frekvencni menic, destrukce pri prvnim zapojeni ?

cin cin na quick.cz
Pondělí Říjen 31 14:21:59 CET 2022

Dobrý den,
omlouvám se za pozdní reakci, nestíhám číst všechny příspěvky do konference včas.

Podle mě se jedná o klasický případ zanedbané údržby frekv. měniče při dlouhodobém skladování.
Vlivem chemických procesů v elektrolytických kondenzátorech velké kapacity v DC meziobvodu dochází k jejich degradaci.
Všichni výrobci měničů (ABB, Yaskawa, Siemens, Schneider el.) proto shodně doporučují u skladovaných měničů některý z následujících postupů:

1) vstup měniče cca 1x za rok připojit na AC napájení a bez další interakce či konfigurace ponechat připojené po dobu 1-24h (liší se podle výrobce)
2) připojit meziobvod na DC napětí přes omezovací rezistory
3) dtto navíc ještě s řízenou křivkou nárůstu proudu v čase

Osobně jsem explozi měniče zažil v práci, kde používáme menší stovky frekv. měničů na strojích (a další desítky jich jsou na skladě).

Před několika lety jsme proto jako (požárně oddělenou) součást skladu ND zřídili místnost pro údržbu FM.
Každý měnič se 1x za rok připojí na napájení a provede se o tom zápis do karty měniče.

Pár příkladů doporučení výrobců:
EATON
https://www.eaton.com/content/dam/eaton/products/industrialcontrols-drives-automation-sensors/variable-frequency-drives/powerxl-dm1-variable-frequency-drives/vfd-storage-and-reforming-capacitors.pdf

YASKAWA
https://solutioncenter.yaskawa.com/selfservice/viewContent.do?externalId=10214&sliceId=1

ABB
https://library.e.abb.com/public/79afb1796ad24a19bf2970771c6892e4/Guide_for_capacitor_reforming_Rev_G.pdf

a spousta dalších lze volně dohledat (v češtině např. Elektro 6/2018)

Cin

Dobrý den,