Re: OT: tlak v topení

Úterý Listopad 29 09:35:11 CET 2022

Když se tady probírají expanzky, proč je potřeba v nejvyšším místě
přetlak 0,5 baru? Já mám podlahovku, u toho otevřenou expanzku (5 l
plastový kanystřík) v patře asi metr nad zemí a dobrý. Kvůli malému
tlaku jsem nemohl dávat automatické odvzdušňováky, v přízemí mám dva
ruční a v patře mám automatické odvzdušnění, jak mi ho poradil kamarád.
Trubky vytažené až pod střechu a tam je přepad do expanzky. Funguje to
dobře.
U přítelkyně ve starém baráku (radiátory, původně uhelný kotel, teď TČ)
byla původně taky otevřená expanzka, z nerezu svařená krabice asi 60
litrů. Jenže při stavebních úpravách musela expanzka jít z kuchyně pryč.
Bál jsem se tam dát uzavřenou, že by větší tlak ty 40 let staré
radiátory nemusely vydržet. I když ta původní expanzka nefungovala a
taky to topilo ... 40 let se do expanzky dolívala voda a byla ve
výklenku tak že do ní nebylo vidět. Na dně bylo 5 cm bordelu - kusy
omítky, barva z malování a spousta prachu. Trubka k expanzce byla
dokonale zarostlá vodním kamenem, že když jsem jí dole ve sklepě
uříznul, nekápla z toho ani kapka vody. Tak jsem dal zase otevřenou, na
záchodě na poličku u stropu jsem dal 10 l plastový kanystr a připojil
kusem hadice do místa, kde byl původně odvzdušňovák. Na expanzce je
čárka a dá se teď snadno kontrolovat, jestli voda neutíká.

Sice vím, že otevřená expanzka je u železných trubek špatně kvůli
kyslíku, ale bylo to tam 40 let, tak to snad dalších 40 vydrží :-) Když
jsem instaloval TČ, vypustil jsem topení a uříznul trubky od uhelného
kotle, byl tam největší problém s usazeným vodním kamenem. Hlavně na
výstupu z kotle, kde se voda občas i téměř vařila, byly na stěnách
trubky dvoucentimetrové krápníky. Koupil jsem akvaristickou soupravu pro
reverzní osmózu a topení jsem napustil deionizovanou vodou. Dal jsem do
toho čistící chemii a teď nevím, jestli bych tu vodu neměl někdy vyměnit.
Anděl