Re: Čím spínat (a bezpečně) rozpínat stejnosměrnou indukční zátěž 300V DC 8A

Petr Labaj labaj na volny.cz
Středa Únor 1 13:32:19 CET 2023

Ne, tohle jsem neměřil. Ale zkoušel. Resp. zkoušela to za mě praxe.

Mám kondenzační plynový kotel, který ovládám pomocí 12V relé, které
simuluje spínání termostatu.
Běžné malé relé z GMe, známý žlutý typ RAS 1215.
Spínáno z krabičky, osazené obvodem 74HC s tranzistory jako výkonovými
spínači na konci. Připojeno k počítači, který to řídí.
U spínacích tranzistorů samozřejmě Schottky diody.
Vedeno UTP kabelem ve zdi ke kotli, délka vedení cca 12-15m.

No a jiné zařízení, které jiným párem stejného UTP kabelu připojuje
teploměry kolem kotle (teplota vody, spalin a okolí), se čas od času
(dost často) zbláznilo.
Protože to zbláznění celkem korespondovalo s dobou, kdy relé spínalo,
tak jsem dal diodu (teď už teda druhou) přímo na relé.
Od té doby už to běží 3. zimu bez jediného záseku.

Vzniklo to náhodou. Jinak zásadně dávám diodu přímo k cívce, ale tady to
mělo být jen dočasné řešení na pár dní.
No a jako obvykle se z dočasného stalo furt.

Samozřejmě pro správný vědecký závěr by bylo třeba odpojit diodu u
spínače a dlouhodobě testovat, ale to se mi opravdu nechce dělat.

PL