<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p><font face="Arial">Asi tyto úvahy měly smysl a přivedly mě
        vlastně na začátek.....</font></p>
    <p><font face="Arial">Proč vlastně měřit vnitřní odpor? No protože
        mě to zajímá. Jenže něco jiného je to u akumulátoru v
        elektromobilu, elektrokolu, koloběžce a především v dronu. Ve
        všech těchto případech je akumulátor (především při vybíjení)
        zatěžován proudem 5C, možná i víc. Zde má vnitřní odpor významný
        vliv na ztráty a tedy i oteplení. Článek, který bude mít
        kapacitu, ale velký vnitřní odpor je nepoužitelný.</font></p>
    <p><font face="Arial">U FVE ale jsou články zatěžované mnohem méně.
        Pokud budeme předpokládat, že baterie musí vydržet přes noc, než
        se vybije, bude obvykle zatěžovací proud do 0.2C. A nabíjecí?
        Řekněme do 0.5C. Nevím, jak jinde, ale já mám cca 200Ah a
        nabíjecí proud málokdy přesáhne 50A. Takže pro FVE je
        důležitější kapacita. Článek s výrazně menší kapacitou snižuje
        kapacitu celé baterie, protože udělat balancer, který by mu
        dostatečně pomohl je problematické.</font></p>
    <p><font face="Arial">Takže zajímavé je měřit kapacitu. Ale i to
        není tak snadné, pokud nenastane stav, že článek je zcela nabitý
        nebo zcela vybitý.......<br>
      </font></p>
    <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 4.5.2024 v 16:29 Petr Labaj
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:4e112682-ed9f-4bd8-2af6-44b80a4bbb52@volny.cz">Já mám to
      měření vnitřního odporu naplánováno až jako bonus, až bude
      fungovat všechno ostatní.
      <br>
      Ale měřit to chci po jednotlivých článcích, protože tak to podle
      mě to má i logický smysl.
      <br>
      Tedy to budou měřit jednotlivé moduly na každém článku.
      <br>
      Je na nich nízké napětí jen 3.2V a budou mít teoreticky až
      16-bitový převodník.
      <br>
      <br>
      Neměřilo by to furt, ale asi jen na povel, tj. na žádost z centra.
      <br>
      Pak už je jen třeba zajistit na chvíli nulový odběr (lze snadno
      zajistit, BMS nahlásí měniči zákaz nabíjení i vybíjení).
      <br>
      Pak nějaké kontinuální nabíjení (jednoduché, dopoledne budou
      baterky po noci prázdné a výkon za slunečného dne bude násobný
      proti okamžité spotřebě domu).
      <br>
      No a pak kontinuální vybíjení (opět snadné zajistit někdy pozdě
      večer).
      <br>
      <br>
      Snažit se to měřit průběžně by možná taky šlo, ale chtělo by to
      měření omezit na dobu ustáleného toku a jen při napětí článku
      někde uprostřed jeho napěťového  rozsahu.
      <br>
      <br>
      Takže realizačně: nejdůležitější je naučit ty moduly programování
      firmware typu OTB (variace na známé OTA, kde tady to nebude
      Over-the-air, nýbrž Over-the-bus). ;-)
      <br>
      Pak se dá snadno experimentovat a algoritmus doladit za chodu.
      <br>
      <br>
      Poznámka bokem: včera jsem se zúčastnil předváděčky/školení mimo
      jiné na baterky Pylontech. Tedy asi nejznámější a zřejmě
      nejpopulárnější baterky do úložišť FVE.
      <br>
      A utvrdilo mě to přesvědčení, že je třeba si BMS vyvinout sám,
      protože i známý Pylontech to má udělané mizerně.
      <br>
      <br>
      PL
      <br>
      <br>
      ********************
      <br>
      <br>
      Dne 4.5.2024 v 10:52 Martin Záruba napsal(a):
      <br>
      <blockquote type="cite">Chtěl bych do programu pro obsluhu BMS
        udělat výpočet vnitřního odporu. Jenže stále se mi nedaří udělat
        vhodný algoritmus. Mám vzorky napětí článků a celkový proud
        baterií (všechny články jsou v sérii). Jenže současně se články
        nabíjejí nebo vybíjejí podle toho, kterým směrem teče proud.
        Takže
        <br>
        <br>
        Ri = dU / dI dává nesmyslné výsledky, protože dU se pohybuje
        okolo 10 mV na baterii o napětí 80V. Navíc je třeba vzít v úvahu
        to nabití a vybití. A pak se mi zdá, že napětí reaguje na
        protékající proud se zpožděním, ale to se mi zdá skoro nemožné,
        vzhledem k velikosti proudu (cca 10A)
        <br>
        <br>
        Ty vzorky mám po vteřině.
        <br>
        <br>
        Máte nějaký nápad, jak na to?
        <br>
      </blockquote>
      _______________________________________________
      <br>
      HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
      <br>
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
      <br>
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
      <br>
    </blockquote>
  </body>
</html>