Re: Jak je to s tou volnoběžnou rekuperací u el. koloběžek
Pavel Hudeček
edizon na seznam.cz
Sobota Listopad 26 15:29:08 CET 2022
S tím BMS je to vlastně tak, že mi z baterky bedou jen 2 dvojice drátů:
Tlustý na vybíjení a tenký na nabíjení. BMS si tedy žije svým životem
bez komunikace.
Ta řídící jednotka, i další komponenty, jsou skoro přesně tohle:
https://www.aliexpress.com/i/1005001421023329.html
Jen ta moje je na větší proud.
Ale je možné, že s jinou verzí FW získá funkci "useless line" a
komunikuje s BMS.
Zaujalo mě to s tím paralelním připojením ext. baterie, že se pak
vypíná. To zapojovali na nabíjecí dráty?
S tím světlem mi ani tak nejde o výkon, jako spíš o směr a směrovost. To
originální míří moc šikmo dolů. Na kole mám 7W/1200lm velmi směrový
světlo a většinou ho používám přeplý na min, což je asi 1 W. Je to na
pack 4x18650, takže vydrží tak nějak nekonečně. Teda až na to, že se
samovolně vybije asi za 2 týdny, pokud není kablík rozpojenej. To
soudruzi nezvládli...
PH
Dne 25.11.2022 v 14:48 Aleš Filip napsal(a):
>
> Dobrý den,
>
> Tak to je smůla. Na Xiaomi je toho spousta.
> BMS jde měnit taky, dají se tam potom nastavovat i různá napětí, kdy
> se má ukončit nabíjení, jestli při 4.1, nebo 4.2V, při kolika to má
> hlásit vybitou baterku, atd. Dost lidí si k tomu připojuje externí
> baterii paralelně k té původní, a koloběžka potom hlásí připojení
> nabíječky, a odmítá jet. To se dá také zrušit ve FW.
> O tom světle jsem také přemýšlel. Že bych tu původní asi 3W LED
> vyměnil za nějakou XHP70. Ale je to napojené do té desky v řidítkách,
> a určitě to spíná nějaký SMD FET. Pochybuju, že by to vydržel.
> Nechtělo se mi to rozdělávat, protože je to zalepené, a schéma jsem
> nikde nenašel. Našel jsem jenom schéma toho driveru pro motor. Takže
> jsem se na to vykašlal, a koupil jsem baterku s XHP70 na řidítka.
> Svítí perfektně, ale je na jednu 18650 s kapacitou 3200 (jak píšou).
> Vydrží na ní svítit asi 45 minut 😁
>
> S pozdravem,
> --
> Aleš Filip
> Kutná Hora
> http://xanadu.khnet.info
> Dne 25.11.2022 v 13:43 Pavel Hudeček napsal(a):
>> Taky jsem k tomu došel, teda ne až k BMS, to bych čekal že měnit
>> nepůjde, tak jsem po tom nepátral. Závěr je, že ESR2 je příliž
>> minoritní, tak na ni nic není, možná jen na ESR2-evo.
>>
>> Zajímalo by mě, jak je to se světlem. Jestli do něj jde 36 V a má v
>> sobě měnič, nebo je už v řídící jednotce a ve světle jsou už jen
>> LEDky. Chtěl bych tam totiž dát silnější.
>>
>> PH
>>
>> Dne 25.11.2022 v 8:34 Aleš Filip napsal(a):
>>>
>>> Dobrý den,
>>>
>>> Musí to být FW přímo pro tuto koloběžku. Není to bohužel tak
>>> jednoduché. V řidítkách u displeje je jedna řídící jednotka,
>>> ovládaná nějakým ARMem, ta má svůj FW (BLE), potom je druhý procesor
>>> v řídící jednotce dole u driverů. Ten má také svůj FW (DRV), a další
>>> procesor s FW je v BMS. Takže je potřeba hledat pro ten konkrétní
>>> typ koloběžky celou sestavu těch 3 FW. Nedá se to ani moc
>>> kombinovat, že bych použil "nějaký" fw do řidítek, a "nějaký" pro
>>> driver. Potom to nemusí spolu komunikovat, a vrátit se to dá
>>> většinou jenom přes STlink. Jinak se to tam nahrává z mobilu přes BT.
>>> Já jsem zatím s tím alternativném FW problém neměl. Nesmí se to
>>> přehnat s proudama, které se dají nastavit pro jízdu, pro brždění,
>>> atd, aby to ta řídící jednotka vydržela. Já to používám jako
>>> dopravní prostředek, takže jsem ubral akceleraci, nepotřebuju z
>>> 0-100 za 5s, jezdím po rovině, tak jsem ubral proud na brždění, atd.
>>> Tím jsem se dostal z dojezdu nějakých 20km na 25km (mám 95kg).
>>>
>>> S pozdravem,
>>> --
>>> Aleš Filip
>>> Kutná Hora
>>> http://xanadu.khnet.info
>>> Dne 24.11.2022 v 21:09 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>> Tak to se asi taky podívám po nějakém alternativním firmware, nebo
>>>> nastavení. Je tam nějaká skoro standardní čínská řídící jednotka,
>>>> jen teda silnější verze, než je na Ali i se sadou, kde je úplně
>>>> stejná brzdová páčka a vše ostatní, jen displej vypadá jinak, ale
>>>> má stejné prvky.
>>>>
>>>> Ale nemám s tím zkušenosti, nevím zda to co někde stáhnu, pak třeba
>>>> za jízdy nezatuhne v nějaký blbý situaci typu jízda na max:-)
>>>>
>>>> PH
>>>>
>>>> Dne 24.11.2022 v 19:29 Aleš Filip napsal(a):
>>>>>
>>>>> Dobrý den,
>>>>>
>>>>> Tak to vypadá, že rekuperuje nějak málo. Je k tomu nějaká
>>>>> aplikace, která by toho ukázala víc? Proudy, napětí, atp.
>>>>> Já si teda už nepamatuju, jak se chovala se stock firmware. Jezdil
>>>>> jsem s ním asi 2 dny. Potom jsem předělal chlazení, zesílil cesty
>>>>> na tišťáku, nahrál odblokovaný FW, a celé to poladil podle mých
>>>>> představ. Maximální rychlost při 36V baterii je 34km/h, z kopce se
>>>>> to rozjede klidně na 45, ale to už jsem měl také strach. Ale když
>>>>> nastavím režim chůze, tak těch 6km/h po rovině udržuje, z kopce
>>>>> samozřejmě díky vypnuté rekuperaci ne, a tachometr ukazuje to,
>>>>> kolik opravdu jedu.
>>>>> Jezdím takovou rychlostí, jaká mi přijde rozumná. Když jedu po
>>>>> rovné hladké silnici, tak těch 34 jedu. Když mám jet z kopce po
>>>>> silnici kde je plno kanálů, nebo výmolů, tak prostě brzdím
>>>>> kotoučovkou, a jedu třeba 15.
>>>>> A dobrá věc je tempomat. Když chci jet 20, a mám to přepnuté na
>>>>> sport, tak si nastavím 20, a ono to těch 20 udržuje ;-)
>>>>>
>>>>> S pozdravem,
>>>>> --
>>>>> Aleš Filip
>>>>> Kutná Hora
>>>>> http://xanadu.khnet.info
>>>>> Dne 24.11.2022 v 19:12 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>>>> Aha, tak tohle ta moje teda nedělá, při jakékoli jízdě bez
>>>>>> stisklé páčky trochu brzdí a rekuperuje, na rychlosti nezáleží.
>>>>>> Jen při vybité baterce tím brzdí víc, při nabité míň.
>>>>>>
>>>>>> Při jízdě z kopce klidně zrychluje nad 25, ale číslíčka na
>>>>>> displeji nerostou. Nejvtipnější, pokud se nastaví režim "chůze":
>>>>>> Vlastní silou zrychluje do 6, při jízdě z kopce číslo dosáhne 6 a
>>>>>> dál neroste, zatímco rychlost ano:-) Mě by se vlastně líbilo,
>>>>>> kdyby tu rychlost z kopce rekuperačně omezovala na těch 25, nebo
>>>>>> i nerekuperačně. Prostě se bojím, obzvlášť, když okolo jedou auta.
>>>>>>
>>>>>> PH
>>>>>>
>>>>>> Dne 24.11.2022 v 18:54 Aleš Filip napsal(a):
>>>>>>>
>>>>>>> Dobrý den,
>>>>>>>
>>>>>>> Mosfety se můžou upéct jenom když je baterie nabitá. Energie se
>>>>>>> nemá kam ukládat, tak se na nich pálí. Jak jsem psal, když jsem
>>>>>>> to zkoušel, tak při baterii na cca 50% teklo do baterie až 5A.
>>>>>>> Při nabíjení je to max 1,7A
>>>>>>> Vypíná se to proto, protože koloběžka smí jet podle zákona
>>>>>>> maximálně 25km/h. A to i z kopce. Takže když nebrzdíš brzdou,
>>>>>>> rekuperace to na těch 25km/h zbrzdí, a uloží třeba 200mAh.
>>>>>>> Dojedeš na rovinu, ona to odbrzdí. Na to, abys ujel dalších 200m
>>>>>>> musí téct do motoru proud, a spotřebuje se 300mAh. Takže jsi na
>>>>>>> -100mAh
>>>>>>> Když rekuperaci vypneš, tak se to rozjede z kopce na 40km/h, a
>>>>>>> těch 200m ujdeš na volnoběh, bez jakékoliv spotřeby energie.
>>>>>>> Ty hodnoty jsem si vymyslel jenom pro pochopení.
>>>>>>>
>>>>>>> S pozdravem,
>>>>>>> --
>>>>>>> Aleš Filip
>>>>>>> Kutná Hora
>>>>>>> http://xanadu.khnet.info
>>>>>>> Dne 24.11.2022 v 18:34 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>>>>>> Dobrý den všem,
>>>>>>>> to mi pořád vrtá hlavou, našel jsem k tomu jen zmatené
>>>>>>>> informace, vlastně i tady zazněnly (viz citát). Typicky se
>>>>>>>> jedná o dvojici tvrzení:
>>>>>>>> 1. Něco jako, že je to potřeba, aby se neupekly MOSFETY při
>>>>>>>> jízdě z kopce. (A tady navíc, že se stejně můžou upéct, když je
>>>>>>>> baterka nabitá)
>>>>>>>> 2. Něco jako, že je to na ... a proto si to všichni vypínají.
>>>>>>>>
>>>>>>>> Což mi dohromady nedává smysl, pokud platí 1, nejde udělat 2
>>>>>>>> bez destrukce.
>>>>>>>>
>>>>>>>> Byly by nějaký podrobnosti?
>>>>>>>> Díky,
>>>>>>>> PH
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> --------------------
>>>>>>>> Dne 20.11.2022 v 17:01 Aleš Filip napsal(a):
>>>>>>>> Mám Xiaomi Scooter 3.
>>>>>>>> [...]
>>>>>>>> Rekuperace (KERS) je při jízdě z kopce. Proud, který motor
>>>>>>>> vygeneruje teče přes FETy do baterky. Pokud je baterka nabitá
>>>>>>>> na 95%, a pojedeš z dlouhého kopce, tak se proud potom nemá kam
>>>>>>>> ukládat, a pálí se na těch FETech. Četl jsem několik příspěvků,
>>>>>>>> že ty FETy to nevydržely, a bouchly. Navíc je to tam mechanicky
>>>>>>>> dost blbě udělané. FETy leží na dně hliníkové krabičky, a jsou
>>>>>>>> od ní odizolované jenom jednou vrstvou kaptonové pásky, která
>>>>>>>> nemá moc dobrý tepelný koeficient. Ta hloníková krabička je
>>>>>>>> potom přišroubovaná v celé ploše k rámu koloběžky, a podmazaná
>>>>>>>> pastou. Já jsem tu kaptonovou pásku vyměnil za thermal pady s
>>>>>>>> vodivostí asi 6W/mK, což je v létě docela znát.
>>>>>>>> Tu rekuperaci všichni vypínají, protože při rekuperaci ta
>>>>>>>> koloběžka docela dost zpomaluje, a množství energie, kterou to
>>>>>>>> do baterií vrátí není moc vysoká. Psali, že když to potom chceš
>>>>>>>> opět rozjet na původní rychlost, tak spotřebuješ víc energie,
>>>>>>>> než ten kopec do baterky uložil. Takže jsem rekuperaci vypnul
>>>>>>>> také. Ale když jsem tu rekuperaci zkoušel, tak je schopné to
>>>>>>>> cpát do baterek i 5A při jízdě z většího kopce.
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20221126/10f38345/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list