Re: Aktivní balancery v koloběžkách?

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Neděle Duben 9 22:44:20 CEST 2023


Když budete reklamovat na kapacitu baterie, tak to musíte stihnout do 6
měsíců...


<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Neobsahuje
žádné viry.www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>

ne 9. 4. 2023 v 21:21 odesílatel Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal:

> Určitě mě zajímá, jak dopadne kapacita ostatních.
>
> U mě, kdybych to teď po zkrácení dojezdu z 25 na 20 chtěl celý vyměnit, to
> vychází něco přes 2.5 kč/km.
> Ale jestli by stačilo vyměnit 4 články po 100 Kč a pak třeba další 4 každý
> Mm, tak je to 0,4 za km.
> A jestli aktivní balancer sníží spotřebu třeba na 4 články za 5 Mm, tak by
> to byla pohoda.
>
> Ale mám dilema, jestli se na to nevykašlat a až dojezd ještě pořádně
> poklesne, tak reklamovat. To by pak byl odpis baterky zadara:-)
> Přesně to jsem nějakou dobu praktikoval se šroubovacíma zářivkama. Koupit
> první a pak už jen výměny zdarma:-)
> Dělat to takhle s baterkou by tedy nejspíš taky šlo a i by to vytrestalo
> výrobce. Možná mají pro lidi jako já, lepší baterky a ty dávaj po
> reklamaci:-)
> Ale zas bych tím přišel o možnost udělat si úpravy.
>
> Soukromě přišel link:
> https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size.html
> Zaujaly mě ty kombinace proudů a kapacit. Myslel jsem si, že větší proudy
> jsou tak do 2 Ah a že 3 Ah jsou už čínský Ah. A tady třeba 3250 mAh/10A a
> čínsky to nevypadá:
>
> https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/18650-size/sanyo-ncr18650ga-3350mah-10a-groen.html
>
> Ale možná to souvisí s posledním grafem, který končí kolem 300 cyklů:
> https://www.omnitron.cz/_dokumenty/792019123600416/ncr-18650ga.pdf
>
> PH
>
> Dne 09.04.2023 v 19:04 Jan Kuba napsal(a):
>
> Jen pro zajímavost, teď mám na stola baterku z kola ( Yamaha)
> 10x čtyřparalelní kombinace, 3 roky v provozu , naježděno 2100km.
> Teď vybito už po 8 km jízdy.
> Měření po vybití je:
> 3,97
> 3,99
> 3,99
> 4,01
> 0,16
> 3,89
> 3,97
> 3,94
> 3,77
> 3,69
>
> Ty čtyři články mají kapacitu  0,18Ah - měřeno na BT-C3100
> Další čtyřčlánek namátkově vybraný 9,3 Ah, chci změřit všechny další.
>
> Baterky naprd udělaná, balancér jen při nabíjení. Při vybíjení nic,
> baterku odpojí vnitřní elektronika při napětí okolo 29V.
> Zkoušel jsem nabít a vybíjet, už při zatížení 2A padne napětí vadného
> čtyřčlánku na nulu asi za 3 minuty.
>
> Bude se to blbě vyměňovat, je tam celistvý plech nabodovaný na články...
> viz obrázek
>
> Jen tak pro zajímavost - majitel si již koupil  baterku novou - za cca
> 6260kč.
> Takže to vychází 3kč/km... pěkně děkuju to je vážně výhra to
> "elektroježdění"
>
> Nechápu, proč to není udělané "pořádně"...
> Já dělal s Li-on 18650 a při "slušném" cyklování jsem se dostal na 4600
> cyklů  pro dvoutřetinovou kapacitu...
>
>
>
>
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail> Neobsahuje
> žádné viry.www.avast.com
> <https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
>
> ne 9. 4. 2023 v 17:07 odesílatel Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal:
>
>> Tak baterka asi už začíná vykazovat příznaky vadného článku.
>> Najeto 1900 km, z toho většina v zimě, tak 10-20 % v mrazu.
>>
>> Zároveň je ale ještě jedno zajímavé zjištění:
>> Vypnutá koloběžka za jízdy nabíjí baterku a to nabíjení se dá blokovat
>> držením brzdy:-)
>>
>> Takže hlavní otázka je, kde prodávají 18650 2Ah nebo víc, vhodné do
>> koloběžky?
>>
>> PH
>>
>> Dne 02.04.2023 v 11:29 Pavel Hudeček napsal(a):
>>
>> Tak to je taky novinka. Obvykle jsem v DS u BMS švábů viděl i připojení
>> dvou MOSFETů přesně na to, aby se ošetřilo přebíjení, podvybití a nadproud.
>> A BMS v mojí koloběžce odpojí výstupní dráty při připojení nabíjení a pak
>> zas odpojí nabíjení a zapne výstup, když je nabito. Ale možná je to trapně
>> udělaný separátně a to zapínání/vypínání dělá ochrannej modul jen podle
>> celkovýho U?
>>
>> PH
>>
>> Dne 02.04.2023 v 8:34 Jan Kuba napsal(a):
>>
>> V podstatě odpojí, ale ne BMS, kde na to není žádný výkonový prvek.
>> Většinou se to hlídá elektronikou až za baterkou ( u regulátoru atd.)
>> nějaké celkové napětí. To když je pod nějakou hodnotou, která odpovídá
>> např. 2,8V/článek. Ale ten pokles u rozbalancované bat. udělá jeden článek
>> a pak se to celkově jeví jako ztráta kapacity. Viz. to moje měření 2 roky
>> staré baterie z hoveboardu.
>>
>> sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal(a):
>>
>>> Do teď jsem si myslel, že když je na nějakém článku 2,něco, tak BMS
>>> baterku odpojí, zhasne displej a konec jízdy:-)
>>>
>>> Pokud se tam takové hodnoty běžně vyskytují tak by se skutečně hodil
>>> aktivní balancer, co bude slabé články obcházet.
>>>
>>> Koukal jsem po součástkách, kdyby proud měl bejt do 10-20 A. Cívku bych
>>> rozdělil na 2-4 menší, aby výška a šířka zapadla do prostoru pod dvěma
>>> články 18650, stejně i 2 shottkyny. Horší bude tamtéž dostat 2 ks DPAK
>>> MOSFETů, ty se budou muset připilovat:-) Ve finále by to teda zvedlo
>>> tloušťku packu o tloušťku DPS.
>>>
>>> Ale to rozebírání packu mě všeobecně děsí:-)
>>> Když si představím, co zbyde po 5 km lesem z makového hřebenu v košíku,
>>> tak je skoro zázrak, že ještě pořád všechno správně funguje, i po dnes
>>> dosažených 1800 km, z čehož je tak 20 % lesem, 30 % po kostkách a 10 %
>>> šílených cest, kde odpružení naráží na dorazy.
>>> Takže po rozebrání batterypacku by začala bejt poněkud víc aktuální
>>> požární bezpečnost skladování koloběžky, jak jsem o tom psal koncem léta:-)
>>>
>>> PH
>>>
>>> Dne 01.04.2023 v 21:28 Jan Kuba napsal(a):
>>>
>>> Tak nepředpokládejte, měřte... A nejlépe zatížené. Ty rozdíly tam byly u
>>> baterky staré 2 roky mnohem větší:
>>> 3,65-3,67-3,34-3,67-2,36-3,86-3,89-3,65-3,66-3,68 zátěž 4A
>>>
>>> Ten nejslabší článek může mít po čase i větší vnitřní odpor. Jeho horší
>>> kapacita (a menší napětí) se projeví jen při větší zátěži.
>>>
>>> Po nabití  , odpojeno měřeno po 24 hodinách bez zátěže:
>>> 4,15-4,17-4,13-4,17-4,12-4,18-4,19-4,14-4,16-4,17
>>>
>>> sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal(a):
>>>
>>>> Mě by zajímalo, jak se dosáhne toho řádového prodloužení životnosti.
>>>> Teď jsem třeba ujel 13 km, apka ukazuje 50 % baterky. Dal jsem nabíjet.
>>>> Předpokládám tedy, že při 5% rozdílu se část článků se vybila na třeba 47 a
>>>> část na 53 %. To přeci není nijak význaný rozdíl.
>>>>
>>>> Ale je zajímavé, že mě včera vyšla jako vhodná indukčnost 1 µH a tady
>>>> odkazovanému Číňanovi taky:-)
>>>>
>>>> PH
>>>>
>>>> Dne 01.04.2023 v 13:15 Jaroslav Lukeš napsal(a):
>>>>
>>>>> Vydrží mnohem déle, ikdyž balancovací proud je 1% odběru. Ony ty aku
>>>>> mají rozptyl kapacit kolem 5%, velká zátěž taky není pořád, takže vydrží ne
>>>>> jen o rok, ale řádově déle.
>>>>>
>>>>> Ale je potřeba nikoli kýblovou brigádu a je jedno jestli do cívek nebo
>>>>> do kondů, to ale taky funguje, je to levný, malý, ale balancování trvá tak
>>>>> o 2 řády dýl (mimochodem - používám to taky, je to levný a dá se to dát
>>>>> všude, co je zapnutý je občas)
>>>>> https://www.aliexpress.com/item/4000467536147.html
>>>>> https://www.aliexpress.com/item/4001340590317.html
>>>>>
>>>>> ale co má velkou zátěž, nebo jede často, tak bude lepší ten s toroidem
>>>>> nebo supercapem, toroid už jsem sem dával tak supercap, ale ty hodně lezou
>>>>> do peněz
>>>>> https://www.aliexpress.com/item/4000841655633.html
>>>>> https://www.aliexpress.com/item/33036949073.html
>>>>>
>>>>>
>>>>> Jan Kuba napsal(a):
>>>>>
>>>>>> Slaboučký článek pak slouží jako propojka.  Kdyby se to balancovalo i
>>>>>> při tom odběru tak podle mě ta baterie vydrží mnohem déle.
>>>>>>
>>>>> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230409/ad3cfe70/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list