Re: Aktivní balancery v koloběžkách?
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Neděle Duben 9 17:07:35 CEST 2023
Tak baterka asi už začíná vykazovat příznaky vadného článku.
Najeto 1900 km, z toho většina v zimě, tak 10-20 % v mrazu.
Zároveň je ale ještě jedno zajímavé zjištění:
Vypnutá koloběžka za jízdy nabíjí baterku a to nabíjení se dá blokovat
držením brzdy:-)
Takže hlavní otázka je, kde prodávají 18650 2Ah nebo víc, vhodné do
koloběžky?
PH
Dne 02.04.2023 v 11:29 Pavel Hudeček napsal(a):
> Tak to je taky novinka. Obvykle jsem v DS u BMS švábů viděl i
> připojení dvou MOSFETů přesně na to, aby se ošetřilo přebíjení,
> podvybití a nadproud. A BMS v mojí koloběžce odpojí výstupní dráty při
> připojení nabíjení a pak zas odpojí nabíjení a zapne výstup, když je
> nabito. Ale možná je to trapně udělaný separátně a to
> zapínání/vypínání dělá ochrannej modul jen podle celkovýho U?
>
> PH
>
> Dne 02.04.2023 v 8:34 Jan Kuba napsal(a):
>> V podstatě odpojí, ale ne BMS, kde na to není žádný výkonový prvek.
>> Většinou se to hlídá elektronikou až za baterkou ( u regulátoru atd.)
>> nějaké celkové napětí. To když je pod nějakou hodnotou, která
>> odpovídá např. 2,8V/článek. Ale ten pokles u rozbalancované bat.
>> udělá jeden článek a pak se to celkově jeví jako ztráta kapacity.
>> Viz. to moje měření 2 roky staré baterie z hoveboardu.
>>
>> sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal(a):
>>
>> Do teď jsem si myslel, že když je na nějakém článku 2,něco, tak
>> BMS baterku odpojí, zhasne displej a konec jízdy:-)
>>
>> Pokud se tam takové hodnoty běžně vyskytují tak by se skutečně
>> hodil aktivní balancer, co bude slabé články obcházet.
>>
>> Koukal jsem po součástkách, kdyby proud měl bejt do 10-20 A.
>> Cívku bych rozdělil na 2-4 menší, aby výška a šířka zapadla do
>> prostoru pod dvěma články 18650, stejně i 2 shottkyny. Horší bude
>> tamtéž dostat 2 ks DPAK MOSFETů, ty se budou muset připilovat:-)
>> Ve finále by to teda zvedlo tloušťku packu o tloušťku DPS.
>>
>> Ale to rozebírání packu mě všeobecně děsí:-)
>> Když si představím, co zbyde po 5 km lesem z makového hřebenu v
>> košíku, tak je skoro zázrak, že ještě pořád všechno správně
>> funguje, i po dnes dosažených 1800 km, z čehož je tak 20 % lesem,
>> 30 % po kostkách a 10 % šílených cest, kde odpružení naráží na
>> dorazy.
>> Takže po rozebrání batterypacku by začala bejt poněkud víc
>> aktuální požární bezpečnost skladování koloběžky, jak jsem o tom
>> psal koncem léta:-)
>>
>> PH
>>
>> Dne 01.04.2023 v 21:28 Jan Kuba napsal(a):
>>> Tak nepředpokládejte, měřte... A nejlépe zatížené. Ty rozdíly
>>> tam byly u baterky staré 2 roky mnohem větší:
>>> 3,65-3,67-3,34-3,67-2,36-3,86-3,89-3,65-3,66-3,68 zátěž 4A
>>>
>>> Ten nejslabší článek může mít po čase i větší vnitřní odpor.
>>> Jeho horší kapacita (a menší napětí) se projeví jen při větší
>>> zátěži.
>>>
>>> Po nabití , odpojeno měřeno po 24 hodinách bez zátěže:
>>> 4,15-4,17-4,13-4,17-4,12-4,18-4,19-4,14-4,16-4,17
>>>
>>> sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal(a):
>>>
>>> Mě by zajímalo, jak se dosáhne toho řádového prodloužení
>>> životnosti. Teď jsem třeba ujel 13 km, apka ukazuje 50 %
>>> baterky. Dal jsem nabíjet. Předpokládám tedy, že při 5%
>>> rozdílu se část článků se vybila na třeba 47 a část na 53 %.
>>> To přeci není nijak význaný rozdíl.
>>>
>>> Ale je zajímavé, že mě včera vyšla jako vhodná indukčnost 1
>>> µH a tady odkazovanému Číňanovi taky:-)
>>>
>>> PH
>>>
>>> Dne 01.04.2023 v 13:15 Jaroslav Lukeš napsal(a):
>>>
>>> Vydrží mnohem déle, ikdyž balancovací proud je 1%
>>> odběru. Ony ty aku mají rozptyl kapacit kolem 5%, velká
>>> zátěž taky není pořád, takže vydrží ne jen o rok, ale
>>> řádově déle.
>>>
>>> Ale je potřeba nikoli kýblovou brigádu a je jedno jestli
>>> do cívek nebo do kondů, to ale taky funguje, je to
>>> levný, malý, ale balancování trvá tak o 2 řády dýl
>>> (mimochodem - používám to taky, je to levný a dá se to
>>> dát všude, co je zapnutý je občas)
>>> https://www.aliexpress.com/item/4000467536147.html
>>> <https://www.aliexpress.com/item/4000467536147.html>
>>> https://www.aliexpress.com/item/4001340590317.html
>>> <https://www.aliexpress.com/item/4001340590317.html>
>>>
>>> ale co má velkou zátěž, nebo jede často, tak bude lepší
>>> ten s toroidem nebo supercapem, toroid už jsem sem dával
>>> tak supercap, ale ty hodně lezou do peněz
>>> https://www.aliexpress.com/item/4000841655633.html
>>> <https://www.aliexpress.com/item/4000841655633.html>
>>> https://www.aliexpress.com/item/33036949073.html
>>> <https://www.aliexpress.com/item/33036949073.html>
>>>
>>>
>>> Jan Kuba napsal(a):
>>>
>>> Slaboučký článek pak slouží jako propojka. Kdyby se
>>> to balancovalo i při tom odběru tak podle mě ta
>>> baterie vydrží mnohem déle.
>>>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230409/d310dde6/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list