Re: [OT] Elektromobil - dojezd v závislosti na rychlosti

aze aze na seznam.cz
Sobota Červen 15 21:50:29 CEST 2024


Mám tady zajímavost. Vybíjel jsem malý EV až na 4km. Tedy dojezd 4km za kopcem, domů to byly 4 km.
Žádný symbol želvy, jen vypnutá klima a snížený výkon, 
přesto jsem ve stoupání za sebou nechal nějakého lepiče v Dáčii.
Napětí na baterii přitom 356V (nabitá má asi 415V).
Výškový profil 240-255-200 m. Dojezd doma: 4km. 
Průměrná spotřeba 9,8 kWh/100.
Nabíjeno výkonem asi 2,1kW, podle dig. elektroměru 5,87 kWh. Dojezd se zvýšil na 59km.
Nabito tedy +55km.
Kdyby byla spotřeba 9,8 kWh/100, to je 0,098 kWh/km, 
pak by těch nabitých 5,87 kWh představovalo asi 60km. Ve skutečnosti bylo nabito +55km. 
Vypadá to na účinnost kolem 92%.
aze



From: Martin Záruba 
Sent: Friday, June 14, 2024 9:01 PM
To: hw-list na list.hw.cz 
Subject: Re: [OT] Elektromobil - dojezd v závislosti na rychlosti


V tom máte naprosto pravdu, jenže ta BMS to tak prostě udělá. takže takto to průběžně vyhodnocuje při provozu FVE.

To, že některé články nrbudou úplně nabité je důsledek toho, že to balancer úplně nezvládl. Jenže to tedy bude skutečná kapacita celé baterie. Ono ve skutečnosti se v tomto případě stane zhruba toto: BMS odpojí baterii od panelů a ty zůstanou připojeny jen ke střídačům. Pokud svítí sluníčko, napětí z optimálního bodu stoupne cca o 15% (v mém případě asi 10V) a panely ztratí výkon, lépe řečeno budou dávat jen tolik, kolik si vezmou střídače. Baterie zůstane odpojená, ale balancer přelévá energii z toho nejvíce nabitého článku do toho s nejmenším napětím. Jakmile napětí poklesne o nastaveou hysterezi, bms opět připojí panely a zase se nějaká energie dodá a tedy i připočte k celkové kapacitě. A tak se to opakuje. 

No a na dolním konci jakmile bms vypne kvůli podpětí, opět balancer přelévá energii do toho s nejmenším napětím a po chvíli bms baterii zase připojí. Střídače naskočí (pravděpodobně je noc) a nějaký proud odeberou. Pokud by se zbytková energie dostala do mínusu, zvětší se účinnost, aby nenastal mínus. Takže tento mechanismus také vymačká energi ze všech článků (pokud to stihne ubalancovat).

Já to vypínací napětí dole nastavil na 3 V. To je napětí, kdy v článku zbývá asi 1,5%. Níž nemá cenu jít. A nahoře na 3,41V, to je 98,5%. Těch 1,5% = 3Ah bohatě stačí na to, aby balancer stihl reagovat a přitom je to k článkúm šetrné.


Martin ZárubaDne 14.6.2024 v 18:14 Petr Labaj napsal(a):

Rámcově je to asi správně, řekl bych.

Jen ten postup nabíjení je možná trochu neobvyklý.
Zřejmě ale bude limitován Vašim trochu netradičním uspořádáním.
Obecně je myslím zvykem při dosažení nabíjecího napětí ještě nějakou
dobu nechat nabíjení běžet, a vypnout ho až buď po snížení nabíjecího
proudu pod nějakou nízkou úroveň (například 5% C) nebo po nějaké fixní
době, třeba 15-30 minutách.

Ukončit nabíjení okamžitě po ťuknutí kteréhokoli článku na nabíjecí
napětí podle mě znamená, že mnoho článkům bude scházet ještě dost
do jejich maximálního (při daném napětí) SOC.

PL

*******************

Tak já nevím.......

Popíšu ještě jednou postup, jak počítám účinnost, zda v tom najdete 
někdo chybu, protože se mi nezdá možné, aby to byla pravda.

V intervalech 1 sekundy čtu z BMS proud a napětí baterie. Výkon = U x I.

Pokud je výkon > 0 (nabíjení) sumuji do proměnné "dodano", pokud < 0 do 
"ziskano"

Pokud dojde ke stavu "Maximální nabití některého článku", zapíšu 
Kapacita = dodano - ziskano. V tom okamžiku BMS baterii odpojí a další 
nabíjení nepokračuje.

Pokud dojde ke stavu (dodano - ziskano) > Kapacita, zapíšu také Kapacita 
= dodano - ziskano. (tento stav může nastat při nabíjení menším proudem 
než při minulém vypnutí)

Pokud dojde ke stavu "Maximální vybití některého článku", zapíšu 
Ucinnost = ziskano / dodano

Pokud dojde ke stavu ziskano > (dodano x Ucinnost), zapíšu Ucinnost = 
ziskano / dodano


no a nyní mi to tvrdí:

Kapacita = 102% deklarované (to snad je možné)

Ucinnost = 97.2%. Je to možné?


Martin Záruba

   
_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list


--------------------------------------------------------------------------------


_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240615/6c136b7e/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list