Re: Aktivní balancery v koloběžkách?
Jaroslav Buchta
jaroslav.buchta na hascomp.cz
Sobota Duben 15 21:21:58 CEST 2023
A uz jste spocital ztraty na tech mosfetech? Ja ted resil spinac s N pro
BCM a mam tam 2S6P ne moc levne mosfety s odporem 7mOhm, je to tak
akorat na pasivni chlazeni na desticce 5x5cm pri 50A... S P mosfetama to
bude asi o dost horsi
Dne 15.04.2023 v 21:01 Pavel Hudeček napsal(a):
> Nakonec jsem přehodnotil tu (ne)bezpečnost, přesně kvůli snadnému
> jištění toho přemosťovače, protože pojistka bude rozpojovat max. 4 V a
> na to skutečně stačí vhodné "pojistkospoje".
>
> Takže nejnebezpečnější je ten transfer přes C, ten jedinej vyžaduje
> všude pojistky jistící na napětí celé baterie, navíc na obou pólech. I
> když to ještě půjde optimalizovat, protože pojistka může být společná
> pro sousední modul.
>
> Zajímalo by mě. jestli je na něj nějkej integráč. Bez integráče mi
> jeden modul vyšel takhle:
>
> SWon ovládá ATtiny814. A taky měří napětí a dělá signál pro násobiče
> na VSW a VswH.
> Budou 2 verze desky, s pojistkama a bez a ty se budou střídat, přičemž
> bez je zapojenej do pojistek sousedů.
>
> Ale s těma pojistkama je vopruz. Vypadá to, že jich bude muset bejt
> víc paralelně, 20A/48V automotive se sice dělá, ale je to nasazovací a
> já potřebuju SMD. A to paralelní zapojení bude mít určitě ňáký mouchy.
>
> A pak mám ještě dilema, zda k propojení komunikace použít FPC kablíky
> a konektory, což by z hlediska místa a pracnosti vycházelo nejlíp.
> Podívám se jestli se dělají automotive a tím se to rohodne.
> ----
> Pak je ještě alternativa, udělat ten odpojovač a k němu i vlastní
> nabíječku, s ním kompatibilní.
>
> Má to ale taky svoje ďáblíky:
> - přepínání musí bejt bez přerušení výstupu, jinak se to asi nebude
> líbit řídící jednotce
> - nutnost relativně rychlého přepínání tam a zpět kvůli rekuperaci
>
> A rekuperace je na týhle koloběžce kupodivu i při tý šílený brzdě.
> Vlastně to funguje tak, že šíleně brzdí s cílem rychle snížit brzdnej
> výkon na přijatelnou hodnotu. Ve finále pak z prudkého kopce jede 12 a
> zdá se, že nabití je blízké teoretické potenciální energii.
>
> PH
>
> Dne 15.04.2023 v 13:38 Jan Kuba napsal(a):
>> Jo, to je dobře shrnuté... Každé to řešení něco stojí a to je také
>> problém. Větší cena—menší prodejnost. Určitá možnost je si něco
>> dodělat sám, otázka je, jestli se to v jedokusovém množství vyplatí.
>> U baterek co provozuji jsem to vyřešil konektorem, kde mohu jednou za
>> čas udělat revizi a ručně dobalacovat. Na víc jsem neměl chuť a čas.
>> A jedna z baterek má ony odojovače a přemosťovače. A taky se jí
>> bojím. Ale myslím, že kdyby došlo k nějakému hazardními stavu, že tam
>> odhoří můstky na desce pro ten účel udělané..
>>
>> pátek 14. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal(a):
>>
>> Takže ano, zjistil jsem, proč se to tak nedělá:
>> (tedy proč se nedělají aktivní balancery do koloběžek a
>> elektrokol, schopné přenášet plný proud)
>>
>> 1. Trafo s mnoha vinutími:
>> + Jedno ze 2 docela jednoduchých řešení
>> - Od všech článků musí vést nízkoimpedanční vývody na jedno
>> místo. Problém v dlouhém prostoru.
>>
>> 2. Step-upy z každého článku ven:
>> + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od konců baterky.
>> + Nízkoimpedanční části jsou jen moduly těsně u článků.
>> - Jednoznačně nejsložitější a materiálově nejdražší.
>> - Milion ďáblíků co se skrývaj v detailech, většina popsána v
>> předchozích zprávách. K tomu přibylo, že pokud se použije nahoře
>> P-MOSFET, automotive, do 10 mΩ, od 20 A, od 55 V, do 20 ns
>> rise+fall, tak řešení začíná na 3 ks paralelně.
>>
>> 3. Přenášení náboje s pomocí velkého kondenzátoru:
>> + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od C do všech modulů u článků.
>> + Žádný velký rychlosti.
>> - Na každý článek 4 MOSFETy s dost malým Rds.
>> - Kromě rychlolsti podobně bláznivé nároky na ovládání MOSFETů,
>> jako 2.
>> - Reálně stíhá max. jeden vadný článek. Zvýšení na N znamená
>> počet MOSFETů krát N, nebo N-násobné zvětšení pracovního proudu,
>> dostáváme se tedy do extra nízkoimpedanční oblasti s nehoráznými
>> nároky mj. na ESL cesty k C.
>>
>> 4. Odpojení a přemostění vybitého/nabitého článku:
>> + Jediný způsob, kde se vůbec neřeší rychlost, ani indukčnosti
>> vedení.
>> + Celkově jednoduché.
>> - Vyžaduje spolupráci s nabíječkou i a hlídačem vybití. Nevadí
>> při implementaci ze strany výrobce zařízení.
>> - Odpojovacím prvkem prochází celý proud, úbytek na něm má vliv
>> na účinnost samotné baterie, i když nevyžaduje intervenci.
>> - Přemosťující prvek je zároveň autodestrukční prvek. Tipuju, že
>> by v návodu bylo přísně zakázáno skladovat kola, koloběžky a
>> baterky doma, nebo by byly 3x dražší.
>> * Možná se toho moc bojím, třeba by stačilo k tomu přemosťujícímu
>> tranzistoru dát pojistku na docela malé napětí, která nemusí mít
>> velkej odpor ani rozměry. A taky implementovat čistě HW blokování
>> aby nešlo přemostit bez odpojení.
>>
>> Takže proto se řešení 4 jako jediné reálně používá, ale jen u
>> venku skladovaných, sdílených koloběžek, kde si kupující dokáže
>> spočítat, že se mu vyplatí si připlatit. A mohly by ho mít i
>> elektromobily.
>>
>> 2 bych stále považoval za reálné postavit, ale ta složitost je
>> odrazující.
>> Je otázka, jak moc 3 dokáže prodloužit životnost baterie, možná
>> to zkusím.
>> Bohužel i 3 je dost potenciálně autodestrukční, nevíc bez
>> možnosti snadno implementovat blokování.
>>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230415/e9c248d0/attachment.htm>
------------- další část ---------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: dujgtvrA1xml1vnO.png
Type: image/png
Size: 44441 bytes
Desc: [žádný popis není k dispozici]
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230415/e9c248d0/attachment.png>
Další informace o konferenci Hw-list