Re: Aktivní balancery v koloběžkách?

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pátek Duben 14 01:02:06 CEST 2023


Takže ano, zjistil jsem, proč se to tak nedělá:
(tedy proč se nedělají aktivní balancery do koloběžek a elektrokol, 
schopné přenášet plný proud)

1. Trafo s mnoha vinutími:
+ Jedno ze 2 docela jednoduchých řešení
- Od všech článků musí vést nízkoimpedanční vývody na jedno místo. 
Problém v dlouhém prostoru.

2. Step-upy z každého článku ven:
+ Jediný dlouhý a silný dráty jsou od konců baterky.
+ Nízkoimpedanční části jsou jen moduly těsně u článků.
- Jednoznačně nejsložitější a materiálově nejdražší.
- Milion ďáblíků co se skrývaj v detailech, většina popsána v 
předchozích zprávách. K tomu přibylo, že pokud se použije nahoře 
P-MOSFET, automotive, do 10 mΩ, od 20 A, od 55 V, do 20 ns rise+fall, 
tak řešení začíná na 3 ks paralelně.

3. Přenášení náboje s pomocí velkého kondenzátoru:
+ Jediný dlouhý a silný dráty jsou od C do všech modulů u článků.
+ Žádný velký rychlosti.
- Na každý článek 4 MOSFETy s dost malým Rds.
- Kromě rychlolsti podobně bláznivé nároky na ovládání MOSFETů, jako 2.
- Reálně stíhá max. jeden vadný článek. Zvýšení na N znamená počet 
MOSFETů krát N, nebo N-násobné zvětšení pracovního proudu, dostáváme se 
tedy do extra nízkoimpedanční oblasti s nehoráznými nároky mj. na ESL 
cesty k C.

4. Odpojení a přemostění vybitého/nabitého článku:
+ Jediný způsob, kde se vůbec neřeší rychlost, ani indukčnosti vedení.
+ Celkově jednoduché.
- Vyžaduje spolupráci s nabíječkou i a hlídačem vybití. Nevadí při 
implementaci ze strany výrobce zařízení.
- Odpojovacím prvkem prochází celý proud, úbytek na něm má vliv na 
účinnost samotné baterie, i když nevyžaduje intervenci.
- Přemosťující prvek je zároveň autodestrukční prvek. Tipuju, že by v 
návodu bylo přísně zakázáno skladovat kola, koloběžky a baterky doma, 
nebo by byly 3x dražší.
* Možná se toho moc bojím, třeba by stačilo k tomu přemosťujícímu 
tranzistoru dát pojistku na docela malé napětí, která nemusí mít velkej 
odpor ani rozměry. A taky implementovat čistě HW blokování aby nešlo 
přemostit bez odpojení.

Takže proto se řešení 4 jako jediné reálně používá, ale jen u venku 
skladovaných, sdílených koloběžek, kde si kupující dokáže spočítat, že 
se mu vyplatí si připlatit. A mohly by ho mít i elektromobily.

2 bych stále považoval za reálné postavit, ale ta složitost je odrazující.
Je otázka, jak moc 3 dokáže prodloužit životnost baterie, možná to zkusím.
Bohužel i 3 je dost potenciálně autodestrukční, nevíc bez možnosti 
snadno implementovat blokování.

PH



Další informace o konferenci Hw-list