Re: Aktivní balancery v koloběžkách?
Jan Kuba
honza.kuba na gmail.com
Neděle Duben 2 08:34:35 CEST 2023
V podstatě odpojí, ale ne BMS, kde na to není žádný výkonový prvek.
Většinou se to hlídá elektronikou až za baterkou ( u regulátoru atd.)
nějaké celkové napětí. To když je pod nějakou hodnotou, která odpovídá
např. 2,8V/článek. Ale ten pokles u rozbalancované bat. udělá jeden článek
a pak se to celkově jeví jako ztráta kapacity. Viz. to moje měření 2 roky
staré baterie z hoveboardu.
sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal(a):
> Do teď jsem si myslel, že když je na nějakém článku 2,něco, tak BMS
> baterku odpojí, zhasne displej a konec jízdy:-)
>
> Pokud se tam takové hodnoty běžně vyskytují tak by se skutečně hodil
> aktivní balancer, co bude slabé články obcházet.
>
> Koukal jsem po součástkách, kdyby proud měl bejt do 10-20 A. Cívku bych
> rozdělil na 2-4 menší, aby výška a šířka zapadla do prostoru pod dvěma
> články 18650, stejně i 2 shottkyny. Horší bude tamtéž dostat 2 ks DPAK
> MOSFETů, ty se budou muset připilovat:-) Ve finále by to teda zvedlo
> tloušťku packu o tloušťku DPS.
>
> Ale to rozebírání packu mě všeobecně děsí:-)
> Když si představím, co zbyde po 5 km lesem z makového hřebenu v košíku,
> tak je skoro zázrak, že ještě pořád všechno správně funguje, i po dnes
> dosažených 1800 km, z čehož je tak 20 % lesem, 30 % po kostkách a 10 %
> šílených cest, kde odpružení naráží na dorazy.
> Takže po rozebrání batterypacku by začala bejt poněkud víc aktuální
> požární bezpečnost skladování koloběžky, jak jsem o tom psal koncem léta:-)
>
> PH
>
> Dne 01.04.2023 v 21:28 Jan Kuba napsal(a):
>
> Tak nepředpokládejte, měřte... A nejlépe zatížené. Ty rozdíly tam byly u
> baterky staré 2 roky mnohem větší:
> 3,65-3,67-3,34-3,67-2,36-3,86-3,89-3,65-3,66-3,68 zátěž 4A
>
> Ten nejslabší článek může mít po čase i větší vnitřní odpor. Jeho horší
> kapacita (a menší napětí) se projeví jen při větší zátěži.
>
> Po nabití , odpojeno měřeno po 24 hodinách bez zátěže:
> 4,15-4,17-4,13-4,17-4,12-4,18-4,19-4,14-4,16-4,17
>
> sobota 1. dubna 2023 Pavel Hudeček <edizon na seznam.cz> napsal(a):
>
>> Mě by zajímalo, jak se dosáhne toho řádového prodloužení životnosti. Teď
>> jsem třeba ujel 13 km, apka ukazuje 50 % baterky. Dal jsem nabíjet.
>> Předpokládám tedy, že při 5% rozdílu se část článků se vybila na třeba 47 a
>> část na 53 %. To přeci není nijak význaný rozdíl.
>>
>> Ale je zajímavé, že mě včera vyšla jako vhodná indukčnost 1 µH a tady
>> odkazovanému Číňanovi taky:-)
>>
>> PH
>>
>> Dne 01.04.2023 v 13:15 Jaroslav Lukeš napsal(a):
>>
>>> Vydrží mnohem déle, ikdyž balancovací proud je 1% odběru. Ony ty aku
>>> mají rozptyl kapacit kolem 5%, velká zátěž taky není pořád, takže vydrží ne
>>> jen o rok, ale řádově déle.
>>>
>>> Ale je potřeba nikoli kýblovou brigádu a je jedno jestli do cívek nebo
>>> do kondů, to ale taky funguje, je to levný, malý, ale balancování trvá tak
>>> o 2 řády dýl (mimochodem - používám to taky, je to levný a dá se to dát
>>> všude, co je zapnutý je občas)
>>> https://www.aliexpress.com/item/4000467536147.html
>>> https://www.aliexpress.com/item/4001340590317.html
>>>
>>> ale co má velkou zátěž, nebo jede často, tak bude lepší ten s toroidem
>>> nebo supercapem, toroid už jsem sem dával tak supercap, ale ty hodně lezou
>>> do peněz
>>> https://www.aliexpress.com/item/4000841655633.html
>>> https://www.aliexpress.com/item/33036949073.html
>>>
>>>
>>> Jan Kuba napsal(a):
>>>
>>>> Slaboučký článek pak slouží jako propojka. Kdyby se to balancovalo i
>>>> při tom odběru tak podle mě ta baterie vydrží mnohem déle.
>>>>
>>>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20230402/400036ee/attachment-0001.htm>
Další informace o konferenci Hw-list