Re: Aktivní balancery v koloběžkách?

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Neděle Duben 9 17:07:35 CEST 2023


Tak baterka asi už začíná vykazovat příznaky vadného článku.
Najeto 1900 km, z toho většina v zimě, tak 10-20 % v mrazu.

Zároveň je ale ještě jedno zajímavé zjištění:
Vypnutá koloběžka za jízdy nabíjí baterku a to nabíjení se dá blokovat 
držením brzdy:-)

Takže hlavní otázka je, kde prodávají 18650 2Ah nebo víc, vhodné do 
koloběžky?

PH

Dne 02.04.2023 v 11:29 Pavel Hudeček napsal(a):
> Tak to je taky novinka. Obvykle jsem v DS u BMS švábů viděl i 
> připojení dvou MOSFETů přesně na to, aby se ošetřilo přebíjení, 
> podvybití a nadproud. A BMS v mojí koloběžce odpojí výstupní dráty při 
> připojení nabíjení a pak zas odpojí nabíjení a zapne výstup, když je 
> nabito. Ale možná je to trapně udělaný separátně a to 
> zapínání/vypínání dělá ochrannej modul jen podle celkovýho U?
>
> PH
>
> Dne 02.04.2023 v 8:34 Jan Kuba napsal(a):
>> V podstatě odpojí, ale ne BMS, kde na to není žádný výkonový prvek. 
>> Většinou se to hlídá elektronikou až za baterkou ( u regulátoru atd.) 
>> nějaké celkové napětí. To když je pod nějakou hodnotou, která 
>> odpovídá např. 2,8V/článek. Ale ten pokles u rozbalancované bat. 
>> udělá jeden článek a pak se to celkově jeví jako ztráta kapacity. 
>> Viz. to moje měření 2 roky staré baterie z hoveboardu.
>>
>> sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal(a):
>>
>>     Do teď jsem si myslel, že když je na nějakém článku 2,něco, tak
>>     BMS baterku odpojí, zhasne displej a konec jízdy:-)
>>
>>     Pokud se tam takové hodnoty běžně vyskytují tak by se skutečně
>>     hodil aktivní balancer, co bude slabé články obcházet.
>>
>>     Koukal jsem po součástkách, kdyby proud měl bejt do 10-20 A.
>>     Cívku bych rozdělil na 2-4 menší, aby výška a šířka zapadla do
>>     prostoru pod dvěma články 18650, stejně i 2 shottkyny. Horší bude
>>     tamtéž dostat 2 ks DPAK MOSFETů, ty se budou muset připilovat:-)
>>     Ve finále by to teda zvedlo tloušťku packu o tloušťku DPS.
>>
>>     Ale to rozebírání packu mě všeobecně děsí:-)
>>     Když si představím, co zbyde po 5 km lesem z makového hřebenu v
>>     košíku, tak je skoro zázrak, že ještě pořád všechno správně
>>     funguje, i po dnes dosažených 1800 km, z čehož je tak 20 % lesem,
>>     30 % po kostkách a 10 % šílených cest, kde odpružení naráží na
>>     dorazy.
>>     Takže po rozebrání batterypacku by začala bejt poněkud víc
>>     aktuální požární bezpečnost skladování koloběžky, jak jsem o tom
>>     psal koncem léta:-)
>>
>>     PH
>>
>>     Dne 01.04.2023 v 21:28 Jan Kuba napsal(a):
>>>     Tak nepředpokládejte, měřte... A nejlépe zatížené. Ty rozdíly
>>>     tam byly u baterky staré 2 roky mnohem větší:
>>>     3,65-3,67-3,34-3,67-2,36-3,86-3,89-3,65-3,66-3,68 zátěž 4A
>>>
>>>     Ten nejslabší článek může mít po čase i větší vnitřní odpor.
>>>     Jeho horší kapacita (a menší napětí) se projeví jen při větší
>>>     zátěži.
>>>
>>>     Po nabití  , odpojeno měřeno po 24 hodinách bez zátěže:
>>>     4,15-4,17-4,13-4,17-4,12-4,18-4,19-4,14-4,16-4,17
>>>
>>>     sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal(a):
>>>
>>>         Mě by zajímalo, jak se dosáhne toho řádového prodloužení
>>>         životnosti. Teď jsem třeba ujel 13 km, apka ukazuje 50 %
>>>         baterky. Dal jsem nabíjet. Předpokládám tedy, že při 5%
>>>         rozdílu se část článků se vybila na třeba 47 a část na 53 %.
>>>         To přeci není nijak význaný rozdíl.
>>>
>>>         Ale je zajímavé, že mě včera vyšla jako vhodná indukčnost 1
>>>         µH a tady odkazovanému Číňanovi taky:-)
>>>
>>>         PH
>>>
>>>         Dne 01.04.2023 v 13:15 Jaroslav Lukeš napsal(a):
>>>
>>>             Vydrží mnohem déle, ikdyž balancovací proud je 1%
>>>             odběru. Ony ty aku mají rozptyl kapacit kolem 5%, velká
>>>             zátěž taky není pořád, takže vydrží ne jen o rok, ale
>>>             řádově déle.
>>>
>>>             Ale je potřeba nikoli kýblovou brigádu a je jedno jestli
>>>             do cívek nebo do kondů, to ale taky funguje, je to
>>>             levný, malý, ale balancování trvá tak o 2 řády dýl
>>>             (mimochodem - používám to taky, je to levný a dá se to
>>>             dát všude, co je zapnutý je občas)
>>>             https://www.aliexpress.com/item/4000467536147.html
>>>             <https://www.aliexpress.com/item/4000467536147.html>
>>>             https://www.aliexpress.com/item/4001340590317.html
>>>             <https://www.aliexpress.com/item/4001340590317.html>
>>>
>>>             ale co má velkou zátěž, nebo jede často, tak bude lepší
>>>             ten s toroidem nebo supercapem, toroid už jsem sem dával
>>>             tak supercap, ale ty hodně lezou do peněz
>>>             https://www.aliexpress.com/item/4000841655633.html
>>>             <https://www.aliexpress.com/item/4000841655633.html>
>>>             https://www.aliexpress.com/item/33036949073.html
>>>             <https://www.aliexpress.com/item/33036949073.html>
>>>
>>>
>>>             Jan Kuba napsal(a):
>>>
>>>                 Slaboučký článek pak slouží jako propojka.  Kdyby se
>>>                 to balancovalo i při tom odběru tak podle mě ta
>>>                 baterie vydrží mnohem déle.
>>>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230409/d310dde6/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list