Re: [OT] Elektromobil - dojezd v závislosti na rychlosti

Martin Záruba swz na volny.cz
Pátek Červen 14 21:01:45 CEST 2024


V tom máte naprosto pravdu, jenže ta BMS to tak prostě udělá. takže 
takto to průběžně vyhodnocuje při provozu FVE.

To, že některé články nrbudou úplně nabité je důsledek toho, že to 
balancer úplně nezvládl. Jenže to tedy bude skutečná kapacita celé 
baterie. Ono ve skutečnosti se v tomto případě stane zhruba toto: BMS 
odpojí baterii od panelů a ty zůstanou připojeny jen ke střídačům. Pokud 
svítí sluníčko, napětí z optimálního bodu stoupne cca o 15% (v mém 
případě asi 10V) a panely ztratí výkon, lépe řečeno budou dávat jen 
tolik, kolik si vezmou střídače. Baterie zůstane odpojená, ale balancer 
přelévá energii z toho nejvíce nabitého článku do toho s nejmenším 
napětím. Jakmile napětí poklesne o nastaveou hysterezi, bms opět připojí 
panely a zase se nějaká energie dodá a tedy i připočte k celkové 
kapacitě. A tak se to opakuje.

No a na dolním konci jakmile bms vypne kvůli podpětí, opět balancer 
přelévá energii do toho s nejmenším napětím a po chvíli bms baterii zase 
připojí. Střídače naskočí (pravděpodobně je noc) a nějaký proud 
odeberou. Pokud by se zbytková energie dostala do mínusu, zvětší se 
účinnost, aby nenastal mínus. Takže tento mechanismus také vymačká 
energi ze všech článků (pokud to stihne ubalancovat).

Já to vypínací napětí dole nastavil na 3 V. To je napětí, kdy v článku 
zbývá asi 1,5%. Níž nemá cenu jít. A nahoře na 3,41V, to je 98,5%. Těch 
1,5% = 3Ah bohatě stačí na to, aby balancer stihl reagovat a přitom je 
to k článkúm šetrné.

Martin Záruba

Dne 14.6.2024 v 18:14 Petr Labaj napsal(a):
> Rámcově je to asi správně, řekl bych.
>
> Jen ten postup nabíjení je možná trochu neobvyklý.
> Zřejmě ale bude limitován Vašim trochu netradičním uspořádáním.
> Obecně je myslím zvykem při dosažení nabíjecího napětí ještě nějakou
> dobu nechat nabíjení běžet, a vypnout ho až buď po snížení nabíjecího
> proudu pod nějakou nízkou úroveň (například 5% C) nebo po nějaké fixní
> době, třeba 15-30 minutách.
>
> Ukončit nabíjení okamžitě po ťuknutí kteréhokoli článku na nabíjecí
> napětí podle mě znamená, že mnoho článkům bude scházet ještě dost
> do jejich maximálního (při daném napětí) SOC.
>
> PL
>
> *******************
>
> Tak já nevím.......
>
> Popíšu ještě jednou postup, jak počítám účinnost, zda v tom najdete
> někdo chybu, protože se mi nezdá možné, aby to byla pravda.
>
> V intervalech 1 sekundy čtu z BMS proud a napětí baterie. Výkon = U x I.
>
> Pokud je výkon > 0 (nabíjení) sumuji do proměnné "dodano", pokud < 0 do
> "ziskano"
>
> Pokud dojde ke stavu "Maximální nabití některého článku", zapíšu
> Kapacita = dodano - ziskano. V tom okamžiku BMS baterii odpojí a další
> nabíjení nepokračuje.
>
> Pokud dojde ke stavu (dodano - ziskano) > Kapacita, zapíšu také Kapacita
> = dodano - ziskano. (tento stav může nastat při nabíjení menším proudem
> než při minulém vypnutí)
>
> Pokud dojde ke stavu "Maximální vybití některého článku", zapíšu
> Ucinnost = ziskano / dodano
>
> Pokud dojde ke stavu ziskano > (dodano x Ucinnost), zapíšu Ucinnost =
> ziskano / dodano
>
>
> no a nyní mi to tvrdí:
>
> Kapacita = 102% deklarované (to snad je možné)
>
> Ucinnost = 97.2%. Je to možné?
>
>
> Martin Záruba
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240614/54f620df/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list