<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p><font face="Arial">A proč se Vám 1. nelíbí?</font></p>
    <p><font face="Arial">A měl byste jiný názor, pokud by šlo o
        stacionární baterii, kde velikost/váha trafa není důležitá?</font><br>
    </p>
    <p>Martin Záruba</p>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 14.4.2023 v 1:02 Pavel Hudeček
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:5038da68-cb4c-3ed2-5088-a2945594add3@seznam.cz">Takže
      ano, zjistil jsem, proč se to tak nedělá:
      <br>
      (tedy proč se nedělají aktivní balancery do koloběžek a
      elektrokol, schopné přenášet plný proud)
      <br>
      <br>
      1. Trafo s mnoha vinutími:
      <br>
      + Jedno ze 2 docela jednoduchých řešení
      <br>
      - Od všech článků musí vést nízkoimpedanční vývody na jedno místo.
      Problém v dlouhém prostoru.
      <br>
      <br>
      2. Step-upy z každého článku ven:
      <br>
      + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od konců baterky.
      <br>
      + Nízkoimpedanční části jsou jen moduly těsně u článků.
      <br>
      - Jednoznačně nejsložitější a materiálově nejdražší.
      <br>
      - Milion ďáblíků co se skrývaj v detailech, většina popsána v
      předchozích zprávách. K tomu přibylo, že pokud se použije nahoře
      P-MOSFET, automotive, do 10 mΩ, od 20 A, od 55 V, do 20 ns
      rise+fall, tak řešení začíná na 3 ks paralelně.
      <br>
      <br>
      3. Přenášení náboje s pomocí velkého kondenzátoru:
      <br>
      + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od C do všech modulů u článků.
      <br>
      + Žádný velký rychlosti.
      <br>
      - Na každý článek 4 MOSFETy s dost malým Rds.
      <br>
      - Kromě rychlolsti podobně bláznivé nároky na ovládání MOSFETů,
      jako 2.
      <br>
      - Reálně stíhá max. jeden vadný článek. Zvýšení na N znamená počet
      MOSFETů krát N, nebo N-násobné zvětšení pracovního proudu,
      dostáváme se tedy do extra nízkoimpedanční oblasti s nehoráznými
      nároky mj. na ESL cesty k C.
      <br>
      <br>
      4. Odpojení a přemostění vybitého/nabitého článku:
      <br>
      + Jediný způsob, kde se vůbec neřeší rychlost, ani indukčnosti
      vedení.
      <br>
      + Celkově jednoduché.
      <br>
      - Vyžaduje spolupráci s nabíječkou i a hlídačem vybití. Nevadí při
      implementaci ze strany výrobce zařízení.
      <br>
      - Odpojovacím prvkem prochází celý proud, úbytek na něm má vliv na
      účinnost samotné baterie, i když nevyžaduje intervenci.
      <br>
      - Přemosťující prvek je zároveň autodestrukční prvek. Tipuju, že
      by v návodu bylo přísně zakázáno skladovat kola, koloběžky a
      baterky doma, nebo by byly 3x dražší.
      <br>
      * Možná se toho moc bojím, třeba by stačilo k tomu přemosťujícímu
      tranzistoru dát pojistku na docela malé napětí, která nemusí mít
      velkej odpor ani rozměry. A taky implementovat čistě HW blokování
      aby nešlo přemostit bez odpojení.
      <br>
      <br>
      Takže proto se řešení 4 jako jediné reálně používá, ale jen u
      venku skladovaných, sdílených koloběžek, kde si kupující dokáže
      spočítat, že se mu vyplatí si připlatit. A mohly by ho mít i
      elektromobily.
      <br>
      <br>
      2 bych stále považoval za reálné postavit, ale ta složitost je
      odrazující.
      <br>
      Je otázka, jak moc 3 dokáže prodloužit životnost baterie, možná to
      zkusím.
      <br>
      Bohužel i 3 je dost potenciálně autodestrukční, nevíc bez možnosti
      snadno implementovat blokování.
      <br>
      <br>
      PH
      <br>
      <br>
      _______________________________________________
      <br>
      HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
      <br>
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
      <br>
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
      <br>
    </blockquote>
  </body>
</html>