<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<p><font face="Arial">Asi tyto úvahy měly smysl a přivedly mě
vlastně na začátek.....</font></p>
<p><font face="Arial">Proč vlastně měřit vnitřní odpor? No protože
mě to zajímá. Jenže něco jiného je to u akumulátoru v
elektromobilu, elektrokolu, koloběžce a především v dronu. Ve
všech těchto případech je akumulátor (především při vybíjení)
zatěžován proudem 5C, možná i víc. Zde má vnitřní odpor významný
vliv na ztráty a tedy i oteplení. Článek, který bude mít
kapacitu, ale velký vnitřní odpor je nepoužitelný.</font></p>
<p><font face="Arial">U FVE ale jsou články zatěžované mnohem méně.
Pokud budeme předpokládat, že baterie musí vydržet přes noc, než
se vybije, bude obvykle zatěžovací proud do 0.2C. A nabíjecí?
Řekněme do 0.5C. Nevím, jak jinde, ale já mám cca 200Ah a
nabíjecí proud málokdy přesáhne 50A. Takže pro FVE je
důležitější kapacita. Článek s výrazně menší kapacitou snižuje
kapacitu celé baterie, protože udělat balancer, který by mu
dostatečně pomohl je problematické.</font></p>
<p><font face="Arial">Takže zajímavé je měřit kapacitu. Ale i to
není tak snadné, pokud nenastane stav, že článek je zcela nabitý
nebo zcela vybitý.......<br>
</font></p>
<pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 4.5.2024 v 16:29 Petr Labaj
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:4e112682-ed9f-4bd8-2af6-44b80a4bbb52@volny.cz">Já mám to
měření vnitřního odporu naplánováno až jako bonus, až bude
fungovat všechno ostatní.
<br>
Ale měřit to chci po jednotlivých článcích, protože tak to podle
mě to má i logický smysl.
<br>
Tedy to budou měřit jednotlivé moduly na každém článku.
<br>
Je na nich nízké napětí jen 3.2V a budou mít teoreticky až
16-bitový převodník.
<br>
<br>
Neměřilo by to furt, ale asi jen na povel, tj. na žádost z centra.
<br>
Pak už je jen třeba zajistit na chvíli nulový odběr (lze snadno
zajistit, BMS nahlásí měniči zákaz nabíjení i vybíjení).
<br>
Pak nějaké kontinuální nabíjení (jednoduché, dopoledne budou
baterky po noci prázdné a výkon za slunečného dne bude násobný
proti okamžité spotřebě domu).
<br>
No a pak kontinuální vybíjení (opět snadné zajistit někdy pozdě
večer).
<br>
<br>
Snažit se to měřit průběžně by možná taky šlo, ale chtělo by to
měření omezit na dobu ustáleného toku a jen při napětí článku
někde uprostřed jeho napěťového rozsahu.
<br>
<br>
Takže realizačně: nejdůležitější je naučit ty moduly programování
firmware typu OTB (variace na známé OTA, kde tady to nebude
Over-the-air, nýbrž Over-the-bus). ;-)
<br>
Pak se dá snadno experimentovat a algoritmus doladit za chodu.
<br>
<br>
Poznámka bokem: včera jsem se zúčastnil předváděčky/školení mimo
jiné na baterky Pylontech. Tedy asi nejznámější a zřejmě
nejpopulárnější baterky do úložišť FVE.
<br>
A utvrdilo mě to přesvědčení, že je třeba si BMS vyvinout sám,
protože i známý Pylontech to má udělané mizerně.
<br>
<br>
PL
<br>
<br>
********************
<br>
<br>
Dne 4.5.2024 v 10:52 Martin Záruba napsal(a):
<br>
<blockquote type="cite">Chtěl bych do programu pro obsluhu BMS
udělat výpočet vnitřního odporu. Jenže stále se mi nedaří udělat
vhodný algoritmus. Mám vzorky napětí článků a celkový proud
baterií (všechny články jsou v sérii). Jenže současně se články
nabíjejí nebo vybíjejí podle toho, kterým směrem teče proud.
Takže
<br>
<br>
Ri = dU / dI dává nesmyslné výsledky, protože dU se pohybuje
okolo 10 mV na baterii o napětí 80V. Navíc je třeba vzít v úvahu
to nabití a vybití. A pak se mi zdá, že napětí reaguje na
protékající proud se zpožděním, ale to se mi zdá skoro nemožné,
vzhledem k velikosti proudu (cca 10A)
<br>
<br>
Ty vzorky mám po vteřině.
<br>
<br>
Máte nějaký nápad, jak na to?
<br>
</blockquote>
_______________________________________________
<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<br>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br>
</blockquote>
</body>
</html>