Re: Aktivní balancery v koloběžkách?
ajtservis
info na ajtservis.cz
Pondělí Duben 10 08:57:12 CEST 2023
diky za super informace.
me z toho vychazi, ze idelani cesta je si baterku + nabijecku postavit
sam. ted myslim kapacity pro elektrojezdidla a vetsi zahradni vercajk,
jako je treba sekacka. tam nezalezi ani na vaze, ani objemu. nekam se ta
elektronika, idealne bez "slisovani" musi dat :-)
lze takovou baterku, treba 48V poskladat z jednotlivych komponent, teda
clanky + elektronika bez vyvoje vlastniho hw ?
tomik.
Dne 09.04.2023 v 23:13 Jan Kuba napsal(a):
> .. ty články není třeba měnit, pokud se z nich nestanou během používání
> "propojky"..
> Když to člověk uhlídá, tak není důvod, aby ta část baterie odcházela. Už
> jsem to psal, problém je i to, že to lidi ždímou "nadoraz" a není tam
> nějaký systém, který to při poklesu jednotlivé části baterie odpojí
> celou baterku.
> A čím víc se ten rozdíl při vybíjení u té jedné části projevuje, tím víc
> ta část baterky odchází.
>
> Až ty bloky z té Yamahy otestuji, dám vědět, ale skoro s jistotou mohu
> říct, že budou v pořádku, protože jsem vyřadil ten vadný blok a ostatní
> se při zátěži chovají "mravně"
> ale samozřejmě jsou tam nějaké rozdíly...
>
> Jinak ještě k těm balancérům...Asi před 3 lety před covidem jsem koupil
> na blešáku v SRN baterku z koloběžky, pocházela nejspíš z nějaké té
> půjčovací,
> protože narozdíl od těch "soho" byla ta baterka robustně udělaná a s
> kapacitou 12Ah ( 6 článků v sekci paralelně )
> Prodejce jich měl víc a i vzhled a jiný kmen toho prodávajícího
> ukazoval nejspíš že ten původ bude bůhvíjaký.
> A tam ten balancér byl udělaný tak, že každá paralelní sekce byla
> připojena do celkové baterie v sérii svým mosfetem a každá tato
> sérová kombinace mosfetu a baterie přemostěna dalším mosfetem. Tím
> nejspíš elekronika dokázala dobře balancovat i při vybíjení nejspíš prostým
> odpojením té slabší sekce. Baterie měla dva proudové konektory a šla
> samostatně nabíjet i vybíjet.
> Já jsem tu baterii naimplementoval do čtyřkolky Grande a dodnes jezdí
> naprosto bez problému. Před Vánoci jsem ty články měřil a jsou jeden
> jako druhý...
> Mrzí mě, že jsem jich tenkrát nevzal víc, chtěl 50E za baterku.
> Takže ono to jde udělat dobře, ale jde o to, že výrobce u těch "SOHO"
> elektobazmeků nechce, aby to sloužilo dlouho.
>
>
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
> Neobsahuje žádné viry.www.avast.com
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>
> <#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
>
> ne 9. 4. 2023 v 21:21 odesílatel Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz
> <mailto:edizon na seznam.cz>> napsal:
>
> Určitě mě zajímá, jak dopadne kapacita ostatních.
>
> U mě, kdybych to teď po zkrácení dojezdu z 25 na 20 chtěl celý
> vyměnit, to vychází něco přes 2.5 kč/km.
> Ale jestli by stačilo vyměnit 4 články po 100 Kč a pak třeba další 4
> každý Mm, tak je to 0,4 za km.
> A jestli aktivní balancer sníží spotřebu třeba na 4 články za 5 Mm,
> tak by to byla pohoda.
>
> Ale mám dilema, jestli se na to nevykašlat a až dojezd ještě pořádně
> poklesne, tak reklamovat. To by pak byl odpis baterky zadara:-)
> Přesně to jsem nějakou dobu praktikoval se šroubovacíma zářivkama.
> Koupit první a pak už jen výměny zdarma:-)
> Dělat to takhle s baterkou by tedy nejspíš taky šlo a i by to
> vytrestalo výrobce. Možná mají pro lidi jako já, lepší baterky a ty
> dávaj po reklamaci:-)
> Ale zas bych tím přišel o možnost udělat si úpravy.
>
> Soukromě přišel link:
> https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html
> <https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html>
> Zaujaly mě ty kombinace proudů a kapacit. Myslel jsem si, že větší
> proudy jsou tak do 2 Ah a že 3 Ah jsou už čínský Ah. A tady třeba
> 3250 mAh/10A a čínsky to nevypadá:
> https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/sanyo-ncr18650ga-3350mah-10a-groen.html
> <https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/sanyo-ncr18650ga-3350mah-10a-groen.html>
>
> Ale možná to souvisí s posledním grafem, který končí kolem 300 cyklů:
> https://www.omnitron.cz/_dokumenty/792019123600416/ncr-18650ga.pdf
> <https://www.omnitron.cz/_dokumenty/792019123600416/ncr-18650ga.pdf>
>
> PH
>
> Dne 09.04.2023 v 19:04 Jan Kuba napsal(a):
>> Jen pro zajímavost, teď mám na stola baterku z kola ( Yamaha)
>> 10x čtyřparalelní kombinace, 3 roky v provozu , naježděno 2100km.
>> Teď vybito už po 8 km jízdy.
>> Měření po vybití je:
>> 3,97
>> 3,99
>> 3,99
>> 4,01
>> 0,16
>> 3,89
>> 3,97
>> 3,94
>> 3,77
>> 3,69
>>
>> Ty čtyři články mají kapacitu 0,18Ah - měřeno na BT-C3100
>> Další čtyřčlánek namátkově vybraný 9,3 Ah, chci změřit všechny další.
>>
>> Baterky naprd udělaná, balancér jen při nabíjení. Při vybíjení
>> nic, baterku odpojí vnitřní elektronika při napětí okolo 29V.
>> Zkoušel jsem nabít a vybíjet, už při zatížení 2A padne napětí
>> vadného čtyřčlánku na nulu asi za 3 minuty.
>>
>> Bude se to blbě vyměňovat, je tam celistvý plech nabodovaný na
>> články... viz obrázek
>>
>> Jen tak pro zajímavost - majitel si již koupil baterku novou - za
>> cca 6260kč.
>> Takže to vychází 3kč/km... pěkně děkuju to je vážně výhra to
>> "elektroježdění"
>>
>> Nechápu, proč to není udělané "pořádně"...
>> Já dělal s Li-on 18650 a při "slušném" cyklování jsem se dostal na
>> 4600 cyklů pro dvoutřetinovou kapacitu...
>>
>>
>>
>> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>> Neobsahuje žádné viry.www.avast.com
>> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>>
>>
>>
>> ne 9. 4. 2023 v 17:07 odesílatel Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz
>> <mailto:edizon na seznam.cz>> napsal:
>>
>> Tak baterka asi už začíná vykazovat příznaky vadného článku.
>> Najeto 1900 km, z toho většina v zimě, tak 10-20 % v mrazu.
>>
>> Zároveň je ale ještě jedno zajímavé zjištění:
>> Vypnutá koloběžka za jízdy nabíjí baterku a to nabíjení se dá
>> blokovat držením brzdy:-)
>>
>> Takže hlavní otázka je, kde prodávají 18650 2Ah nebo víc,
>> vhodné do koloběžky?
>>
>> PH
>>
>> Dne 02.04.2023 v 11:29 Pavel Hudeček napsal(a):
>>> Tak to je taky novinka. Obvykle jsem v DS u BMS švábů viděl i
>>> připojení dvou MOSFETů přesně na to, aby se ošetřilo
>>> přebíjení, podvybití a nadproud. A BMS v mojí koloběžce
>>> odpojí výstupní dráty při připojení nabíjení a pak zas odpojí
>>> nabíjení a zapne výstup, když je nabito. Ale možná je to
>>> trapně udělaný separátně a to zapínání/vypínání dělá
>>> ochrannej modul jen podle celkovýho U?
>>>
>>> PH
>>>
>>> Dne 02.04.2023 v 8:34 Jan Kuba napsal(a):
>>>> V podstatě odpojí, ale ne BMS, kde na to není žádný výkonový
>>>> prvek. Většinou se to hlídá elektronikou až za baterkou ( u
>>>> regulátoru atd.) nějaké celkové napětí. To když je pod
>>>> nějakou hodnotou, která odpovídá např. 2,8V/článek. Ale ten
>>>> pokles u rozbalancované bat. udělá jeden článek a pak se to
>>>> celkově jeví jako ztráta kapacity. Viz. to moje měření 2
>>>> roky staré baterie z hoveboardu.
>>>>
>>>> sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz
>>>> <mailto:edizon na seznam.cz>> napsal(a):
>>>>
>>>> Do teď jsem si myslel, že když je na nějakém článku
>>>> 2,něco, tak BMS baterku odpojí, zhasne displej a konec
>>>> jízdy:-)
>>>>
>>>> Pokud se tam takové hodnoty běžně vyskytují tak by se
>>>> skutečně hodil aktivní balancer, co bude slabé články
>>>> obcházet.
>>>>
>>>> Koukal jsem po součástkách, kdyby proud měl bejt do
>>>> 10-20 A. Cívku bych rozdělil na 2-4 menší, aby výška a
>>>> šířka zapadla do prostoru pod dvěma články 18650, stejně
>>>> i 2 shottkyny. Horší bude tamtéž dostat 2 ks DPAK
>>>> MOSFETů, ty se budou muset připilovat:-) Ve finále by to
>>>> teda zvedlo tloušťku packu o tloušťku DPS.
>>>>
>>>> Ale to rozebírání packu mě všeobecně děsí:-)
>>>> Když si představím, co zbyde po 5 km lesem z makového
>>>> hřebenu v košíku, tak je skoro zázrak, že ještě pořád
>>>> všechno správně funguje, i po dnes dosažených 1800 km, z
>>>> čehož je tak 20 % lesem, 30 % po kostkách a 10 %
>>>> šílených cest, kde odpružení naráží na dorazy.
>>>> Takže po rozebrání batterypacku by začala bejt poněkud
>>>> víc aktuální požární bezpečnost skladování koloběžky,
>>>> jak jsem o tom psal koncem léta:-)
>>>>
>>>> PH
>>>>
>>>> Dne 01.04.2023 v 21:28 Jan Kuba napsal(a):
>>>>> Tak nepředpokládejte, měřte... A nejlépe zatížené. Ty
>>>>> rozdíly tam byly u baterky staré 2 roky mnohem větší:
>>>>> 3,65-3,67-3,34-3,67-2,36-3,86-3,89-3,65-3,66-3,68 zátěž 4A
>>>>>
>>>>> Ten nejslabší článek může mít po čase i větší vnitřní
>>>>> odpor. Jeho horší kapacita (a menší napětí) se projeví
>>>>> jen při větší zátěži.
>>>>>
>>>>> Po nabití , odpojeno měřeno po 24 hodinách bez zátěže:
>>>>> 4,15-4,17-4,13-4,17-4,12-4,18-4,19-4,14-4,16-4,17
>>>>>
>>>>> sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz
>>>>> <mailto:edizon na seznam.cz>> napsal(a):
>>>>>
>>>>> Mě by zajímalo, jak se dosáhne toho řádového
>>>>> prodloužení životnosti. Teď jsem třeba ujel 13 km,
>>>>> apka ukazuje 50 % baterky. Dal jsem nabíjet.
>>>>> Předpokládám tedy, že při 5% rozdílu se část článků
>>>>> se vybila na třeba 47 a část na 53 %. To přeci není
>>>>> nijak význaný rozdíl.
>>>>>
>>>>> Ale je zajímavé, že mě včera vyšla jako vhodná
>>>>> indukčnost 1 µH a tady odkazovanému Číňanovi taky:-)
>>>>>
>>>>> PH
>>>>>
>>>>> Dne 01.04.2023 v 13:15 Jaroslav Lukeš napsal(a):
>>>>>
>>>>> Vydrží mnohem déle, ikdyž balancovací proud je
>>>>> 1% odběru. Ony ty aku mají rozptyl kapacit
>>>>> kolem 5%, velká zátěž taky není pořád, takže
>>>>> vydrží ne jen o rok, ale řádově déle.
>>>>>
>>>>> Ale je potřeba nikoli kýblovou brigádu a je
>>>>> jedno jestli do cívek nebo do kondů, to ale
>>>>> taky funguje, je to levný, malý, ale
>>>>> balancování trvá tak o 2 řády dýl (mimochodem -
>>>>> používám to taky, je to levný a dá se to dát
>>>>> všude, co je zapnutý je občas)
>>>>> https://www.aliexpress.com/item/4000467536147.html
>>>>> <https://www.aliexpress.com/item/4000467536147.html>
>>>>> https://www.aliexpress.com/item/4001340590317.html
>>>>> <https://www.aliexpress.com/item/4001340590317.html>
>>>>>
>>>>> ale co má velkou zátěž, nebo jede často, tak
>>>>> bude lepší ten s toroidem nebo supercapem,
>>>>> toroid už jsem sem dával tak supercap, ale ty
>>>>> hodně lezou do peněz
>>>>> https://www.aliexpress.com/item/4000841655633.html
>>>>> <https://www.aliexpress.com/item/4000841655633.html>
>>>>> https://www.aliexpress.com/item/33036949073.html <https://www.aliexpress.com/item/33036949073.html>
>>>>>
>>>>>
>>>>> Jan Kuba napsal(a):
>>>>>
>>>>> Slaboučký článek pak slouží jako propojka.
>>>>> Kdyby se to balancovalo i při tom odběru
>>>>> tak podle mě ta baterie vydrží mnohem déle.
>>>>>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
> Hw-list na list.hw.cz <mailto:Hw-list na list.hw.cz>
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> <http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list>
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
--
AJT SERVIS s.r.o.
Oparno 65
Velemín
ICO:04203879
DIC:CZ04203879
email:
info na ajtservis.cz
tel.
777 584 558
Další informace o konferenci Hw-list