Re: Aktivní balancery v koloběžkách?

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pondělí Duben 3 11:19:56 CEST 2023

No to je tak nějak samozřejmá věc:-)
V podstatě jsou 2 základní:
1. *Napěťové balancování* při nabíjení: Nabíjí se tak, aby všechny
články byly plně nabité. Při vybíjení se musí hlídat, kdy má první
článek konečné vybíjecí napětí.
2. *Nábojové balancování*: Ve vybitém stavu mají všechny články konečné
vybíjecí napětí, v nabitém stejný náboj. Nabíjení se řídí podle článku s
nejvyšším napětím.

Obě metody ve finále vedou ke stejnému náboji, který odpovídá
nejslabšímu článku, ale:

(1) Výhodou je, že dosahuje vyšší získatelné energie, protože na konci
vybíjení je vyšší U. Nevýhodou, že vybití je nutno detekovat podle
napětí na nejslabším článku.
(2) Výhodou je, že vybití stačí detekovat podle napětí celé baterie,
super když je pack bez elektroniky, co se nabíjí v nabíječce a vybíjí
jinde. Nevýhodou, že je nižší energie kvůli nižšímu U.

2 je moje oblíbená metoda pro LiPol do letadla, jednou se ručně srovná
vybití, jednou se při nabíjení zjistí, při jakém celkovém U je nabito,
to se na baterku napíše a pak se nabíjí lab. zdrojem na tohle U. Drží to
klidně několik let bez nutnosti korekce. Akorát když se nechá několik
měsíců plně nabitá, tak se pak nejen nafoukne, ale i rozleze a musí se
srovnat znova.

3. No a pak je to *výkonové balancování při nabíjení i vybíjení*, o
kterém je toto téma, kde lze nabít i vybít celou energii do/ze všech článků.

PH