10:52 Martin Záruba napsal(a):
>> Chtěl bych do programu pro obsluhu BMS udělat výpočet vnitřního
>> odporu. Jenže stále se mi nedaří udělat vhodný algoritmus. Mám vzorky
>> napětí článků a celkový proud baterií (všechny články jsou v sérii).
>> Jenže současně se články nabíjejí nebo vybíjejí podle toho, kterým
>> směrem teče proud. Takže
>>
>> Ri = dU / dI dává nesmyslné výsledky, protože dU se pohybuje okolo 10
>> mV na baterii o napětí 80V. Navíc je třeba vzít v úvahu to nabití a
>> vybití. A pak se mi zdá, že napětí reaguje na protékající proud se
>> zpožděním, ale to se mi zdá skoro nemožné, vzhledem k velikosti
>> proudu (cca 10A)
>>
>> Ty vzorky mám po vteřině.
>>
>> Máte nějaký nápad, jak na to?
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240505/ebe154fe/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list