Re: Spotové ceny a nabíječ aku
Martin Záruba
swz na volny.cz
Středa Srpen 21 15:34:11 CEST 2024
To chápu. Jenže obávám se, že přestup tepla by byl v tomto případě bídný
a navíc by se tam mohla tvořit horká a studená místa, což by pro motor
bylo hodně špatně. Existují firmy, které se zabývají úpravou motorů na
plyn. A úprava chlazení, které od počátku předpokládá vodu by byla
snadná, pokud by se udržel podobný průtok (zajišťuje vestavěné vodní
čerpadlo) a teplota (zajišťuje vestavěný termostat.
Mám podobnou elektrocentrálu. Jenže samozřejmě vzduchem chlazenou a moc
si nedovedu představit správné řešení chlazení vodou.
Martin Záruba
Dne 21.8.2024 v 15:26 Petr Labaj napsal(a):
> Neříká se mi to snadno, ale takový borec nejsem.
> Byla by to asi hodně velká práce, pokud by se to mělo předělat na plyn.
> Samozřejmě to již hotové vodní chlazení je velká výhoda.
> To by se asi opravdu nevyplatilo, pokud by motorařina nebyla pro
> člověka koníčkem.
>
> Koupit hotovou elektrocentrálu a namotat na hlavu válce a na výfuk
> spirálu z měděné
> trubky si ještě představit umím.
>
> PL
>
> *****************
>
> Dne 21.8.2024 v 7:53 Martin Záruba napsal(a):
>>
>> Možná to je blbost, ale když uvažujete o předělání něčeho, co koupit
>> třeba tady Motory Smart - Použité díly | Autovrakoviště MILATA |
>> Milata.cz <https://www.milata.cz/motory-smart/> motor, údajně už od
>> 5000 Kč. Místo chladiče okruh do topení, pouze v případě podlahovky
>> udělat malý okruh jako u krbu, aby měl motor dostatečnou teplotu. Pro
>> TUV běžný bojler s výměníkem, v létě použitý pro FVE. No a alternátor
>> bude nabíjet baterii FVE, pokud máte dost silný střídač. Po úpravě na
>> plyn by to v zimě šlo na PB. Účinnst bude o něco horší, než u
>> kondenzačního kotle, ale zase to dává proud a neplatíte paušál. No
>> asi je to blbost.....
>>
>> Martin Záruba
>> Dne 20.8.2024 v 17:21 Petr Labaj napsal(a):
>>> Tak to je zase jiný pohled na věc (ten konec s velikostí hlavního
>>> jističe).
>>>
>>> Já to jsem do rozvahy neuvažoval s prodejem nakoupené energie, ale
>>> jen se svou vlastní ze slunce.
>>> A tam mi právě zase líp vychází co nejmenší jistič, jen na dobití
>>> těch pár dnů v roce, kdy slunce stávkuje.
>>>
>>> Teď mě zaujaly malé elektrocentrály Heron (dělá myslím Honda), které
>>> umí jet na benzín, LPG i zemní plyn.
>>> A dokonce se slušnou účinností, snad 0.35m3 zemního plynu na 1 kWh
>>> elektrickou.
>>> Ještě to umět aspoň amatérky předělat na vodní chlazení, aby část
>>> tepelných ztrát mohla jít do topení, tak je to značka ideál.
>>>
>>> PL
>>>
>>> *****************
>>>
>>> Dne 20.8.2024 v 16:04 Martin Záruba napsal(a):
>>>>
>>>> Ono když se podíváte do tarifů jakéhokoli dodavatele, tak zjistíte,
>>>> že "noční" proud je v současnosti nelogická komedie, jejíž aktivace
>>>> (myslím časy) mi dost silně uniká. Něco jiného je ale silovka za
>>>> spotové ceny. Zde se otevírá mnoho možností a je naprosto logické,
>>>> že se tomu velcí obchodnící brání, jak mohou (jeden boj jsem
>>>> nedávno absolvoval). Ale ti menší, kteří pochopili, že odměnou pro
>>>> ně má být položka, která se nazývá "cena za služby obchodu"
>>>> nabízejí opravdový spotový tarif za silovku. Kdo si neumí
>>>> představit, co to může znamenat, může prodělat, protože třeba dnes
>>>> od 19 do 20h stojí 1kWh 4,005 Kč. Jenže když má (mimo topení)
>>>> spotřebu za den cca 10 kWh a v tom čase 19 - 20hodin má
>>>> dvojnásobně nadprůměrnou spotřebu, potřebuje mít k dispozici
>>>> maximálně 1kWh (obvykle v té době nepere). No a baterii o kapacitě
>>>> 1 kWh lze pořídit za cca 4000 Kč, takže tu 1kWh lze v 13h koupit na
>>>> 1,191 Kč. Úspora 2,814 Kč není moc, ale co třeba mít baterii 9kWh a
>>>> tu nabít za x 1,191 = 10,719 / 0.9 (účinnost) =11.91 Kč a pak z ní
>>>> získat energii, která by jinak stála 50,78Kč, takže za den ušetřit
>>>> 38,88 Kč. A to předpokládám stejnou spotřebu trvale, tedy i v noci.
>>>> Za rok bez topení to podle dnešního dne bude cca 38 x 365 = 13 870 Kč.
>>>>
>>>> A nebo 10 kWh baterku a tu jednu kWh prodat v 19 hodin za spotovou
>>>> cenu - 0.5 Kč = 3 Kč. To je víc, než poplatky za distribuci, za
>>>> kterou ji bylo třeba koupit. (stále neuvažuji FVE)
>>>>
>>>> Jinak pokud jde o topení, může ušetřit mnohem víc. Pokud má
>>>> podlahovku, určitě nemusí topit v těch 2 + 3 nejdražších hodinách.
>>>> Nejspíš mu stačí i méně než 24 - 5 = 19 hodin topení denně. No a
>>>> pak lze topit opraavdu jen v době, kdy je cena nízká.
>>>>
>>>> Já uvažoval, že jistič 3x25A je moc velký a je za něj zbytečně
>>>> vysoká trvalá platba. Ale není to tak. Je mnohem lepší v době nízké
>>>> ceny cpát co se dá do topení, TUV, bazénu, elektromobilu a baterek.
>>>> A zbytek dne být (mimo topení) soběstačný i v zimě, kdy FVE nedá
>>>> skoro nic.
>>>>
>>>> Martin Záruba
>>>> Dne 20.8.2024 v 12:20 Petr Labaj napsal(a):
>>>>> Dvoutarif je podmnožina několika tarifů.
>>>>> A obecná poznámka: elektroenergetika se dneska silně mění. Doba,
>>>>> kdy bylo vše jednoduché a furt stejné, je už pryč.
>>>>> Třeba to dnes rozjížděné sdílení podle mě hodně změní ledacos.
>>>>> Tak bych u všeho nově budovaného myslel už předem na to, aby to
>>>>> bylo rozšiřitelné a řiditelné.
>>>>>
>>>>> Takže pokud nabíjení auta, tak rozhodně počítat s komunikací, aby
>>>>> se Wallbox dal úkolovat.
>>>>> Pokud měření, tak několikatarifové, tedy nejen normální a "noční"
>>>>> proud, ale počítat i s tím, že se bude měnit měnit i silovka a
>>>>> podobně.
>>>>>
>>>>> PL
>>>>>
>>>>> *******************
>>>>>
>>>>> Dne 20.8.2024 v 9:59 Jirka Mww napsal(a):
>>>>>> Já potřebuji právě jen dvoutarif, komunikaci přes RS485 bych
>>>>>> stejně nevyužil, bylo by to sice pěkné, ale nemám do garáže volné
>>>>>> dráty.
>>>>>>
>>>>>> Zdravi
>>>>>> Jirka Sloupenský OK1MWW
>>>>>>
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240821/59738d0b/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list