<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    S tím BMS je to vlastně tak, že mi z baterky bedou jen 2 dvojice
    drátů: Tlustý na vybíjení a tenký na nabíjení. BMS si tedy žije svým
    životem bez komunikace.<br>
    Ta řídící jednotka, i další komponenty, jsou skoro přesně tohle:<br>
    <a class="moz-txt-link-freetext" href="https://www.aliexpress.com/i/1005001421023329.html">https://www.aliexpress.com/i/1005001421023329.html</a><br>
    Jen ta moje je na větší proud.<br>
    Ale je možné, že s jinou verzí FW získá funkci "useless line" a
    komunikuje s BMS.<br>
    <br>
    Zaujalo mě to s tím paralelním připojením ext. baterie, že se pak
    vypíná. To zapojovali na nabíjecí dráty?<br>
    <br>
    S tím světlem mi ani tak nejde o výkon, jako spíš o směr a
    směrovost. To originální míří moc šikmo dolů. Na kole mám 7W/1200lm
    velmi směrový světlo a většinou ho používám přeplý na min, což je
    asi 1 W. Je to na pack 4x18650, takže vydrží tak nějak nekonečně.
    Teda až na to, že se samovolně vybije asi za 2 týdny, pokud není
    kablík rozpojenej. To soudruzi nezvládli...<br>
    <br>
    PH<br>
    <br>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 25.11.2022 v 14:48 Aleš Filip
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:f652ecff-b7d4-0542-270e-960c02c6ab76@khnet.info">
      <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
      <br>
      <div class="moz-signature">
        <meta content="text/html; charset=UTF-8"
          http-equiv="Content-Type">
        Dobrý den, <br>
        <br>
        Tak to je smůla. Na Xiaomi je toho spousta.<br>
        BMS jde měnit taky, dají se tam potom nastavovat i různá napětí,
        kdy se má ukončit nabíjení, jestli při 4.1, nebo 4.2V, při
        kolika to má hlásit vybitou baterku, atd. Dost lidí si k tomu
        připojuje externí baterii paralelně k té původní, a koloběžka
        potom hlásí připojení nabíječky, a odmítá jet. To se dá také
        zrušit ve FW.<br>
        O tom světle jsem také přemýšlel. Že bych tu původní asi 3W LED
        vyměnil za nějakou XHP70. Ale je to napojené do té desky v
        řidítkách, a určitě to spíná nějaký SMD FET. Pochybuju, že by to
        vydržel. Nechtělo se mi to rozdělávat, protože je to zalepené, a
        schéma jsem nikde nenašel. Našel jsem jenom schéma toho driveru
        pro motor. Takže jsem se na to vykašlal, a koupil jsem baterku s
        XHP70 na řidítka. Svítí perfektně, ale je na jednu 18650 s
        kapacitou 3200 (jak píšou). Vydrží na ní svítit asi 45 minut 😁<br>
        <br>
        S pozdravem,<br>
        <pre class="moz-signature" cols="72">-- 
 Aleš Filip
 Kutná Hora
 <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://xanadu.khnet.info" moz-do-not-send="true">http://xanadu.khnet.info</a></pre>
        <div id="quoteDIV"> </div>
      </div>
      <div class="moz-cite-prefix">Dne 25.11.2022 v 13:43 Pavel Hudeček
        napsal(a):<br>
      </div>
      <blockquote type="cite"
        cite="mid:b7bec27d-6864-5729-06ff-9a4db529074a@seznam.cz">
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
          charset=UTF-8">
        Taky jsem k tomu došel, teda ne až k BMS, to bych čekal že měnit
        nepůjde, tak jsem po tom nepátral. Závěr je, že ESR2 je příliž
        minoritní, tak na ni nic není, možná jen na ESR2-evo.<br>
        <br>
        Zajímalo by mě, jak je to se světlem. Jestli do něj jde 36 V a
        má v sobě měnič, nebo je už v řídící jednotce a ve světle jsou
        už jen LEDky. Chtěl bych tam totiž dát silnější.<br>
        <br>
        PH<br>
        <br>
        <div class="moz-cite-prefix">Dne 25.11.2022 v 8:34 Aleš Filip
          napsal(a):<br>
        </div>
        <blockquote type="cite"
          cite="mid:7243f5a8-fdd6-4260-418e-0d446ecc3877@khnet.info">
          <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
            charset=UTF-8">
          <br>
          <div class="moz-signature">
            <meta content="text/html; charset=UTF-8"
              http-equiv="Content-Type">
            Dobrý den, <br>
            <br>
            Musí to být FW přímo pro tuto koloběžku. Není to bohužel tak
            jednoduché. V řidítkách u displeje je jedna řídící jednotka,
            ovládaná nějakým ARMem, ta má svůj FW (BLE), potom je druhý
            procesor v řídící jednotce dole u driverů. Ten má také svůj
            FW (DRV), a další procesor s FW je v BMS. Takže je potřeba
            hledat pro ten konkrétní typ koloběžky celou sestavu těch 3
            FW. Nedá se to ani moc kombinovat, že bych použil "nějaký"
            fw do řidítek, a "nějaký" pro driver. Potom to nemusí spolu
            komunikovat, a vrátit se to dá většinou jenom přes STlink.
            Jinak se to tam nahrává z mobilu přes BT.<br>
            Já jsem zatím s tím alternativném FW problém neměl. Nesmí se
            to přehnat s proudama, které se dají nastavit pro jízdu, pro
            brždění, atd, aby to ta řídící jednotka vydržela. Já to
            používám jako dopravní prostředek, takže jsem ubral
            akceleraci, nepotřebuju z 0-100 za 5s, jezdím po rovině, tak
            jsem ubral proud na brždění, atd. Tím jsem se dostal z
            dojezdu nějakých 20km na 25km (mám 95kg).<br>
            <br>
            S pozdravem,<br>
            <pre class="moz-signature" cols="72">-- 
 Aleš Filip
 Kutná Hora
 <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://xanadu.khnet.info" moz-do-not-send="true">http://xanadu.khnet.info</a></pre>
            <div id="quoteDIV"> </div>
          </div>
          <div class="moz-cite-prefix">Dne 24.11.2022 v 21:09 Pavel
            Hudeček napsal(a):<br>
          </div>
          <blockquote type="cite"
            cite="mid:43227689-c73d-30f8-e6a2-05d6b10dddf2@seznam.cz">
            <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
              charset=UTF-8">
            Tak to se asi taky podívám po nějakém alternativním
            firmware, nebo nastavení. Je tam nějaká skoro standardní
            čínská řídící jednotka, jen teda silnější verze, než je na
            Ali i se sadou, kde je úplně stejná brzdová páčka a vše
            ostatní, jen displej vypadá jinak, ale má stejné prvky.<br>
            <br>
            Ale nemám s tím zkušenosti, nevím zda to co někde stáhnu,
            pak třeba za jízdy nezatuhne v nějaký blbý situaci typu
            jízda na max:-)<br>
            <br>
            PH<br>
            <br>
            <div class="moz-cite-prefix">Dne 24.11.2022 v 19:29 Aleš
              Filip napsal(a):<br>
            </div>
            <blockquote type="cite"
              cite="mid:f8c50aab-0747-ca42-cf7c-589325b5b88c@khnet.info">
              <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
                charset=UTF-8">
              <br>
              <div class="moz-signature">
                <meta content="text/html; charset=UTF-8"
                  http-equiv="Content-Type">
                Dobrý den, <br>
                <br>
                Tak to vypadá, že rekuperuje nějak málo. Je k tomu
                nějaká aplikace, která by toho ukázala víc? Proudy,
                napětí, atp.<br>
                Já si teda už nepamatuju, jak se chovala se stock
                firmware. Jezdil jsem s ním asi 2 dny. Potom jsem
                předělal chlazení, zesílil cesty na tišťáku, nahrál
                odblokovaný FW, a celé to poladil podle mých představ.
                Maximální rychlost při 36V baterii je 34km/h, z kopce se
                to rozjede klidně na 45, ale to už jsem měl také strach.
                Ale když nastavím režim chůze, tak těch 6km/h po rovině
                udržuje, z kopce samozřejmě díky vypnuté rekuperaci ne,
                a tachometr ukazuje to, kolik opravdu jedu. <br>
                Jezdím takovou rychlostí, jaká mi přijde rozumná. Když
                jedu po rovné hladké silnici, tak těch 34 jedu. Když mám
                jet z kopce po silnici kde je plno kanálů, nebo výmolů,
                tak prostě brzdím kotoučovkou, a jedu třeba 15.<br>
                A dobrá věc je tempomat. Když chci jet 20, a mám to
                přepnuté na sport, tak si nastavím 20, a ono to těch 20
                udržuje ;-)<br>
                <br>
                S pozdravem,<br>
                <pre class="moz-signature" cols="72">-- 
 Aleš Filip
 Kutná Hora
 <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://xanadu.khnet.info" moz-do-not-send="true">http://xanadu.khnet.info</a></pre>
                <div id="quoteDIV"> </div>
              </div>
              <div class="moz-cite-prefix">Dne 24.11.2022 v 19:12 Pavel
                Hudeček napsal(a):<br>
              </div>
              <blockquote type="cite"
                cite="mid:ef80b7ca-43d3-abea-e09e-7b7428b886da@seznam.cz">
                <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
                  charset=UTF-8">
                Aha, tak tohle ta  moje teda nedělá, při jakékoli jízdě
                bez stisklé páčky trochu brzdí a rekuperuje, na
                rychlosti nezáleží. Jen při vybité baterce tím brzdí
                víc, při nabité míň.<br>
                <br>
                Při jízdě z kopce klidně zrychluje nad 25, ale číslíčka
                na displeji nerostou. Nejvtipnější, pokud se nastaví
                režim "chůze": Vlastní silou zrychluje do 6, při jízdě z
                kopce číslo dosáhne 6 a dál neroste, zatímco rychlost
                ano:-) Mě by se vlastně líbilo, kdyby tu rychlost z
                kopce rekuperačně omezovala na těch 25, nebo i
                nerekuperačně. Prostě se bojím, obzvlášť, když okolo
                jedou auta.<br>
                <br>
                PH<br>
                <br>
                <div class="moz-cite-prefix">Dne 24.11.2022 v 18:54 Aleš
                  Filip napsal(a):<br>
                </div>
                <blockquote type="cite"
                  cite="mid:0c26d85d-5116-01f0-c531-0272a166062a@khnet.info">
                  <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
                    charset=UTF-8">
                  <br>
                  <div class="moz-signature">
                    <meta content="text/html; charset=UTF-8"
                      http-equiv="Content-Type">
                    Dobrý den, <br>
                    <br>
                    Mosfety se můžou upéct jenom když je baterie nabitá.
                    Energie se nemá kam ukládat, tak se na nich pálí.
                    Jak jsem psal, když jsem to zkoušel, tak při baterii
                    na cca 50% teklo do baterie až 5A. Při nabíjení je
                    to max 1,7A<br>
                    Vypíná se to proto, protože koloběžka smí jet podle
                    zákona maximálně 25km/h. A to i z kopce. Takže když
                    nebrzdíš brzdou, rekuperace to na těch 25km/h
                    zbrzdí, a uloží třeba 200mAh. Dojedeš na rovinu, ona
                    to odbrzdí. Na to, abys ujel dalších 200m musí téct
                    do motoru proud, a spotřebuje se 300mAh. Takže jsi
                    na -100mAh<br>
                    Když rekuperaci vypneš, tak se to rozjede z kopce na
                    40km/h, a těch 200m ujdeš na volnoběh, bez jakékoliv
                    spotřeby energie. <br>
                    Ty hodnoty jsem si vymyslel jenom pro pochopení.<br>
                    <br>
                    S pozdravem,<br>
                    <pre class="moz-signature" cols="72">-- 
 Aleš Filip
 Kutná Hora
 <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://xanadu.khnet.info" moz-do-not-send="true">http://xanadu.khnet.info</a></pre>
                    <div id="quoteDIV"> </div>
                  </div>
                  <div class="moz-cite-prefix">Dne 24.11.2022 v 18:34
                    Pavel Hudeček napsal(a):<br>
                  </div>
                  <blockquote type="cite"
                    cite="mid:a132604a-642a-3d8c-ff64-97bfb339d95d@seznam.cz">Dobrý
                    den všem, <br>
                    to mi pořád vrtá hlavou, našel jsem k tomu jen
                    zmatené informace, vlastně i tady zazněnly (viz
                    citát). Typicky se jedná o dvojici tvrzení: <br>
                    1. Něco jako, že je to potřeba, aby se neupekly
                    MOSFETY při jízdě z kopce. (A tady navíc, že se
                    stejně můžou upéct, když je baterka nabitá) <br>
                    2. Něco jako, že je to na ... a proto si to všichni
                    vypínají. <br>
                    <br>
                    Což mi dohromady nedává smysl, pokud platí 1, nejde
                    udělat 2 bez destrukce. <br>
                    <br>
                    Byly by nějaký podrobnosti? <br>
                    Díky, <br>
                    PH <br>
                    <br>
                    <br>
                    -------------------- <br>
                    Dne 20.11.2022 v 17:01 Aleš Filip napsal(a): <br>
                    Mám Xiaomi Scooter 3. <br>
                    [...] <br>
                    Rekuperace (KERS) je při jízdě z kopce. Proud, který
                    motor vygeneruje teče přes FETy do baterky. Pokud je
                    baterka nabitá na 95%, a pojedeš z dlouhého kopce,
                    tak se proud potom nemá kam ukládat, a pálí se na
                    těch FETech. Četl jsem několik příspěvků, že ty FETy
                    to nevydržely, a bouchly. Navíc je to tam mechanicky
                    dost blbě udělané. FETy leží na dně hliníkové
                    krabičky, a jsou od ní odizolované jenom jednou
                    vrstvou kaptonové pásky, která nemá moc dobrý
                    tepelný koeficient. Ta hloníková krabička je potom
                    přišroubovaná v celé ploše k rámu koloběžky, a
                    podmazaná pastou. Já jsem tu kaptonovou pásku
                    vyměnil za thermal pady s vodivostí asi 6W/mK, což
                    je v létě docela znát. <br>
                    Tu rekuperaci všichni vypínají, protože při
                    rekuperaci ta koloběžka docela dost zpomaluje, a
                    množství energie, kterou to do baterií vrátí není
                    moc vysoká. Psali, že když to potom chceš opět
                    rozjet na původní rychlost, tak spotřebuješ víc
                    energie, než ten kopec do baterky uložil. Takže jsem
                    rekuperaci vypnul také. Ale když jsem tu rekuperaci
                    zkoušel, tak je schopné to cpát do baterek i 5A při
                    jízdě z většího kopce. <br>
                  </blockquote>
                </blockquote>
              </blockquote>
            </blockquote>
          </blockquote>
        </blockquote>
      </blockquote>
    </blockquote>
  </body>
</html>