RE: ohřev měniče Goodwe

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Středa Červen 12 07:40:58 CEST 2024

Nedávno dělal Piskoř australský rozborku nějakého FVE měniče. Docela zajímavé to vidět uvnitř…
https://www.youtube.com/watch?v=n0_cTg36A2Q

Jakub Šerých

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Vláďa Anděl
Sent: Tuesday, June 11, 2024 11:19 PM
To: konfera <hw-list na list.hw.cz>
Subject: ohřev měniče Goodwe

Nedávno jsem četl od technika, co jezdí opravovat FVE, že už měnil desítky měničů a jeden dokonce hasil. Předevčírem bylo dost teplo a soláry jely naplno. K 8 KWp panelům mám 10 KW měnič Goodwe, takže má rezervu. Mám ho namontovaný v dílně (místnost 3x3m) 25 cm pod stropem.

Když do dílny přijdu, je tam znatelně tepleji, než jinde v baráku. Při tom dílna je na severní straně. Teploměr na zdi za baterkou ukazoval 27 stupňů. Jinde v baráku je tak 23, ale dveře do dílny mám stále pootevřené. Kolik je tam u stropu, jsem neměřil. Termokamerou jsem kouknul na měnič a na horní straně měl 74 stupňů. Sice tam bude chyba vlivem emisivity, netuším o kolik to může kecat. Ale ruku jsem na něm neudržel. Docela síla. A to jsem uvažoval, jestli to mám nechat běžet, až teď na 14 dní odjedu na dovolenou. No ani náhodou. Pod měnič dám dva větráky spínané termostatem a až bude zase vedro, budu měřit, co to s tím udělá.

Pokud má měnič účinnost 97%, topí tam při 8 KW 240W a tomu teplému vzduchu se vyloženě nechce dolů. Kouknul jsem do svých výpočtů tepelných ztrát domu. Dílna má 22m2 stěny, okno + dveře 3,2m2. Ztrátu tam mám napsanou 350W pro venkovních -15 a vnitřních 22. To snad nemůže větráček v takové místnosti vyřešit, měl bych ten teplý vzduch hnát nejspíš nahoru na půdu. Nebo ven, ale dělat díru do betonových tvárnic a do zateplení se mi fakt nechce.

Pokud má podobným způsobem nainstalovaný měnič víc lidí, nedivím se, že jim to hoří. Jen na rozdíl ode mě jsou v klidu, protože o tom nevědí.

Anděl