<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
Tak baterka asi už začíná vykazovat příznaky vadného článku.<br>
Najeto 1900 km, z toho většina v zimě, tak 10-20 % v mrazu.<br>
<br>
Zároveň je ale ještě jedno zajímavé zjištění:<br>
Vypnutá koloběžka za jízdy nabíjí baterku a to nabíjení se dá
blokovat držením brzdy:-)<br>
<br>
Takže hlavní otázka je, kde prodávají 18650 2Ah nebo víc, vhodné do
koloběžky?<br>
<br>
PH<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 02.04.2023 v 11:29 Pavel Hudeček
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:1f632b89-89f5-db80-d501-9842c501c529@seznam.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
Tak to je taky novinka. Obvykle jsem v DS u BMS švábů viděl i
připojení dvou MOSFETů přesně na to, aby se ošetřilo přebíjení,
podvybití a nadproud. A BMS v mojí koloběžce odpojí výstupní dráty
při připojení nabíjení a pak zas odpojí nabíjení a zapne výstup,
když je nabito. Ale možná je to trapně udělaný separátně a to
zapínání/vypínání dělá ochrannej modul jen podle celkovýho U?<br>
<br>
PH<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 02.04.2023 v 8:34 Jan Kuba
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:CAD8qwRMhyXQa4MpKhjkwv8FZ-vdK-oPi54dWvdQ6Pznp0QWc2Q@mail.gmail.com">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html;
charset=UTF-8">
V podstatě odpojí, ale ne BMS, kde na to není žádný výkonový
prvek. Většinou se to hlídá elektronikou až za baterkou ( u
regulátoru atd.) nějaké celkové napětí. To když je pod nějakou
hodnotou, která odpovídá např. 2,8V/článek. Ale ten pokles u
rozbalancované bat. udělá jeden článek a pak se to celkově jeví
jako ztráta kapacity. Viz. to moje měření 2 roky staré baterie z
hoveboardu.
<div><br>
sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <<a
href="mailto:edizon@seznam.cz" moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">edizon@seznam.cz</a>>
napsal(a):<br>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0
.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div> Do teď jsem si myslel, že když je na nějakém článku
2,něco, tak BMS baterku odpojí, zhasne displej a konec
jízdy:-)<br>
<br>
Pokud se tam takové hodnoty běžně vyskytují tak by se
skutečně hodil aktivní balancer, co bude slabé články
obcházet.<br>
<br>
Koukal jsem po součástkách, kdyby proud měl bejt do 10-20
A. Cívku bych rozdělil na 2-4 menší, aby výška a šířka
zapadla do prostoru pod dvěma články 18650, stejně i 2
shottkyny. Horší bude tamtéž dostat 2 ks DPAK MOSFETů, ty
se budou muset připilovat:-) Ve finále by to teda zvedlo
tloušťku packu o tloušťku DPS.<br>
<br>
Ale to rozebírání packu mě všeobecně děsí:-)<br>
Když si představím, co zbyde po 5 km lesem z makového
hřebenu v košíku, tak je skoro zázrak, že ještě pořád
všechno správně funguje, i po dnes dosažených 1800 km, z
čehož je tak 20 % lesem, 30 % po kostkách a 10 % šílených
cest, kde odpružení naráží na dorazy.<br>
Takže po rozebrání batterypacku by začala bejt poněkud víc
aktuální požární bezpečnost skladování koloběžky, jak jsem
o tom psal koncem léta:-)<br>
<br>
PH<br>
<br>
<div>Dne 01.04.2023 v 21:28 Jan Kuba napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"> Tak nepředpokládejte, měřte... A
nejlépe zatížené. Ty rozdíly tam byly u baterky staré 2
roky mnohem větší:
<div>3,65-3,67-3,34-3,67-2,36-3,86-<wbr>3,89-3,65-3,66-3,68
zátěž 4A<br>
<div><br>
</div>
<div>Ten nejslabší článek může mít po čase i větší
vnitřní odpor. Jeho horší kapacita (a menší napětí)
se projeví jen při větší zátěži.</div>
<div><br>
</div>
<div>Po nabití , odpojeno měřeno po 24 hodinách bez
zátěže:</div>
<div>4,15-4,17-4,13-4,17-4,12-4,18-<wbr>4,19-4,14-4,16-4,17<br>
<br>
sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <<a
href="mailto:edizon@seznam.cz" target="_blank"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">edizon@seznam.cz</a>>
napsal(a):<br>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0 0
.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">Mě
by zajímalo, jak se dosáhne toho řádového
prodloužení životnosti. Teď jsem třeba ujel 13 km,
apka ukazuje 50 % baterky. Dal jsem nabíjet.
Předpokládám tedy, že při 5% rozdílu se část
článků se vybila na třeba 47 a část na 53 %. To
přeci není nijak význaný rozdíl.<br>
<br>
Ale je zajímavé, že mě včera vyšla jako vhodná
indukčnost 1 µH a tady odkazovanému Číňanovi
taky:-)<br>
<br>
PH<br>
<br>
Dne 01.04.2023 v 13:15 Jaroslav Lukeš napsal(a):<br>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0 0
0 .8ex;border-left:1px #ccc
solid;padding-left:1ex"> Vydrží mnohem déle,
ikdyž balancovací proud je 1% odběru. Ony ty aku
mají rozptyl kapacit kolem 5%, velká zátěž taky
není pořád, takže vydrží ne jen o rok, ale
řádově déle.<br>
<br>
Ale je potřeba nikoli kýblovou brigádu a je
jedno jestli do cívek nebo do kondů, to ale taky
funguje, je to levný, malý, ale balancování trvá
tak o 2 řády dýl (mimochodem - používám to taky,
je to levný a dá se to dát všude, co je zapnutý
je občas)<br>
<a
href="https://www.aliexpress.com/item/4000467536147.html"
target="_blank" moz-do-not-send="true">https://www.aliexpress.com/ite<wbr>m/4000467536147.html</a><br>
<a
href="https://www.aliexpress.com/item/4001340590317.html"
target="_blank" moz-do-not-send="true">https://www.aliexpress.com/ite<wbr>m/4001340590317.html</a><br>
<br>
ale co má velkou zátěž, nebo jede často, tak
bude lepší ten s toroidem nebo supercapem,
toroid už jsem sem dával tak supercap, ale ty
hodně lezou do peněz<br>
<a
href="https://www.aliexpress.com/item/4000841655633.html"
target="_blank" moz-do-not-send="true">https://www.aliexpress.com/ite<wbr>m/4000841655633.html</a><br>
<a
href="https://www.aliexpress.com/item/33036949073.html"
target="_blank" moz-do-not-send="true">https://www.aliexpress.com/ite<wbr>m/33036949073.html</a><br>
<br>
<br>
Jan Kuba napsal(a):<br>
<blockquote class="gmail_quote" style="margin:0
0 0 .8ex;border-left:1px #ccc
solid;padding-left:1ex"> Slaboučký článek pak
slouží jako propojka. Kdyby se to balancovalo
i při tom odběru tak podle mě ta baterie
vydrží mnohem déle. <br>
</blockquote>
</blockquote>
</blockquote>
</div>
</div>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
</blockquote>
</body>
</html>