Re: [OT] Elektromobil - dojezd v závislosti na rychlosti
Petr Labaj
labaj na volny.cz
Čtvrtek Červen 6 23:38:24 CEST 2024
Myslím, že když člověk dostane do ruky první účet z nabíječky, tak by to
tam měl vidět.
A čekal bych, že to bude vědět i auto.
Ono si povídá s nabíječkou prakticky po Ethernetu (i když fyzicky
realizováno po jednom drátě dle standardu Powerline).
Takže se dá předpokládat, že si to do své databáze taky načte a uloží.
Ale elektru nemá a tak to nevím.
Protože mě to taky zajímá, tak se na to zeptám na jednom fóru, kde je
několik lidí s e-auty.
PL
******************
Dne 6.6.2024 v 22:24 Jan Kuba napsal(a):
> No a mě přijde z tohoto pohledu zvláštní, že se nikdo (účinnost
> nabíjení/vybíjení u e-auta)
> nepozastavuje nad tím, že ta změřená energie na palubce vozu
> neodpovídá celkové dodané energii do vozu. Nebo to spousty uživatelů
> ani neví.
> Prostě se uvede spotřeba 20kWh/100km, ale ono je to ve skutečnosti
> víc. Jen se šikovně zapomíná tam tuhle skutečnost uvést.
> Je to podobné "lhaní" jako u ropáků, když se udává super spotřeba
> měřená nějakým postupem, který nikdy v praxi nenastane.
> Hodně dění okolo e-aut sleduji a v podstatě jen pár testerů tuto
> skutečnost zmiňuje.
> Jo, pokud někdo pokryje nabíjení plně z FV ( už v režimu po
> návratnosti investic do FV ) , tak je mu to buřt.
> Ale když to zaplatí ze svého, není to až tak zanedbatelné.
> Mě by právě zajímalo jestli vůbec ví majitelé e-aut o kolik nabijou
> víc, než projedou...
>
>
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
> Neobsahuje žádné viry.www.avast.com
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>
>
>
> čt 6. 6. 2024 v 21:54 odesílatel Petr Labaj <labaj na volny.cz> napsal:
>
> U aut se to asi bere trochu jinak než u BESS.
> Jednak u BESS asi za životnost těch baterek natočíte o hodně víc
> cyklů. A nehraje tam moc velkou roli čas.
> Kdežto u auta se na čas hledí mnohem víc. Tak tam předehřev
> baterky, který pak dokáže urychlit nabíjení, je brán jako malá daň.
> Pokud ten předehřev vezme třeba 1-3kWh navíc, tak je to
> energeticky podobné, jako když na to řidič trochu šlápne a pojede
> o něco rychleji.
> Tak když díky předehřevu nabije rychleji, je spokojenější a nemusí
> na to tak šlapat.
>
> PL
>
> *******************
>
> Dne 6.6.2024 v 20:40 Jan Kuba napsal(a):
>> Já netvrdím že tam metoda je špatná. Jen nebude přesná a ten
>> výsledek nekoresponduje s účinností běžně udávanou u LiFePo
>> článků...
>>
>> Já nepočítám kolik v článku zůstalo, jen porovnávám energii do
>> článku dodanou a z článku získanou mezi dvěma stanovenými
>> hodnotami napětí. Konkrétně u toho Li-on 18650 mám tu spodní mez
>> 3,2V a horní 4V. Určitě (jak tu zmínil pan Labaj) v tom ale
>> hraje roli i teplota, já to mám v klimatizované místnosti
>> technologie, takže vliv teploty neznám. Ale určitě tam nějaký
>> vliv teploty bude. Ten pokus mi běží, protože jsem chtěl zjistit
>> počet cyklů Li-on článku, když se nevyužívá celá jeho kapacita.
>>
>> U olověných staničních baterií které se používají v
>> telekomunikacích by ale tahle metoda byla totálně nepřesná, neboť
>> tam trvale třeba do 100Ah baterie teče přibližně půl ampéry. Když
>> budu počítat dobu třeba jednoho roku a pak provedu vybíjení
>> změřením dodané (během toho roku) a získané (při vybíjení např
>> 1C) kapacity tak ten výpočet je o ničem. A ukáže mizivou účinnost.
>> Chci tím příkladem demonstrovat že ta metoda může být i méně přesná.
>>
>> A u e-aut se zase při nízkých teplotách nejspíš nějaká energie
>> použije pro zahřátí článku a nebo obráceně. Viděl jsem v
>> konstrukci nějaké auto baterie vodní chlazení procházející skrze
>> bloky. Tahle "externí" energie je třeba započítat též do
>> účinnosti, protože k nabíjení nebo vybíjení článku je potřebná,
>> ale není využitelná.
>>
>> čtvrtek 6. června 2024 Martin Záruba <swz na volny.cz> napsal(a):
>>
>> No ale jak počítáte kolik v článku zůstalo?
>>
>> Co myslíte, že je na té metodě špatně? Nenapadám, co jste
>> napsal, jen bych rád věděl, proč Vám připadá, ž výsledek
>> nadhodnocuje? Údaj Dodané a Získané se stále sumuje, takže
>> význam zůstatku stále klesá. A pak už je to jen prostý podíl.
>>
>> Jinak ty vzorky mám po vteřině.
>>
>> Martin Záruba
>>
>> Dne 6.6.2024 v 19:09 Jan Kuba napsal(a):
>>> 96,5% je velmi dobrá účinnost.Osobně si myslím, že ta metoda
>>> co jste popsal nebude úplně přesná a tu účinnost
>>> nadhodnocuje. Vycházím z obecných průměrných účinností. Já
>>> dělám takový hodně dlouhodobý test na 18650 článku, který
>>> cyklicky nabíjím a vybíjím, ale jen v malém rozsahu kapacity
>>> článku. A dlouhodobě mi tam vychází nějakých 73%. Vybíjím a
>>> nabíjím konstantním proudem, ale vzhledem k měření napětí
>>> jen 1x za minutu a počítání dodané energie v závislosti na
>>> čase si dovolím troufnout že ta metoda nebude bůh ví jak přesná.
>>>
>>> čtvrtek 6. června 2024 Martin Záruba <swz na volny.cz> napsal(a):
>>>
>>> Rádo se stalo. Jsem zvědav, kam se to dostane. Dlouho
>>> jsem přemýšlel, jak to vlastně udělat. Dodanou a
>>> získanou energii měřit je snadné. Ale jak zjistit
>>> zůstatkovou energii v baterii? Podle napětí je to
>>> (zvláště u LiFePo nemožné). Takže jsem to udělal tak, že
>>> to, co zbývá v baterii = Dodané x účinnost - získané. No
>>> a ta účinnost je na začátku odhad. Pokud se baterie
>>> vybíjí a vypočtený zůstatek se dostane pod nulu nebo
>>> naopak bms ohlásí ochranu podvybitím a zůstatek není 0,
>>> zkoriguje se účinnost tak, aby to vyšlo. No a při
>>> nabíjení, pokud se dosáhne deklarované kapacity a stále
>>> lze nabíjet nebo naopak dojde k aktivaci ochrany na
>>> přenabití, tak se zkoriguje skutečná kapacita baterie.
>>> Ty meze mám nastavené dost měkce, takže to článkům snad
>>> nevadí i za cenu, že by z nich šlo vyždímat ještě pár
>>> procent navíc. Ale o to mi nejde. Lepší metodu, jak
>>> vypočítat účinnost a kapacitu jsem nevymyslel.
>>>
>>> Martin Záruba
>>>
>>> Dne 6.6.2024 v 18:27 Petr Labaj napsal(a):
>>>> Pěkné a důležité měření.
>>>> Díky za něho.
>>>>
>>>>
>>>> PL
>>>>
>>>> ********************
>>>>
>>>> Dne 6.6.2024 v 16:34 Martin Záruba napsal(a):
>>>>>
>>>>> To je velmi logický závěr. Byl jsem překvapen, jak
>>>>> ztráty stěhováním iontů jsou malé. Já odhadoval
>>>>> účinnost baterie FVE na 95%. No a teď asi týden měřím
>>>>> dodanou, získanou a zůstatkovou energii. Na DC to jde
>>>>> docela snadno. Je to ještě moc krátká doba, ale
>>>>> výpočet zatím vylezl na 96,5% a údaj stále stoupá.
>>>>>
>>>>> Martin Záruba
>>>>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240606/ced33795/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list