ohřev měniče Goodwe

Úterý Červen 11 23:18:53 CEST 2024

Nedávno jsem četl od technika, co jezdí opravovat FVE, že už měnil
desítky měničů a jeden dokonce hasil. Předevčírem bylo dost teplo a
soláry jely naplno. K 8 KWp panelům mám 10 KW měnič Goodwe, takže má
rezervu. Mám ho namontovaný v dílně (místnost 3x3m) 25 cm pod stropem.

Když do dílny přijdu, je tam znatelně tepleji, než jinde v baráku. Při
tom dílna je na severní straně. Teploměr na zdi za baterkou ukazoval 27
stupňů. Jinde v baráku je tak 23, ale dveře do dílny mám stále
pootevřené. Kolik je tam u stropu, jsem neměřil. Termokamerou jsem
kouknul na měnič a na horní straně měl 74 stupňů. Sice tam bude chyba
vlivem emisivity, netuším o kolik to může kecat. Ale ruku jsem na něm
neudržel. Docela síla. A to jsem uvažoval, jestli to mám nechat běžet,
až teď na 14 dní odjedu na dovolenou. No ani náhodou. Pod měnič dám dva
větráky spínané termostatem a až bude zase vedro, budu měřit, co to s
tím udělá.

Pokud má měnič účinnost 97%, topí tam při 8 KW 240W a tomu teplému
vzduchu se vyloženě nechce dolů. Kouknul jsem do svých výpočtů tepelných
ztrát domu. Dílna má 22m2 stěny, okno + dveře 3,2m2. Ztrátu tam mám
napsanou 350W pro venkovních -15 a vnitřních 22. To snad nemůže větráček
v takové místnosti vyřešit, měl bych ten teplý vzduch hnát nejspíš
nahoru na půdu. Nebo ven, ale dělat díru do betonových tvárnic a do
zateplení se mi fakt nechce.

Pokud má podobným způsobem nainstalovaný měnič víc lidí, nedivím se, že
jim to hoří. Jen na rozdíl ode mě jsou v klidu, protože o tom nevědí.

Anděl