OT meranie hmotnosti

Petr Labaj labaj na volny.cz
Neděle Březen 12 16:26:48 CET 2023

Změna gravitačního zrychlení a další vtipné nápady jsou sice vtipné, ale
asi to měření v reálu moc neovlivní.
Ale ta hmotnost vzduchu už třeba nějaké promile udělat opravdu může, ne?
Když budu namátkou sypat třeba modrou skalici (síran měďnatý) s hustotou
3.6 g/cm3 do vody (1 g/cm3), tak už to bude znát.

Bude to podobný případ, jako když u měření rozměrů je třeba zase
zohlednit tepelnou roztažnost.
V běžném životě to moc nevadí (třeba jak dlouhé mám auto), ale při
dimenzování třeba různých kompoment
v motoru tohoto auta už je s roztažností v závislosti na teplotě třeba
počítat.

Viděl jsem nějakou reportáž z metrologického ústavu. Tam nejen že
rozměry samozřejmě měří při přísně konstantní
teplotě, ale navíc ještě v absolutní tmě, aby dopadající světlo rozměr
neovlivňovalo.
Tak při nějakých přesných váženích se určitě hmotnost vzduchu taky nějak
kompenzuje, což je asi jednodušší než to
vážit ve vakuu.

PL