<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    U stacionárního řešení je výrazně příznivější situace.<br>
    + Je místo na tlustý dráty a velký kondíky okolo trafa.<br>
    + Nevadí velikost trafa, takže lze jít s frekvencí dolů.<br>
    <br>
    Ta frekvence je jinak právě s rostoucím výkonem problém. U malýho
    trafa jde mít stovky kHz a 3 V/závit, u velkýho se musí jít s f
    dolů, protože když vyjde 25 V/z a reálně tam budou 3, bude malé
    sycení = vysokej vnitřní odpor.<br>
    <br>
    PH<br>
    <br>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.04.2023 v 8:26 Martin Záruba
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:20536a6b-a4e4-23b1-bdda-31367cd9d1ce@volny.cz">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <p><font face="Arial">A proč se Vám 1. nelíbí?</font></p>
      <p><font face="Arial">A měl byste jiný názor, pokud by šlo o
          stacionární baterii, kde velikost/váha trafa není důležitá?</font><br>
      </p>
      <p>Martin Záruba</p>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2023 v 1:02 Pavel Hudeček
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:5038da68-cb4c-3ed2-5088-a2945594add3@seznam.cz">Takže
        ano, zjistil jsem, proč se to tak nedělá: <br>
        (tedy proč se nedělají aktivní balancery do koloběžek a
        elektrokol, schopné přenášet plný proud) <br>
        <br>
        1. Trafo s mnoha vinutími: <br>
        + Jedno ze 2 docela jednoduchých řešení <br>
        - Od všech článků musí vést nízkoimpedanční vývody na jedno
        místo. Problém v dlouhém prostoru. <br>
        <br>
        2. Step-upy z každého článku ven: <br>
        + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od konců baterky. <br>
        + Nízkoimpedanční části jsou jen moduly těsně u článků. <br>
        - Jednoznačně nejsložitější a materiálově nejdražší. <br>
        - Milion ďáblíků co se skrývaj v detailech, většina popsána v
        předchozích zprávách. K tomu přibylo, že pokud se použije nahoře
        P-MOSFET, automotive, do 10 mΩ, od 20 A, od 55 V, do 20 ns
        rise+fall, tak řešení začíná na 3 ks paralelně. <br>
        <br>
        3. Přenášení náboje s pomocí velkého kondenzátoru: <br>
        + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od C do všech modulů u
        článků. <br>
        + Žádný velký rychlosti. <br>
        - Na každý článek 4 MOSFETy s dost malým Rds. <br>
        - Kromě rychlolsti podobně bláznivé nároky na ovládání MOSFETů,
        jako 2. <br>
        - Reálně stíhá max. jeden vadný článek. Zvýšení na N znamená
        počet MOSFETů krát N, nebo N-násobné zvětšení pracovního proudu,
        dostáváme se tedy do extra nízkoimpedanční oblasti s nehoráznými
        nároky mj. na ESL cesty k C. <br>
        <br>
        4. Odpojení a přemostění vybitého/nabitého článku: <br>
        + Jediný způsob, kde se vůbec neřeší rychlost, ani indukčnosti
        vedení. <br>
        + Celkově jednoduché. <br>
        - Vyžaduje spolupráci s nabíječkou i a hlídačem vybití. Nevadí
        při implementaci ze strany výrobce zařízení. <br>
        - Odpojovacím prvkem prochází celý proud, úbytek na něm má vliv
        na účinnost samotné baterie, i když nevyžaduje intervenci. <br>
        - Přemosťující prvek je zároveň autodestrukční prvek. Tipuju, že
        by v návodu bylo přísně zakázáno skladovat kola, koloběžky a
        baterky doma, nebo by byly 3x dražší. <br>
        * Možná se toho moc bojím, třeba by stačilo k tomu
        přemosťujícímu tranzistoru dát pojistku na docela malé napětí,
        která nemusí mít velkej odpor ani rozměry. A taky implementovat
        čistě HW blokování aby nešlo přemostit bez odpojení. <br>
        <br>
        Takže proto se řešení 4 jako jediné reálně používá, ale jen u
        venku skladovaných, sdílených koloběžek, kde si kupující dokáže
        spočítat, že se mu vyplatí si připlatit. A mohly by ho mít i
        elektromobily. <br>
        <br>
        2 bych stále považoval za reálné postavit, ale ta složitost je
        odrazující. <br>
        Je otázka, jak moc 3 dokáže prodloužit životnost baterie, možná
        to zkusím. <br>
        Bohužel i 3 je dost potenciálně autodestrukční, nevíc bez
        možnosti snadno implementovat blokování. </blockquote>
    </blockquote>
  </body>
</html>