<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p><font face="Arial">Úplně jsem nepochopil Vaši odpověď. Jestliže
        píšete "</font><font face="Arial">u velkýho se musí jít s f dolů",
        tak to je snad spíš (v rozumných mezích) žádoucí, ne? Minimálně
        klesnou ztráty z nabíjení a vybíjení G mosfetů a/nebo zmenší se
        % doby, kdy mosfet není zcela otevřený nebo zavřený a tím i jeho
        oteplení.</font><br>
    </p>
    <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2023 v 10:43 Pavel Hudeček
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:040bbf41-05ce-2e4f-8e5c-6378a8a46f2c@seznam.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      U stacionárního řešení je výrazně příznivější situace.<br>
      + Je místo na tlustý dráty a velký kondíky okolo trafa.<br>
      + Nevadí velikost trafa, takže lze jít s frekvencí dolů.<br>
      <br>
      Ta frekvence je jinak právě s rostoucím výkonem problém. U malýho
      trafa jde mít stovky kHz a 3 V/závit, u velkýho se musí jít s f
      dolů, protože když vyjde 25 V/z a reálně tam budou 3, bude malé
      sycení = vysokej vnitřní odpor.<br>
      <br>
      PH<br>
      <br>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.04.2023 v 8:26 Martin Záruba
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:20536a6b-a4e4-23b1-bdda-31367cd9d1ce@volny.cz">
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
          charset=UTF-8">
        <p><font face="Arial">A proč se Vám 1. nelíbí?</font></p>
        <p><font face="Arial">A měl byste jiný názor, pokud by šlo o
            stacionární baterii, kde velikost/váha trafa není důležitá?</font><br>
        </p>
        <p>Martin Záruba</p>
        <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2023 v 1:02 Pavel Hudeček
          napsal(a):<br>
        </div>
        <blockquote type="cite"
          cite="mid:5038da68-cb4c-3ed2-5088-a2945594add3@seznam.cz">Takže
          ano, zjistil jsem, proč se to tak nedělá: <br>
          (tedy proč se nedělají aktivní balancery do koloběžek a
          elektrokol, schopné přenášet plný proud) <br>
          <br>
          1. Trafo s mnoha vinutími: <br>
          + Jedno ze 2 docela jednoduchých řešení <br>
          - Od všech článků musí vést nízkoimpedanční vývody na jedno
          místo. Problém v dlouhém prostoru. <br>
          <br>
          2. Step-upy z každého článku ven: <br>
          + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od konců baterky. <br>
          + Nízkoimpedanční části jsou jen moduly těsně u článků. <br>
          - Jednoznačně nejsložitější a materiálově nejdražší. <br>
          - Milion ďáblíků co se skrývaj v detailech, většina popsána v
          předchozích zprávách. K tomu přibylo, že pokud se použije
          nahoře P-MOSFET, automotive, do 10 mΩ, od 20 A, od 55 V, do 20
          ns rise+fall, tak řešení začíná na 3 ks paralelně. <br>
          <br>
          3. Přenášení náboje s pomocí velkého kondenzátoru: <br>
          + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od C do všech modulů u
          článků. <br>
          + Žádný velký rychlosti. <br>
          - Na každý článek 4 MOSFETy s dost malým Rds. <br>
          - Kromě rychlolsti podobně bláznivé nároky na ovládání
          MOSFETů, jako 2. <br>
          - Reálně stíhá max. jeden vadný článek. Zvýšení na N znamená
          počet MOSFETů krát N, nebo N-násobné zvětšení pracovního
          proudu, dostáváme se tedy do extra nízkoimpedanční oblasti s
          nehoráznými nároky mj. na ESL cesty k C. <br>
          <br>
          4. Odpojení a přemostění vybitého/nabitého článku: <br>
          + Jediný způsob, kde se vůbec neřeší rychlost, ani indukčnosti
          vedení. <br>
          + Celkově jednoduché. <br>
          - Vyžaduje spolupráci s nabíječkou i a hlídačem vybití. Nevadí
          při implementaci ze strany výrobce zařízení. <br>
          - Odpojovacím prvkem prochází celý proud, úbytek na něm má
          vliv na účinnost samotné baterie, i když nevyžaduje
          intervenci. <br>
          - Přemosťující prvek je zároveň autodestrukční prvek. Tipuju,
          že by v návodu bylo přísně zakázáno skladovat kola, koloběžky
          a baterky doma, nebo by byly 3x dražší. <br>
          * Možná se toho moc bojím, třeba by stačilo k tomu
          přemosťujícímu tranzistoru dát pojistku na docela malé napětí,
          která nemusí mít velkej odpor ani rozměry. A taky
          implementovat čistě HW blokování aby nešlo přemostit bez
          odpojení. <br>
          <br>
          Takže proto se řešení 4 jako jediné reálně používá, ale jen u
          venku skladovaných, sdílených koloběžek, kde si kupující
          dokáže spočítat, že se mu vyplatí si připlatit. A mohly by ho
          mít i elektromobily. <br>
          <br>
          2 bych stále považoval za reálné postavit, ale ta složitost je
          odrazující. <br>
          Je otázka, jak moc 3 dokáže prodloužit životnost baterie,
          možná to zkusím. <br>
          Bohužel i 3 je dost potenciálně autodestrukční, nevíc bez
          možnosti snadno implementovat blokování. </blockquote>
      </blockquote>
      <br>
      <fieldset class="moz-mime-attachment-header"></fieldset>
      <pre class="moz-quote-pre" wrap="">_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
</pre>
    </blockquote>
  </body>
</html>