Re: [OT] Elektromobil - dojezd v závislosti na rychlosti

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Čtvrtek Červen 6 20:40:59 CEST 2024

Já netvrdím že tam metoda je špatná. Jen nebude přesná a ten výsledek
nekoresponduje s účinností běžně udávanou u LiFePo článků...

Já nepočítám kolik v článku zůstalo,  jen porovnávám energii do článku
dodanou a z článku získanou mezi dvěma stanovenými hodnotami napětí.
Konkrétně u toho Li-on 18650 mám tu spodní mez 3,2V a horní 4V. Určitě (jak
tu zmínil pan Labaj)  v tom ale hraje roli i teplota, já to mám v
klimatizované místnosti technologie, takže vliv teploty neznám. Ale určitě
tam nějaký vliv teploty bude. Ten pokus mi běží, protože jsem chtěl zjistit
počet cyklů Li-on článku, když se nevyužívá celá jeho kapacita.

U olověných staničních baterií které se používají v telekomunikacích by ale
tahle metoda byla totálně nepřesná, neboť tam trvale třeba do 100Ah baterie
teče přibližně půl ampéry. Když budu počítat dobu třeba jednoho roku a pak
provedu vybíjení změřením dodané (během toho roku) a získané (při vybíjení
např 1C) kapacity tak ten výpočet je o ničem. A ukáže mizivou účinnost.
Chci tím příkladem demonstrovat že ta metoda může být i méně přesná.

A  u e-aut se zase při nízkých teplotách nejspíš nějaká energie použije
pro  zahřátí článku a nebo obráceně. Viděl jsem v konstrukci nějaké auto
baterie vodní chlazení procházející skrze bloky. Tahle "externí" energie je
třeba započítat též do účinnosti, protože k nabíjení nebo vybíjení článku
je potřebná, ale není využitelná.