OT meranie hmotnosti

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Neděle Březen 12 20:43:47 CET 2023

(6371/6370)^2 = 1,000317
Vliv gravitace je u povrchu -0,32 promile/km. Tedy -0,32 g/kg.
Kdysi jsem narazil na informaci o nemožnosti půjčování vah mezi
pobočkami pošty, že kalibrace je platná jen v jedné, tak si pamatuju, že
to nebylo úplně málo, vlatně se to řešilo i tady:-)

Ten vzduch je samozřejmě další změna navíc:
když vezmu aktuální stav:
Praha-Ruzyně 969, přepočteno na moře 1013, rozdíl 44, vpodstatě 4,4 promile
nadmořská výška 364 m
za předpokladu cca linearity (nechce se mi hledat výpočet) 1 %/km
vzduch má 1,3 g/litr, 1% z toho je +0,013 g/km

Pro litr objemu je tedy vliv změny výšky o 1 km majoritně gravitační a
rozdíl tlaku ho nepatrně snižuje.
Ovšem gravitační vliv se dá zcela eliminovat použitím váhy se závažím,
tý je to jedno.

Shrnutí:
1. Absolutní vliv na litr vody: vzduch -1,3 g, gravitace -0,32 g/km
oproti nm výšce Sèvres u Paříže (nebo kde určili hustotu vody)
2. Změna výsledku při změně výšky: vzduch +0,013 g/km, gravitace -0,32 g/km

PH