Re: Aktivní balancery v koloběžkách?
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Pátek Duben 14 10:43:12 CEST 2023
U stacionárního řešení je výrazně příznivější situace.
+ Je místo na tlustý dráty a velký kondíky okolo trafa.
+ Nevadí velikost trafa, takže lze jít s frekvencí dolů.
Ta frekvence je jinak právě s rostoucím výkonem problém. U malýho trafa
jde mít stovky kHz a 3 V/závit, u velkýho se musí jít s f dolů, protože
když vyjde 25 V/z a reálně tam budou 3, bude malé sycení = vysokej
vnitřní odpor.
PH
Dne 14.04.2023 v 8:26 Martin Záruba napsal(a):
>
> A proč se Vám 1. nelíbí?
>
> A měl byste jiný názor, pokud by šlo o stacionární baterii, kde
> velikost/váha trafa není důležitá?
>
> Martin Záruba
>
> Dne 14.4.2023 v 1:02 Pavel Hudeček napsal(a):
>> Takže ano, zjistil jsem, proč se to tak nedělá:
>> (tedy proč se nedělají aktivní balancery do koloběžek a elektrokol,
>> schopné přenášet plný proud)
>>
>> 1. Trafo s mnoha vinutími:
>> + Jedno ze 2 docela jednoduchých řešení
>> - Od všech článků musí vést nízkoimpedanční vývody na jedno místo.
>> Problém v dlouhém prostoru.
>>
>> 2. Step-upy z každého článku ven:
>> + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od konců baterky.
>> + Nízkoimpedanční části jsou jen moduly těsně u článků.
>> - Jednoznačně nejsložitější a materiálově nejdražší.
>> - Milion ďáblíků co se skrývaj v detailech, většina popsána v
>> předchozích zprávách. K tomu přibylo, že pokud se použije nahoře
>> P-MOSFET, automotive, do 10 mΩ, od 20 A, od 55 V, do 20 ns rise+fall,
>> tak řešení začíná na 3 ks paralelně.
>>
>> 3. Přenášení náboje s pomocí velkého kondenzátoru:
>> + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od C do všech modulů u článků.
>> + Žádný velký rychlosti.
>> - Na každý článek 4 MOSFETy s dost malým Rds.
>> - Kromě rychlolsti podobně bláznivé nároky na ovládání MOSFETů, jako 2.
>> - Reálně stíhá max. jeden vadný článek. Zvýšení na N znamená počet
>> MOSFETů krát N, nebo N-násobné zvětšení pracovního proudu, dostáváme
>> se tedy do extra nízkoimpedanční oblasti s nehoráznými nároky mj. na
>> ESL cesty k C.
>>
>> 4. Odpojení a přemostění vybitého/nabitého článku:
>> + Jediný způsob, kde se vůbec neřeší rychlost, ani indukčnosti vedení.
>> + Celkově jednoduché.
>> - Vyžaduje spolupráci s nabíječkou i a hlídačem vybití. Nevadí při
>> implementaci ze strany výrobce zařízení.
>> - Odpojovacím prvkem prochází celý proud, úbytek na něm má vliv na
>> účinnost samotné baterie, i když nevyžaduje intervenci.
>> - Přemosťující prvek je zároveň autodestrukční prvek. Tipuju, že by v
>> návodu bylo přísně zakázáno skladovat kola, koloběžky a baterky doma,
>> nebo by byly 3x dražší.
>> * Možná se toho moc bojím, třeba by stačilo k tomu přemosťujícímu
>> tranzistoru dát pojistku na docela malé napětí, která nemusí mít
>> velkej odpor ani rozměry. A taky implementovat čistě HW blokování aby
>> nešlo přemostit bez odpojení.
>>
>> Takže proto se řešení 4 jako jediné reálně používá, ale jen u venku
>> skladovaných, sdílených koloběžek, kde si kupující dokáže spočítat,
>> že se mu vyplatí si připlatit. A mohly by ho mít i elektromobily.
>>
>> 2 bych stále považoval za reálné postavit, ale ta složitost je
>> odrazující.
>> Je otázka, jak moc 3 dokáže prodloužit životnost baterie, možná to
>> zkusím.
>> Bohužel i 3 je dost potenciálně autodestrukční, nevíc bez možnosti
>> snadno implementovat blokování.
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230414/ff217cde/attachment-0001.htm>
Další informace o konferenci Hw-list