Re: Aktivní balancery v koloběžkách?

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Sobota Duben 15 22:42:12 CEST 2023


V tomhle zapojení jsou ztráty E = Q*dU, kde dU je rozdíl zdrojového a 
cílového článku.

Druhá část problému je, že tím Rds se při daném dU limituje proud. A 
ano, je to vopruz, když je v cestě celkem 8x.

PH

Dne 15.04.2023 v 21:21 Jaroslav Buchta napsal(a):
> A uz jste spocital ztraty na tech mosfetech? Ja ted resil spinac s N 
> pro BCM a mam tam 2S6P ne moc levne mosfety s odporem 7mOhm, je to tak 
> akorat na pasivni chlazeni na desticce 5x5cm pri 50A... S P mosfetama 
> to bude asi o dost horsi
> Dne 15.04.2023 v 21:01 Pavel Hudeček napsal(a):
>> Nakonec jsem přehodnotil tu (ne)bezpečnost, přesně kvůli snadnému 
>> jištění toho přemosťovače, protože pojistka bude rozpojovat max. 4 V 
>> a na to skutečně stačí vhodné "pojistkospoje".
>>
>> Takže nejnebezpečnější je ten transfer přes C, ten jedinej vyžaduje 
>> všude pojistky jistící na napětí celé baterie, navíc na obou pólech. 
>> I když to ještě půjde optimalizovat, protože pojistka může být 
>> společná pro sousední modul.
>>
>> Zajímalo by mě. jestli je na něj nějkej integráč. Bez integráče mi 
>> jeden modul vyšel takhle:
>>
>> SWon ovládá ATtiny814. A taky měří napětí a dělá signál pro násobiče 
>> na VSW a VswH.
>> Budou 2 verze desky, s pojistkama a bez a ty se budou střídat, 
>> přičemž bez je zapojenej do pojistek sousedů.
>>
>> Ale s těma pojistkama je vopruz. Vypadá to, že jich bude muset bejt 
>> víc paralelně, 20A/48V automotive se sice dělá, ale je to nasazovací 
>> a já potřebuju SMD. A to paralelní zapojení bude mít určitě ňáký mouchy.
>>
>> A pak mám ještě dilema, zda k propojení komunikace použít FPC kablíky 
>> a konektory, což by z hlediska místa a pracnosti vycházelo nejlíp. 
>> Podívám se jestli se dělají automotive a tím se to rohodne.
>> ----
>> Pak je ještě alternativa, udělat ten odpojovač a k němu i vlastní 
>> nabíječku, s ním kompatibilní.
>>
>> Má to ale taky svoje ďáblíky:
>> - přepínání musí bejt bez přerušení výstupu, jinak se to asi nebude 
>> líbit řídící jednotce
>> - nutnost relativně rychlého přepínání tam a zpět kvůli rekuperaci
>>
>> A rekuperace je na týhle koloběžce kupodivu i při tý šílený brzdě. 
>> Vlastně to funguje tak, že šíleně brzdí s cílem rychle snížit brzdnej 
>> výkon na přijatelnou hodnotu. Ve finále pak z prudkého kopce jede 12 
>> a zdá se, že nabití je blízké teoretické potenciální energii.
>>
>> PH
>>
>> Dne 15.04.2023 v 13:38 Jan Kuba napsal(a):
>>> Jo, to je dobře shrnuté... Každé to řešení něco stojí a to je také 
>>> problém. Větší cena—menší prodejnost. Určitá možnost je si něco 
>>> dodělat sám, otázka je, jestli se to v jedokusovém množství vyplatí. 
>>> U baterek co provozuji jsem to vyřešil konektorem, kde mohu jednou 
>>> za čas udělat revizi a ručně dobalacovat. Na víc jsem neměl chuť a 
>>> čas. A jedna z baterek má ony odojovače a přemosťovače. A taky se jí 
>>> bojím. Ale myslím, že kdyby došlo k nějakému hazardními stavu, že 
>>> tam odhoří můstky na desce pro ten účel udělané..
>>>
>>> pátek 14. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal(a):
>>>
>>>     Takže ano, zjistil jsem, proč se to tak nedělá:
>>>     (tedy proč se nedělají aktivní balancery do koloběžek a
>>>     elektrokol, schopné přenášet plný proud)
>>>
>>>     1. Trafo s mnoha vinutími:
>>>     + Jedno ze 2 docela jednoduchých řešení
>>>     - Od všech článků musí vést nízkoimpedanční vývody na jedno
>>>     místo. Problém v dlouhém prostoru.
>>>
>>>     2. Step-upy z každého článku ven:
>>>     + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od konců baterky.
>>>     + Nízkoimpedanční části jsou jen moduly těsně u článků.
>>>     - Jednoznačně nejsložitější a materiálově nejdražší.
>>>     - Milion ďáblíků co se skrývaj v detailech, většina popsána v
>>>     předchozích zprávách. K tomu přibylo, že pokud se použije nahoře
>>>     P-MOSFET, automotive, do 10 mΩ, od 20 A, od 55 V, do 20 ns
>>>     rise+fall, tak řešení začíná na 3 ks paralelně.
>>>
>>>     3. Přenášení náboje s pomocí velkého kondenzátoru:
>>>     + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od C do všech modulů u článků.
>>>     + Žádný velký rychlosti.
>>>     - Na každý článek 4 MOSFETy s dost malým Rds.
>>>     - Kromě rychlolsti podobně bláznivé nároky na ovládání MOSFETů,
>>>     jako 2.
>>>     - Reálně stíhá max. jeden vadný článek. Zvýšení na N znamená
>>>     počet MOSFETů krát N, nebo N-násobné zvětšení pracovního proudu,
>>>     dostáváme se tedy do extra nízkoimpedanční oblasti s nehoráznými
>>>     nároky mj. na ESL cesty k C.
>>>
>>>     4. Odpojení a přemostění vybitého/nabitého článku:
>>>     + Jediný způsob, kde se vůbec neřeší rychlost, ani indukčnosti
>>>     vedení.
>>>     + Celkově jednoduché.
>>>     - Vyžaduje spolupráci s nabíječkou i a hlídačem vybití. Nevadí
>>>     při implementaci ze strany výrobce zařízení.
>>>     - Odpojovacím prvkem prochází celý proud, úbytek na něm má vliv
>>>     na účinnost samotné baterie, i když nevyžaduje intervenci.
>>>     - Přemosťující prvek je zároveň autodestrukční prvek. Tipuju, že
>>>     by v návodu bylo přísně zakázáno skladovat kola, koloběžky a
>>>     baterky doma, nebo by byly 3x dražší.
>>>     * Možná se toho moc bojím, třeba by stačilo k tomu
>>>     přemosťujícímu tranzistoru dát pojistku na docela malé napětí,
>>>     která nemusí mít velkej odpor ani rozměry. A taky implementovat
>>>     čistě HW blokování aby nešlo přemostit bez odpojení.
>>>
>>>     Takže proto se řešení 4 jako jediné reálně používá, ale jen u
>>>     venku skladovaných, sdílených koloběžek, kde si kupující dokáže
>>>     spočítat, že se mu vyplatí si připlatit. A mohly by ho mít i
>>>     elektromobily.
>>>
>>>     2 bych stále považoval za reálné postavit, ale ta složitost je
>>>     odrazující.
>>>     Je otázka, jak moc 3 dokáže prodloužit životnost baterie, možná
>>>     to zkusím.
>>>     Bohužel i 3 je dost potenciálně autodestrukční, nevíc bez
>>>     možnosti snadno implementovat blokování.
>>>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230415/13ca8bdb/attachment-0001.htm>
------------- další část ---------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: dujgtvrA1xml1vnO.png
Type: image/png
Size: 44441 bytes
Desc: [žádný popis není k dispozici]
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230415/13ca8bdb/attachment-0001.png>


Další informace o konferenci Hw-list