Re: Aktivní balancery v koloběžkách?
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Čtvrtek Duben 13 14:51:46 CEST 2023
Největší problém je nakonec driver:
Vůbec nejde použít klasickej hi-side, protože ta strana high se po
rozepnutí ocitne "pod zemí".
Nakonec teda budu muset mít nahoře P MOSFET a k jeho zapínání použít
obyčejnej driver, ale jeho dolní konec napájení zas bude pod GND. Dolní
driver bude mít samozřejmě horní napájení nad +BATT, takže budu muset
generovat dvě napájení. K tomu posunutá komunikace s tím LO driverem a
kompenzace rozdílu zpoždění, protože P a N určitě nebudou mít stjný delaye.
Protože není vhodnej řídící šváb, tak tomu bude předcházet obvod z
74AC74 a TS3011.
Možná se dopracuju k důvodu, proč se to tak nedělá:-)
PH
Dne 11.04.2023 v 23:59 Pavel Hudeček napsal(a):
> No to je zajímavej aspekt, který mě nenapadl, ale neviděl bych v něm
> problém:
> Za 1 pulz by mělo projít asi 20 µC, krátkodobě až 35. K nabití 1,5 nF
> na 40 V je potřeba 60 nC. To jsou 2 promile, takže ani při malém
> výkonu bych v tom problém neviděl.
> Obecně je dobré si uvědomit, že když se očekává plné zatížení diody,
> tak jsou tyhle náboje zanedbatelné. Horší by byl náboj závěrného
> zotavení klasické diody.
> Naopak ale kvůli velikosti náboje na pulz asi ještě přibudou kondíky
> na vstupu i výstupu.
>
> PH
>
> Dne 11.04.2023 v 23:09 Jan Kuba napsal(a):
>> Jen jsem tak zběžně koukal na to zapojení..
>> výstup 3x paralelně schottky, to je cca 1,5nF... jak to bude fungovat
>> při 500kHz ?
>> Nejde o tu rychlost, ale o to, že je to trafo zatížené kapacitou, a
>> že padá účinnost toho tráfka.
>> Dělal jsem teď v zimě nějaké pokusy s balunem ba cca 3x-5x vyšším
>> kmitočtu a už velký problém byla kapacita vinutí, která to celé
>> vždycky posunula oproti výpočtům "do kytek"
>>
>> út 11. 4. 2023 v 19:29 odesílatel Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz>
>> napsal:
>>
>> No regulátor prostě myslí, že je baterka vybitá, tak se vypne aby
>> jí neničil. Jinak by mu to bylo jedno. Ale teda ono to taky pak
>> jede úplně jinak. Nevím jestli se regulátor snaží vybitou baterku
>> víc šetřit, nebo prostě daný typ motoru už při těch 30 V funguje
>> hůř, ale řekněme, že stoupavost při 4 čárkách je přes 15 % a při
>> 1 čárce do 5 % a dále klesá. Je možné, že ten samý motor je i v
>> silnější verzi ESR2-EVO, která má 2x větší dojezd, větší výkon,
>> 48 V a hmotnost vyšší jen o 2 kila, tedy přesně o zvětšení baterky.
>>
>> Zase kdyby to bylo vyřešeno "lépe", že by BMS komunikoval s
>> regulátorem, ale součástí BMS by stejně nebylo nic výkonového,
>> tak by to sice slabší články ničilo o něco pomalejc, ale zcela by
>> to zamezilo možnosti nějakého vylepšení, možná i výměně článků.
>>
>> Teď pokračuju v návrhu aktivního balanceru pro plný výkon. Když
>> jsem zadal podmínku na automotive, cena ani nevzrostla, ale
>> všechny součástky jsou nízké, takže se kromě cívek se vejdou do 1
>> mm. Cívky přijdou proti brázdě mezi články a zbytek může bejt
>> kdekoli.
>>
>>
>>
>> Jen mám teď dilema, jestli z ATtiny814 přímo řídit ten měnič, že
>> by to timer zapínal a komparátor ve spoluprácí s CCL vypínal při
>> Uds nastaveném z DAC, nebo použít rychlou verzi od 3842 a tu
>> spouštět tím timerem a řídit z DAC.
>>
>> S tím řízením přímo z MCU by odpadnul 3. šváb, prostě jen MCU a
>> HI/LO-side driver. Ale zas nemám zkušenosti s tím CCL, tak se
>> trochu bojím aby to vůbec šlo:-)
>>
>> Nebo, kdyby byl nějaký jiný švábík na řízení step-up, vhodný pro
>> 500+ kHz, s integorvaným HI/LO driverem a nejlépe aby i uměl
>> použít Uds na snímání proudu?
>>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230413/1000e2cb/attachment.htm>
------------- další část ---------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: T5FVbGso2Dpj0gY6.png
Type: image/png
Size: 25221 bytes
Desc: [žádný popis není k dispozici]
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230413/1000e2cb/attachment.png>
Další informace o konferenci Hw-list