Re: Aktivní balancery v koloběžkách?
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Neděle Duben 9 21:21:08 CEST 2023
Určitě mě zajímá, jak dopadne kapacita ostatních.
U mě, kdybych to teď po zkrácení dojezdu z 25 na 20 chtěl celý vyměnit,
to vychází něco přes 2.5 kč/km.
Ale jestli by stačilo vyměnit 4 články po 100 Kč a pak třeba další 4
každý Mm, tak je to 0,4 za km.
A jestli aktivní balancer sníží spotřebu třeba na 4 články za 5 Mm, tak
by to byla pohoda.
Ale mám dilema, jestli se na to nevykašlat a až dojezd ještě pořádně
poklesne, tak reklamovat. To by pak byl odpis baterky zadara:-)
Přesně to jsem nějakou dobu praktikoval se šroubovacíma zářivkama.
Koupit první a pak už jen výměny zdarma:-)
Dělat to takhle s baterkou by tedy nejspíš taky šlo a i by to vytrestalo
výrobce. Možná mají pro lidi jako já, lepší baterky a ty dávaj po
reklamaci:-)
Ale zas bych tím přišel o možnost udělat si úpravy.
Soukromě přišel link:
https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html
Zaujaly mě ty kombinace proudů a kapacit. Myslel jsem si, že větší
proudy jsou tak do 2 Ah a že 3 Ah jsou už čínský Ah. A tady třeba 3250
mAh/10A a čínsky to nevypadá:
https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/sanyo-ncr18650ga-3350mah-10a-groen.html
Ale možná to souvisí s posledním grafem, který končí kolem 300 cyklů:
https://www.omnitron.cz/_dokumenty/792019123600416/ncr-18650ga.pdf
PH
Dne 09.04.2023 v 19:04 Jan Kuba napsal(a):
> Jen pro zajímavost, teď mám na stola baterku z kola ( Yamaha)
> 10x čtyřparalelní kombinace, 3 roky v provozu , naježděno 2100km.
> Teď vybito už po 8 km jízdy.
> Měření po vybití je:
> 3,97
> 3,99
> 3,99
> 4,01
> 0,16
> 3,89
> 3,97
> 3,94
> 3,77
> 3,69
>
> Ty čtyři články mají kapacitu 0,18Ah - měřeno na BT-C3100
> Další čtyřčlánek namátkově vybraný 9,3 Ah, chci změřit všechny další.
>
> Baterky naprd udělaná, balancér jen při nabíjení. Při vybíjení nic,
> baterku odpojí vnitřní elektronika při napětí okolo 29V.
> Zkoušel jsem nabít a vybíjet, už při zatížení 2A padne napětí vadného
> čtyřčlánku na nulu asi za 3 minuty.
>
> Bude se to blbě vyměňovat, je tam celistvý plech nabodovaný na
> články... viz obrázek
>
> Jen tak pro zajímavost - majitel si již koupil baterku novou - za cca
> 6260kč.
> Takže to vychází 3kč/km... pěkně děkuju to je vážně výhra to
> "elektroježdění"
>
> Nechápu, proč to není udělané "pořádně"...
> Já dělal s Li-on 18650 a při "slušném" cyklování jsem se dostal na
> 4600 cyklů pro dvoutřetinovou kapacitu...
>
>
>
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
> Neobsahuje žádné viry.www.avast.com
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>
>
>
> ne 9. 4. 2023 v 17:07 odesílatel Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal:
>
> Tak baterka asi už začíná vykazovat příznaky vadného článku.
> Najeto 1900 km, z toho většina v zimě, tak 10-20 % v mrazu.
>
> Zároveň je ale ještě jedno zajímavé zjištění:
> Vypnutá koloběžka za jízdy nabíjí baterku a to nabíjení se dá
> blokovat držením brzdy:-)
>
> Takže hlavní otázka je, kde prodávají 18650 2Ah nebo víc, vhodné
> do koloběžky?
>
> PH
>
> Dne 02.04.2023 v 11:29 Pavel Hudeček napsal(a):
>> Tak to je taky novinka. Obvykle jsem v DS u BMS švábů viděl i
>> připojení dvou MOSFETů přesně na to, aby se ošetřilo přebíjení,
>> podvybití a nadproud. A BMS v mojí koloběžce odpojí výstupní
>> dráty při připojení nabíjení a pak zas odpojí nabíjení a zapne
>> výstup, když je nabito. Ale možná je to trapně udělaný separátně
>> a to zapínání/vypínání dělá ochrannej modul jen podle celkovýho U?
>>
>> PH
>>
>> Dne 02.04.2023 v 8:34 Jan Kuba napsal(a):
>>> V podstatě odpojí, ale ne BMS, kde na to není žádný výkonový
>>> prvek. Většinou se to hlídá elektronikou až za baterkou ( u
>>> regulátoru atd.) nějaké celkové napětí. To když je pod nějakou
>>> hodnotou, která odpovídá např. 2,8V/článek. Ale ten pokles u
>>> rozbalancované bat. udělá jeden článek a pak se to celkově jeví
>>> jako ztráta kapacity. Viz. to moje měření 2 roky staré baterie z
>>> hoveboardu.
>>>
>>> sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal(a):
>>>
>>> Do teď jsem si myslel, že když je na nějakém článku 2,něco,
>>> tak BMS baterku odpojí, zhasne displej a konec jízdy:-)
>>>
>>> Pokud se tam takové hodnoty běžně vyskytují tak by se
>>> skutečně hodil aktivní balancer, co bude slabé články obcházet.
>>>
>>> Koukal jsem po součástkách, kdyby proud měl bejt do 10-20 A.
>>> Cívku bych rozdělil na 2-4 menší, aby výška a šířka zapadla
>>> do prostoru pod dvěma články 18650, stejně i 2 shottkyny.
>>> Horší bude tamtéž dostat 2 ks DPAK MOSFETů, ty se budou
>>> muset připilovat:-) Ve finále by to teda zvedlo tloušťku
>>> packu o tloušťku DPS.
>>>
>>> Ale to rozebírání packu mě všeobecně děsí:-)
>>> Když si představím, co zbyde po 5 km lesem z makového
>>> hřebenu v košíku, tak je skoro zázrak, že ještě pořád
>>> všechno správně funguje, i po dnes dosažených 1800 km, z
>>> čehož je tak 20 % lesem, 30 % po kostkách a 10 % šílených
>>> cest, kde odpružení naráží na dorazy.
>>> Takže po rozebrání batterypacku by začala bejt poněkud víc
>>> aktuální požární bezpečnost skladování koloběžky, jak jsem o
>>> tom psal koncem léta:-)
>>>
>>> PH
>>>
>>> Dne 01.04.2023 v 21:28 Jan Kuba napsal(a):
>>>> Tak nepředpokládejte, měřte... A nejlépe zatížené. Ty
>>>> rozdíly tam byly u baterky staré 2 roky mnohem větší:
>>>> 3,65-3,67-3,34-3,67-2,36-3,86-3,89-3,65-3,66-3,68 zátěž 4A
>>>>
>>>> Ten nejslabší článek může mít po čase i větší vnitřní
>>>> odpor. Jeho horší kapacita (a menší napětí) se projeví jen
>>>> při větší zátěži.
>>>>
>>>> Po nabití , odpojeno měřeno po 24 hodinách bez zátěže:
>>>> 4,15-4,17-4,13-4,17-4,12-4,18-4,19-4,14-4,16-4,17
>>>>
>>>> sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz>
>>>> napsal(a):
>>>>
>>>> Mě by zajímalo, jak se dosáhne toho řádového
>>>> prodloužení životnosti. Teď jsem třeba ujel 13 km, apka
>>>> ukazuje 50 % baterky. Dal jsem nabíjet. Předpokládám
>>>> tedy, že při 5% rozdílu se část článků se vybila na
>>>> třeba 47 a část na 53 %. To přeci není nijak význaný
>>>> rozdíl.
>>>>
>>>> Ale je zajímavé, že mě včera vyšla jako vhodná
>>>> indukčnost 1 µH a tady odkazovanému Číňanovi taky:-)
>>>>
>>>> PH
>>>>
>>>> Dne 01.04.2023 v 13:15 Jaroslav Lukeš napsal(a):
>>>>
>>>> Vydrží mnohem déle, ikdyž balancovací proud je 1%
>>>> odběru. Ony ty aku mají rozptyl kapacit kolem 5%,
>>>> velká zátěž taky není pořád, takže vydrží ne jen o
>>>> rok, ale řádově déle.
>>>>
>>>> Ale je potřeba nikoli kýblovou brigádu a je jedno
>>>> jestli do cívek nebo do kondů, to ale taky funguje,
>>>> je to levný, malý, ale balancování trvá tak o 2
>>>> řády dýl (mimochodem - používám to taky, je to
>>>> levný a dá se to dát všude, co je zapnutý je občas)
>>>> https://www.aliexpress.com/item/4000467536147.html
>>>> https://www.aliexpress.com/item/4001340590317.html
>>>>
>>>> ale co má velkou zátěž, nebo jede často, tak bude
>>>> lepší ten s toroidem nebo supercapem, toroid už
>>>> jsem sem dával tak supercap, ale ty hodně lezou do
>>>> peněz
>>>> https://www.aliexpress.com/item/4000841655633.html
>>>> https://www.aliexpress.com/item/33036949073.html
>>>>
>>>>
>>>> Jan Kuba napsal(a):
>>>>
>>>> Slaboučký článek pak slouží jako propojka.
>>>> Kdyby se to balancovalo i při tom odběru tak
>>>> podle mě ta baterie vydrží mnohem déle.
>>>>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230409/3391f765/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list