Re: Čím spínat (a bezpečně) rozpínat stejnosměrnou indukční zátěž 300V DC 8A

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Středa Únor 1 14:04:51 CET 2023

Ano, ten správný závěr tomu chybí:-)
Faktem je, že obě jednodiodové konfigurace vedou k rušení, v jednom
případě kvůli impedančnímu nepřizpůsobení vedení a cívky a když je dioda
u cívky, tak zas ta neblokovaná indukčnost vedení. Horší je zpravidla ta
druhá varianta.

Nechal jsem se inspirovat jiným příspěvkem a zkusil taky simulaci.
(Indukčnosti ve vedení mají navíc nastaven R 0.02)
Červená křivka je napětí na konci + drátu u cívky vůči GND na záčátku.
Dost podobně vypadá i samotné U na spodním konci cívky, kteréžto obě
vedou ke kapacitnímu rušení do ostatních drátů v kabelu a samozřejmě to
taky hezky vysílá:-)

V případě malinkého relé tímhle problémy končí, ale ve výkonovém případě
ohrožuje energie akumulovaná v indukčnosti vedení spínací prvek, pokud u
něj není dioda.

Tady standardní řešení:

Tady s D u cívky:

A nakonec obě:

Je dobře vidět, že ta obojetná dopadla nejíp a za reálných podmínek s
dalšími ztrátami a limity tam nebude skoro nic.
A taky je vidět, že nejhůř dopadla ta s D u cívky, reálně tam 9 kV asi
nebude, ale rušit bude nejvíc.

Tady varianta D u cívky se stejným měřítkem jako D u tranzistoru:

PH