Re: Aktivní balancery v koloběžkách?

Martin Záruba swz na volny.cz
Pátek Duben 14 08:26:38 CEST 2023


A proč se Vám 1. nelíbí?

A měl byste jiný názor, pokud by šlo o stacionární baterii, kde 
velikost/váha trafa není důležitá?

Martin Záruba

Dne 14.4.2023 v 1:02 Pavel Hudeček napsal(a):
> Takže ano, zjistil jsem, proč se to tak nedělá:
> (tedy proč se nedělají aktivní balancery do koloběžek a elektrokol, 
> schopné přenášet plný proud)
>
> 1. Trafo s mnoha vinutími:
> + Jedno ze 2 docela jednoduchých řešení
> - Od všech článků musí vést nízkoimpedanční vývody na jedno místo. 
> Problém v dlouhém prostoru.
>
> 2. Step-upy z každého článku ven:
> + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od konců baterky.
> + Nízkoimpedanční části jsou jen moduly těsně u článků.
> - Jednoznačně nejsložitější a materiálově nejdražší.
> - Milion ďáblíků co se skrývaj v detailech, většina popsána v 
> předchozích zprávách. K tomu přibylo, že pokud se použije nahoře 
> P-MOSFET, automotive, do 10 mΩ, od 20 A, od 55 V, do 20 ns rise+fall, 
> tak řešení začíná na 3 ks paralelně.
>
> 3. Přenášení náboje s pomocí velkého kondenzátoru:
> + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od C do všech modulů u článků.
> + Žádný velký rychlosti.
> - Na každý článek 4 MOSFETy s dost malým Rds.
> - Kromě rychlolsti podobně bláznivé nároky na ovládání MOSFETů, jako 2.
> - Reálně stíhá max. jeden vadný článek. Zvýšení na N znamená počet 
> MOSFETů krát N, nebo N-násobné zvětšení pracovního proudu, dostáváme 
> se tedy do extra nízkoimpedanční oblasti s nehoráznými nároky mj. na 
> ESL cesty k C.
>
> 4. Odpojení a přemostění vybitého/nabitého článku:
> + Jediný způsob, kde se vůbec neřeší rychlost, ani indukčnosti vedení.
> + Celkově jednoduché.
> - Vyžaduje spolupráci s nabíječkou i a hlídačem vybití. Nevadí při 
> implementaci ze strany výrobce zařízení.
> - Odpojovacím prvkem prochází celý proud, úbytek na něm má vliv na 
> účinnost samotné baterie, i když nevyžaduje intervenci.
> - Přemosťující prvek je zároveň autodestrukční prvek. Tipuju, že by v 
> návodu bylo přísně zakázáno skladovat kola, koloběžky a baterky doma, 
> nebo by byly 3x dražší.
> * Možná se toho moc bojím, třeba by stačilo k tomu přemosťujícímu 
> tranzistoru dát pojistku na docela malé napětí, která nemusí mít 
> velkej odpor ani rozměry. A taky implementovat čistě HW blokování aby 
> nešlo přemostit bez odpojení.
>
> Takže proto se řešení 4 jako jediné reálně používá, ale jen u venku 
> skladovaných, sdílených koloběžek, kde si kupující dokáže spočítat, že 
> se mu vyplatí si připlatit. A mohly by ho mít i elektromobily.
>
> 2 bych stále považoval za reálné postavit, ale ta složitost je 
> odrazující.
> Je otázka, jak moc 3 dokáže prodloužit životnost baterie, možná to 
> zkusím.
> Bohužel i 3 je dost potenciálně autodestrukční, nevíc bez možnosti 
> snadno implementovat blokování.
>
> PH
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230414/46f7a048/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list