Re: Aktivní balancery v koloběžkách?

ajtservis info na ajtservis.cz
Pondělí Duben 10 08:57:12 CEST 2023


diky za super informace.
me z toho vychazi, ze idelani cesta je si baterku + nabijecku postavit 
sam. ted myslim kapacity pro elektrojezdidla a vetsi zahradni vercajk, 
jako je treba sekacka. tam nezalezi ani na vaze, ani objemu. nekam se ta 
elektronika, idealne bez "slisovani" musi dat :-)
lze takovou baterku, treba 48V poskladat z jednotlivych komponent, teda 
clanky + elektronika bez vyvoje vlastniho hw ?
tomik.

Dne 09.04.2023 v 23:13 Jan Kuba napsal(a):
> .. ty články není třeba měnit, pokud se z nich nestanou během používání 
> "propojky"..
> Když to člověk uhlídá, tak není důvod, aby ta část baterie odcházela. Už 
> jsem to psal, problém je i to, že to lidi ždímou "nadoraz" a není tam 
> nějaký systém, který to při poklesu jednotlivé části baterie odpojí 
> celou baterku.
> A čím víc se ten rozdíl při vybíjení u té jedné části projevuje, tím víc 
> ta část baterky odchází.
> 
> Až ty bloky z té Yamahy otestuji, dám vědět, ale skoro s jistotou mohu 
> říct, že budou v pořádku, protože jsem vyřadil ten vadný blok a ostatní 
> se při zátěži chovají "mravně"
> ale samozřejmě jsou tam nějaké rozdíly...
> 
> Jinak ještě k těm balancérům...Asi před 3 lety před covidem jsem koupil 
> na blešáku v SRN  baterku z koloběžky, pocházela nejspíš z nějaké té 
> půjčovací,
> protože narozdíl od těch "soho" byla ta baterka robustně udělaná a s 
> kapacitou 12Ah ( 6 článků v sekci paralelně )
> Prodejce jich měl  víc a i vzhled a jiný kmen toho prodávajícího 
> ukazoval nejspíš že ten původ bude bůhvíjaký.
> A tam ten balancér byl udělaný tak, že každá paralelní sekce byla 
> připojena do celkové baterie v sérii  svým mosfetem a každá tato
>   sérová kombinace mosfetu a baterie přemostěna dalším mosfetem. Tím 
> nejspíš elekronika dokázala dobře balancovat i při vybíjení nejspíš prostým
> odpojením té slabší sekce. Baterie měla dva proudové  konektory a šla 
> samostatně nabíjet i vybíjet.
>   Já jsem tu baterii naimplementoval do čtyřkolky Grande  a dodnes jezdí 
> naprosto bez problému. Před Vánoci jsem ty články měřil a jsou jeden 
> jako druhý...
> Mrzí mě, že jsem jich tenkrát nevzal víc, chtěl 50E za  baterku.
> Takže ono to jde udělat dobře, ale jde o to, že výrobce u těch "SOHO" 
> elektobazmeků nechce, aby to sloužilo dlouho.
> 
> 
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail> 
> Neobsahuje žádné viry.www.avast.com 
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
> 
> <#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
> 
> ne 9. 4. 2023 v 21:21 odesílatel Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz 
> <mailto:edizon na seznam.cz>> napsal:
> 
>     Určitě mě zajímá, jak dopadne kapacita ostatních.
> 
>     U mě, kdybych to teď po zkrácení dojezdu z 25 na 20 chtěl celý
>     vyměnit, to vychází něco přes 2.5 kč/km.
>     Ale jestli by stačilo vyměnit 4 články po 100 Kč a pak třeba další 4
>     každý Mm, tak je to 0,4 za km.
>     A jestli aktivní balancer sníží spotřebu třeba na 4 články za 5 Mm,
>     tak by to byla pohoda.
> 
>     Ale mám dilema, jestli se na to nevykašlat a až dojezd ještě pořádně
>     poklesne, tak reklamovat. To by pak byl odpis baterky zadara:-)
>     Přesně to jsem nějakou dobu praktikoval se šroubovacíma zářivkama.
>     Koupit první a pak už jen výměny zdarma:-)
>     Dělat to takhle s baterkou by tedy nejspíš taky šlo a i by to
>     vytrestalo výrobce. Možná mají pro lidi jako já, lepší baterky a ty
>     dávaj po reklamaci:-)
>     Ale zas bych tím přišel o možnost udělat si úpravy.
> 
>     Soukromě přišel link:
>     https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html
>     <https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html>
>     Zaujaly mě ty kombinace proudů a kapacit. Myslel jsem si, že větší
>     proudy jsou tak do 2 Ah a že 3 Ah jsou už čínský Ah. A tady třeba
>     3250 mAh/10A a čínsky to nevypadá:
>     https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/sanyo-ncr18650ga-3350mah-10a-groen.html
>     <https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/sanyo-ncr18650ga-3350mah-10a-groen.html>
> 
>     Ale možná to souvisí s posledním grafem, který končí kolem 300 cyklů:
>     https://www.omnitron.cz/_dokumenty/792019123600416/ncr-18650ga.pdf
>     <https://www.omnitron.cz/_dokumenty/792019123600416/ncr-18650ga.pdf>
> 
>     PH
> 
>     Dne 09.04.2023 v 19:04 Jan Kuba napsal(a):
>>     Jen pro zajímavost, teď mám na stola baterku z kola ( Yamaha)
>>     10x čtyřparalelní kombinace, 3 roky v provozu , naježděno 2100km.
>>     Teď vybito už po 8 km jízdy.
>>     Měření po vybití je:
>>     3,97
>>     3,99
>>     3,99
>>     4,01
>>     0,16
>>     3,89
>>     3,97
>>     3,94
>>     3,77
>>     3,69
>>
>>     Ty čtyři články mají kapacitu  0,18Ah - měřeno na BT-C3100
>>     Další čtyřčlánek namátkově vybraný 9,3 Ah, chci změřit všechny další.
>>
>>     Baterky naprd udělaná, balancér jen při nabíjení. Při vybíjení
>>     nic, baterku odpojí vnitřní elektronika při napětí okolo 29V.
>>     Zkoušel jsem nabít a vybíjet, už při zatížení 2A padne napětí
>>     vadného čtyřčlánku na nulu asi za 3 minuty.
>>
>>     Bude se to blbě vyměňovat, je tam celistvý plech nabodovaný na
>>     články... viz obrázek
>>
>>     Jen tak pro zajímavost - majitel si již koupil  baterku novou - za
>>     cca 6260kč.
>>     Takže to vychází 3kč/km... pěkně děkuju to je vážně výhra to
>>     "elektroježdění"
>>
>>     Nechápu, proč to není udělané "pořádně"...
>>     Já dělal s Li-on 18650 a při "slušném" cyklování jsem se dostal na
>>     4600 cyklů  pro dvoutřetinovou kapacitu...
>>
>>
>>
>>     <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>>     	Neobsahuje žádné viry.www.avast.com
>>     <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>>
>>
>>
>>     ne 9. 4. 2023 v 17:07 odesílatel Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz
>>     <mailto:edizon na seznam.cz>> napsal:
>>
>>         Tak baterka asi už začíná vykazovat příznaky vadného článku.
>>         Najeto 1900 km, z toho většina v zimě, tak 10-20 % v mrazu.
>>
>>         Zároveň je ale ještě jedno zajímavé zjištění:
>>         Vypnutá koloběžka za jízdy nabíjí baterku a to nabíjení se dá
>>         blokovat držením brzdy:-)
>>
>>         Takže hlavní otázka je, kde prodávají 18650 2Ah nebo víc,
>>         vhodné do koloběžky?
>>
>>         PH
>>
>>         Dne 02.04.2023 v 11:29 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>         Tak to je taky novinka. Obvykle jsem v DS u BMS švábů viděl i
>>>         připojení dvou MOSFETů přesně na to, aby se ošetřilo
>>>         přebíjení, podvybití a nadproud. A BMS v mojí koloběžce
>>>         odpojí výstupní dráty při připojení nabíjení a pak zas odpojí
>>>         nabíjení a zapne výstup, když je nabito. Ale možná je to
>>>         trapně udělaný separátně a to zapínání/vypínání dělá
>>>         ochrannej modul jen podle celkovýho U?
>>>
>>>         PH
>>>
>>>         Dne 02.04.2023 v 8:34 Jan Kuba napsal(a):
>>>>         V podstatě odpojí, ale ne BMS, kde na to není žádný výkonový
>>>>         prvek. Většinou se to hlídá elektronikou až za baterkou ( u
>>>>         regulátoru atd.) nějaké celkové napětí. To když je pod
>>>>         nějakou hodnotou, která odpovídá např. 2,8V/článek. Ale ten
>>>>         pokles u rozbalancované bat. udělá jeden článek a pak se to
>>>>         celkově jeví jako ztráta kapacity. Viz. to moje měření 2
>>>>         roky staré baterie z hoveboardu.
>>>>
>>>>         sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz
>>>>         <mailto:edizon na seznam.cz>> napsal(a):
>>>>
>>>>             Do teď jsem si myslel, že když je na nějakém článku
>>>>             2,něco, tak BMS baterku odpojí, zhasne displej a konec
>>>>             jízdy:-)
>>>>
>>>>             Pokud se tam takové hodnoty běžně vyskytují tak by se
>>>>             skutečně hodil aktivní balancer, co bude slabé články
>>>>             obcházet.
>>>>
>>>>             Koukal jsem po součástkách, kdyby proud měl bejt do
>>>>             10-20 A. Cívku bych rozdělil na 2-4 menší, aby výška a
>>>>             šířka zapadla do prostoru pod dvěma články 18650, stejně
>>>>             i 2 shottkyny. Horší bude tamtéž dostat 2 ks DPAK
>>>>             MOSFETů, ty se budou muset připilovat:-) Ve finále by to
>>>>             teda zvedlo tloušťku packu o tloušťku DPS.
>>>>
>>>>             Ale to rozebírání packu mě všeobecně děsí:-)
>>>>             Když si představím, co zbyde po 5 km lesem z makového
>>>>             hřebenu v košíku, tak je skoro zázrak, že ještě pořád
>>>>             všechno správně funguje, i po dnes dosažených 1800 km, z
>>>>             čehož je tak 20 % lesem, 30 % po kostkách a 10 %
>>>>             šílených cest, kde odpružení naráží na dorazy.
>>>>             Takže po rozebrání batterypacku by začala bejt poněkud
>>>>             víc aktuální požární bezpečnost skladování koloběžky,
>>>>             jak jsem o tom psal koncem léta:-)
>>>>
>>>>             PH
>>>>
>>>>             Dne 01.04.2023 v 21:28 Jan Kuba napsal(a):
>>>>>             Tak nepředpokládejte, měřte... A nejlépe zatížené. Ty
>>>>>             rozdíly tam byly u baterky staré 2 roky mnohem větší:
>>>>>             3,65-3,67-3,34-3,67-2,36-3,86-3,89-3,65-3,66-3,68 zátěž 4A
>>>>>
>>>>>             Ten nejslabší článek může mít po čase i větší vnitřní
>>>>>             odpor. Jeho horší kapacita (a menší napětí) se projeví
>>>>>             jen při větší zátěži.
>>>>>
>>>>>             Po nabití  , odpojeno měřeno po 24 hodinách bez zátěže:
>>>>>             4,15-4,17-4,13-4,17-4,12-4,18-4,19-4,14-4,16-4,17
>>>>>
>>>>>             sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz
>>>>>             <mailto:edizon na seznam.cz>> napsal(a):
>>>>>
>>>>>                 Mě by zajímalo, jak se dosáhne toho řádového
>>>>>                 prodloužení životnosti. Teď jsem třeba ujel 13 km,
>>>>>                 apka ukazuje 50 % baterky. Dal jsem nabíjet.
>>>>>                 Předpokládám tedy, že při 5% rozdílu se část článků
>>>>>                 se vybila na třeba 47 a část na 53 %. To přeci není
>>>>>                 nijak význaný rozdíl.
>>>>>
>>>>>                 Ale je zajímavé, že mě včera vyšla jako vhodná
>>>>>                 indukčnost 1 µH a tady odkazovanému Číňanovi taky:-)
>>>>>
>>>>>                 PH
>>>>>
>>>>>                 Dne 01.04.2023 v 13:15 Jaroslav Lukeš napsal(a):
>>>>>
>>>>>                     Vydrží mnohem déle, ikdyž balancovací proud je
>>>>>                     1% odběru. Ony ty aku mají rozptyl kapacit
>>>>>                     kolem 5%, velká zátěž taky není pořád, takže
>>>>>                     vydrží ne jen o rok, ale řádově déle.
>>>>>
>>>>>                     Ale je potřeba nikoli kýblovou brigádu a je
>>>>>                     jedno jestli do cívek nebo do kondů, to ale
>>>>>                     taky funguje, je to levný, malý, ale
>>>>>                     balancování trvá tak o 2 řády dýl (mimochodem -
>>>>>                     používám to taky, je to levný a dá se to dát
>>>>>                     všude, co je zapnutý je občas)
>>>>>                     https://www.aliexpress.com/item/4000467536147.html
>>>>>                     <https://www.aliexpress.com/item/4000467536147.html>
>>>>>                     https://www.aliexpress.com/item/4001340590317.html
>>>>>                     <https://www.aliexpress.com/item/4001340590317.html>
>>>>>
>>>>>                     ale co má velkou zátěž, nebo jede často, tak
>>>>>                     bude lepší ten s toroidem nebo supercapem,
>>>>>                     toroid už jsem sem dával tak supercap, ale ty
>>>>>                     hodně lezou do peněz
>>>>>                     https://www.aliexpress.com/item/4000841655633.html
>>>>>                     <https://www.aliexpress.com/item/4000841655633.html>
>>>>>                     https://www.aliexpress.com/item/33036949073.html <https://www.aliexpress.com/item/33036949073.html>
>>>>>
>>>>>
>>>>>                     Jan Kuba napsal(a):
>>>>>
>>>>>                         Slaboučký článek pak slouží jako propojka. 
>>>>>                         Kdyby se to balancovalo i při tom odběru
>>>>>                         tak podle mě ta baterie vydrží mnohem déle.
>>>>>
>     _______________________________________________
>     HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>     Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
>     http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>     <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
> 
> 
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> 

-- 
AJT SERVIS s.r.o.

Oparno 65
Velemín

ICO:04203879
DIC:CZ04203879

email:
info na ajtservis.cz

tel.
777 584 558


Další informace o konferenci Hw-list