Re: Aktivní balancery v koloběžkách?

Martin Záruba swz na volny.cz
Neděle Duben 16 09:18:22 CEST 2023


Úplně jsem nepochopil Vaši odpověď. Jestliže píšete "u velkýho se musí 
jít s f dolů", tak to je snad spíš (v rozumných mezích) žádoucí, ne? 
Minimálně klesnou ztráty z nabíjení a vybíjení G mosfetů a/nebo zmenší 
se % doby, kdy mosfet není zcela otevřený nebo zavřený a tím i jeho 
oteplení.

Martin Záruba

Dne 14.4.2023 v 10:43 Pavel Hudeček napsal(a):
> U stacionárního řešení je výrazně příznivější situace.
> + Je místo na tlustý dráty a velký kondíky okolo trafa.
> + Nevadí velikost trafa, takže lze jít s frekvencí dolů.
>
> Ta frekvence je jinak právě s rostoucím výkonem problém. U malýho 
> trafa jde mít stovky kHz a 3 V/závit, u velkýho se musí jít s f dolů, 
> protože když vyjde 25 V/z a reálně tam budou 3, bude malé sycení = 
> vysokej vnitřní odpor.
>
> PH
>
> Dne 14.04.2023 v 8:26 Martin Záruba napsal(a):
>>
>> A proč se Vám 1. nelíbí?
>>
>> A měl byste jiný názor, pokud by šlo o stacionární baterii, kde 
>> velikost/váha trafa není důležitá?
>>
>> Martin Záruba
>>
>> Dne 14.4.2023 v 1:02 Pavel Hudeček napsal(a):
>>> Takže ano, zjistil jsem, proč se to tak nedělá:
>>> (tedy proč se nedělají aktivní balancery do koloběžek a elektrokol, 
>>> schopné přenášet plný proud)
>>>
>>> 1. Trafo s mnoha vinutími:
>>> + Jedno ze 2 docela jednoduchých řešení
>>> - Od všech článků musí vést nízkoimpedanční vývody na jedno místo. 
>>> Problém v dlouhém prostoru.
>>>
>>> 2. Step-upy z každého článku ven:
>>> + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od konců baterky.
>>> + Nízkoimpedanční části jsou jen moduly těsně u článků.
>>> - Jednoznačně nejsložitější a materiálově nejdražší.
>>> - Milion ďáblíků co se skrývaj v detailech, většina popsána v 
>>> předchozích zprávách. K tomu přibylo, že pokud se použije nahoře 
>>> P-MOSFET, automotive, do 10 mΩ, od 20 A, od 55 V, do 20 ns 
>>> rise+fall, tak řešení začíná na 3 ks paralelně.
>>>
>>> 3. Přenášení náboje s pomocí velkého kondenzátoru:
>>> + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od C do všech modulů u článků.
>>> + Žádný velký rychlosti.
>>> - Na každý článek 4 MOSFETy s dost malým Rds.
>>> - Kromě rychlolsti podobně bláznivé nároky na ovládání MOSFETů, jako 2.
>>> - Reálně stíhá max. jeden vadný článek. Zvýšení na N znamená počet 
>>> MOSFETů krát N, nebo N-násobné zvětšení pracovního proudu, dostáváme 
>>> se tedy do extra nízkoimpedanční oblasti s nehoráznými nároky mj. na 
>>> ESL cesty k C.
>>>
>>> 4. Odpojení a přemostění vybitého/nabitého článku:
>>> + Jediný způsob, kde se vůbec neřeší rychlost, ani indukčnosti vedení.
>>> + Celkově jednoduché.
>>> - Vyžaduje spolupráci s nabíječkou i a hlídačem vybití. Nevadí při 
>>> implementaci ze strany výrobce zařízení.
>>> - Odpojovacím prvkem prochází celý proud, úbytek na něm má vliv na 
>>> účinnost samotné baterie, i když nevyžaduje intervenci.
>>> - Přemosťující prvek je zároveň autodestrukční prvek. Tipuju, že by 
>>> v návodu bylo přísně zakázáno skladovat kola, koloběžky a baterky 
>>> doma, nebo by byly 3x dražší.
>>> * Možná se toho moc bojím, třeba by stačilo k tomu přemosťujícímu 
>>> tranzistoru dát pojistku na docela malé napětí, která nemusí mít 
>>> velkej odpor ani rozměry. A taky implementovat čistě HW blokování 
>>> aby nešlo přemostit bez odpojení.
>>>
>>> Takže proto se řešení 4 jako jediné reálně používá, ale jen u venku 
>>> skladovaných, sdílených koloběžek, kde si kupující dokáže spočítat, 
>>> že se mu vyplatí si připlatit. A mohly by ho mít i elektromobily.
>>>
>>> 2 bych stále považoval za reálné postavit, ale ta složitost je 
>>> odrazující.
>>> Je otázka, jak moc 3 dokáže prodloužit životnost baterie, možná to 
>>> zkusím.
>>> Bohužel i 3 je dost potenciálně autodestrukční, nevíc bez možnosti 
>>> snadno implementovat blokování. 
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230416/0d4d56f1/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list