Re: Aktivní balancery v koloběžkách?
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Sobota Duben 15 21:01:33 CEST 2023
Nakonec jsem přehodnotil tu (ne)bezpečnost, přesně kvůli snadnému
jištění toho přemosťovače, protože pojistka bude rozpojovat max. 4 V a
na to skutečně stačí vhodné "pojistkospoje".
Takže nejnebezpečnější je ten transfer přes C, ten jedinej vyžaduje
všude pojistky jistící na napětí celé baterie, navíc na obou pólech. I
když to ještě půjde optimalizovat, protože pojistka může být společná
pro sousední modul.
Zajímalo by mě. jestli je na něj nějkej integráč. Bez integráče mi jeden
modul vyšel takhle:
SWon ovládá ATtiny814. A taky měří napětí a dělá signál pro násobiče na
VSW a VswH.
Budou 2 verze desky, s pojistkama a bez a ty se budou střídat, přičemž
bez je zapojenej do pojistek sousedů.
Ale s těma pojistkama je vopruz. Vypadá to, že jich bude muset bejt víc
paralelně, 20A/48V automotive se sice dělá, ale je to nasazovací a já
potřebuju SMD. A to paralelní zapojení bude mít určitě ňáký mouchy.
A pak mám ještě dilema, zda k propojení komunikace použít FPC kablíky a
konektory, což by z hlediska místa a pracnosti vycházelo nejlíp. Podívám
se jestli se dělají automotive a tím se to rohodne.
----
Pak je ještě alternativa, udělat ten odpojovač a k němu i vlastní
nabíječku, s ním kompatibilní.
Má to ale taky svoje ďáblíky:
- přepínání musí bejt bez přerušení výstupu, jinak se to asi nebude
líbit řídící jednotce
- nutnost relativně rychlého přepínání tam a zpět kvůli rekuperaci
A rekuperace je na týhle koloběžce kupodivu i při tý šílený brzdě.
Vlastně to funguje tak, že šíleně brzdí s cílem rychle snížit brzdnej
výkon na přijatelnou hodnotu. Ve finále pak z prudkého kopce jede 12 a
zdá se, že nabití je blízké teoretické potenciální energii.
PH
Dne 15.04.2023 v 13:38 Jan Kuba napsal(a):
> Jo, to je dobře shrnuté... Každé to řešení něco stojí a to je také
> problém. Větší cena—menší prodejnost. Určitá možnost je si něco
> dodělat sám, otázka je, jestli se to v jedokusovém množství vyplatí. U
> baterek co provozuji jsem to vyřešil konektorem, kde mohu jednou za
> čas udělat revizi a ručně dobalacovat. Na víc jsem neměl chuť a čas. A
> jedna z baterek má ony odojovače a přemosťovače. A taky se jí bojím.
> Ale myslím, že kdyby došlo k nějakému hazardními stavu, že tam odhoří
> můstky na desce pro ten účel udělané..
>
> pátek 14. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal(a):
>
> Takže ano, zjistil jsem, proč se to tak nedělá:
> (tedy proč se nedělají aktivní balancery do koloběžek a
> elektrokol, schopné přenášet plný proud)
>
> 1. Trafo s mnoha vinutími:
> + Jedno ze 2 docela jednoduchých řešení
> - Od všech článků musí vést nízkoimpedanční vývody na jedno místo.
> Problém v dlouhém prostoru.
>
> 2. Step-upy z každého článku ven:
> + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od konců baterky.
> + Nízkoimpedanční části jsou jen moduly těsně u článků.
> - Jednoznačně nejsložitější a materiálově nejdražší.
> - Milion ďáblíků co se skrývaj v detailech, většina popsána v
> předchozích zprávách. K tomu přibylo, že pokud se použije nahoře
> P-MOSFET, automotive, do 10 mΩ, od 20 A, od 55 V, do 20 ns
> rise+fall, tak řešení začíná na 3 ks paralelně.
>
> 3. Přenášení náboje s pomocí velkého kondenzátoru:
> + Jediný dlouhý a silný dráty jsou od C do všech modulů u článků.
> + Žádný velký rychlosti.
> - Na každý článek 4 MOSFETy s dost malým Rds.
> - Kromě rychlolsti podobně bláznivé nároky na ovládání MOSFETů,
> jako 2.
> - Reálně stíhá max. jeden vadný článek. Zvýšení na N znamená počet
> MOSFETů krát N, nebo N-násobné zvětšení pracovního proudu,
> dostáváme se tedy do extra nízkoimpedanční oblasti s nehoráznými
> nároky mj. na ESL cesty k C.
>
> 4. Odpojení a přemostění vybitého/nabitého článku:
> + Jediný způsob, kde se vůbec neřeší rychlost, ani indukčnosti vedení.
> + Celkově jednoduché.
> - Vyžaduje spolupráci s nabíječkou i a hlídačem vybití. Nevadí při
> implementaci ze strany výrobce zařízení.
> - Odpojovacím prvkem prochází celý proud, úbytek na něm má vliv na
> účinnost samotné baterie, i když nevyžaduje intervenci.
> - Přemosťující prvek je zároveň autodestrukční prvek. Tipuju, že
> by v návodu bylo přísně zakázáno skladovat kola, koloběžky a
> baterky doma, nebo by byly 3x dražší.
> * Možná se toho moc bojím, třeba by stačilo k tomu přemosťujícímu
> tranzistoru dát pojistku na docela malé napětí, která nemusí mít
> velkej odpor ani rozměry. A taky implementovat čistě HW blokování
> aby nešlo přemostit bez odpojení.
>
> Takže proto se řešení 4 jako jediné reálně používá, ale jen u
> venku skladovaných, sdílených koloběžek, kde si kupující dokáže
> spočítat, že se mu vyplatí si připlatit. A mohly by ho mít i
> elektromobily.
>
> 2 bych stále považoval za reálné postavit, ale ta složitost je
> odrazující.
> Je otázka, jak moc 3 dokáže prodloužit životnost baterie, možná to
> zkusím.
> Bohužel i 3 je dost potenciálně autodestrukční, nevíc bez možnosti
> snadno implementovat blokování.
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230415/7959462c/attachment-0001.htm>
------------- další část ---------------
A non-text attachment was scrubbed...
Name: dujgtvrA1xml1vnO.png
Type: image/png
Size: 44441 bytes
Desc: [žádný popis není k dispozici]
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230415/7959462c/attachment-0001.png>
Další informace o konferenci Hw-list