<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<p><font face="Arial">A proč se Vám 1. nelíbí?</font></p>
<p><font face="Arial">A měl byste jiný názor, pokud by šlo o
stacionární baterii, kde velikost/váha trafa není důležitá?</font><br>
</p>
<p>Martin Záruba</p>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2023 v 1:02 Pavel Hudeček
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:5038da68-cb4c-3ed2-5088-a2945594add3@seznam.cz">Takže
ano, zjistil jsem, proč se to tak nedělá:
<br>
(tedy proč se nedělají aktivní balancery do koloběžek a
elektrokol, schopné přenášet plný proud)
<br>
<br>
1. Trafo s mnoha vinutími:
<br>
+ Jedno ze 2 docela jednoduchých řešení
<br>
- Od všech článků musí vést nízkoimpedanční vývody na jedno místo.
Problém v dlouhém prostoru.
<br>
<br>
2. Step-upy z každého článku ven:
<br>
+ Jediný dlouhý a silný dráty jsou od konců baterky.
<br>
+ Nízkoimpedanční části jsou jen moduly těsně u článků.
<br>
- Jednoznačně nejsložitější a materiálově nejdražší.
<br>
- Milion ďáblíků co se skrývaj v detailech, většina popsána v
předchozích zprávách. K tomu přibylo, že pokud se použije nahoře
P-MOSFET, automotive, do 10 mΩ, od 20 A, od 55 V, do 20 ns
rise+fall, tak řešení začíná na 3 ks paralelně.
<br>
<br>
3. Přenášení náboje s pomocí velkého kondenzátoru:
<br>
+ Jediný dlouhý a silný dráty jsou od C do všech modulů u článků.
<br>
+ Žádný velký rychlosti.
<br>
- Na každý článek 4 MOSFETy s dost malým Rds.
<br>
- Kromě rychlolsti podobně bláznivé nároky na ovládání MOSFETů,
jako 2.
<br>
- Reálně stíhá max. jeden vadný článek. Zvýšení na N znamená počet
MOSFETů krát N, nebo N-násobné zvětšení pracovního proudu,
dostáváme se tedy do extra nízkoimpedanční oblasti s nehoráznými
nároky mj. na ESL cesty k C.
<br>
<br>
4. Odpojení a přemostění vybitého/nabitého článku:
<br>
+ Jediný způsob, kde se vůbec neřeší rychlost, ani indukčnosti
vedení.
<br>
+ Celkově jednoduché.
<br>
- Vyžaduje spolupráci s nabíječkou i a hlídačem vybití. Nevadí při
implementaci ze strany výrobce zařízení.
<br>
- Odpojovacím prvkem prochází celý proud, úbytek na něm má vliv na
účinnost samotné baterie, i když nevyžaduje intervenci.
<br>
- Přemosťující prvek je zároveň autodestrukční prvek. Tipuju, že
by v návodu bylo přísně zakázáno skladovat kola, koloběžky a
baterky doma, nebo by byly 3x dražší.
<br>
* Možná se toho moc bojím, třeba by stačilo k tomu přemosťujícímu
tranzistoru dát pojistku na docela malé napětí, která nemusí mít
velkej odpor ani rozměry. A taky implementovat čistě HW blokování
aby nešlo přemostit bez odpojení.
<br>
<br>
Takže proto se řešení 4 jako jediné reálně používá, ale jen u
venku skladovaných, sdílených koloběžek, kde si kupující dokáže
spočítat, že se mu vyplatí si připlatit. A mohly by ho mít i
elektromobily.
<br>
<br>
2 bych stále považoval za reálné postavit, ale ta složitost je
odrazující.
<br>
Je otázka, jak moc 3 dokáže prodloužit životnost baterie, možná to
zkusím.
<br>
Bohužel i 3 je dost potenciálně autodestrukční, nevíc bez možnosti
snadno implementovat blokování.
<br>
<br>
PH
<br>
<br>
_______________________________________________
<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<br>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br>
</blockquote>
</body>
</html>