<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
S tím BMS je to vlastně tak, že mi z baterky bedou jen 2 dvojice
drátů: Tlustý na vybíjení a tenký na nabíjení. BMS si tedy žije svým
životem bez komunikace.<br>
Ta řídící jednotka, i další komponenty, jsou skoro přesně tohle:<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="https://www.aliexpress.com/i/1005001421023329.html">https://www.aliexpress.com/i/1005001421023329.html</a><br>
Jen ta moje je na větší proud.<br>
Ale je možné, že s jinou verzí FW získá funkci "useless line" a
komunikuje s BMS.<br>
<br>
Zaujalo mě to s tím paralelním připojením ext. baterie, že se pak
vypíná. To zapojovali na nabíjecí dráty?<br>
<br>
S tím světlem mi ani tak nejde o výkon, jako spíš o směr a
směrovost. To originální míří moc šikmo dolů. Na kole mám 7W/1200lm
velmi směrový světlo a většinou ho používám přeplý na min, což je
asi 1 W. Je to na pack 4x18650, takže vydrží tak nějak nekonečně.
Teda až na to, že se samovolně vybije asi za 2 týdny, pokud není
kablík rozpojenej. To soudruzi nezvládli...<br>
<br>
PH<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 25.11.2022 v 14:48 Aleš Filip
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:f652ecff-b7d4-0542-270e-960c02c6ab76@khnet.info">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
<br>
<div class="moz-signature">
<meta content="text/html; charset=UTF-8"
http-equiv="Content-Type">
Dobrý den, <br>
<br>
Tak to je smůla. Na Xiaomi je toho spousta.<br>
BMS jde měnit taky, dají se tam potom nastavovat i různá napětí,
kdy se má ukončit nabíjení, jestli při 4.1, nebo 4.2V, při
kolika to má hlásit vybitou baterku, atd. Dost lidí si k tomu
připojuje externí baterii paralelně k té původní, a koloběžka
potom hlásí připojení nabíječky, a odmítá jet. To se dá také
zrušit ve FW.<br>
O tom světle jsem také přemýšlel. Že bych tu původní asi 3W LED
vyměnil za nějakou XHP70. Ale je to napojené do té desky v
řidítkách, a určitě to spíná nějaký SMD FET. Pochybuju, že by to
vydržel. Nechtělo se mi to rozdělávat, protože je to zalepené, a
schéma jsem nikde nenašel. Našel jsem jenom schéma toho driveru
pro motor. Takže jsem se na to vykašlal, a koupil jsem baterku s
XHP70 na řidítka. Svítí perfektně, ale je na jednu 18650 s
kapacitou 3200 (jak píšou). Vydrží na ní svítit asi 45 minut 😁<br>
<br>
S pozdravem,<br>
<pre class="moz-signature" cols="72">--
Aleš Filip
Kutná Hora
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://xanadu.khnet.info" moz-do-not-send="true">http://xanadu.khnet.info</a></pre>
<div id="quoteDIV"> </div>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 25.11.2022 v 13:43 Pavel Hudeček
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:b7bec27d-6864-5729-06ff-9a4db529074a@seznam.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=UTF-8">
Taky jsem k tomu došel, teda ne až k BMS, to bych čekal že měnit
nepůjde, tak jsem po tom nepátral. Závěr je, že ESR2 je příliž
minoritní, tak na ni nic není, možná jen na ESR2-evo.<br>
<br>
Zajímalo by mě, jak je to se světlem. Jestli do něj jde 36 V a
má v sobě měnič, nebo je už v řídící jednotce a ve světle jsou
už jen LEDky. Chtěl bych tam totiž dát silnější.<br>
<br>
PH<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 25.11.2022 v 8:34 Aleš Filip
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:7243f5a8-fdd6-4260-418e-0d446ecc3877@khnet.info">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=UTF-8">
<br>
<div class="moz-signature">
<meta content="text/html; charset=UTF-8"
http-equiv="Content-Type">
Dobrý den, <br>
<br>
Musí to být FW přímo pro tuto koloběžku. Není to bohužel tak
jednoduché. V řidítkách u displeje je jedna řídící jednotka,
ovládaná nějakým ARMem, ta má svůj FW (BLE), potom je druhý
procesor v řídící jednotce dole u driverů. Ten má také svůj
FW (DRV), a další procesor s FW je v BMS. Takže je potřeba
hledat pro ten konkrétní typ koloběžky celou sestavu těch 3
FW. Nedá se to ani moc kombinovat, že bych použil "nějaký"
fw do řidítek, a "nějaký" pro driver. Potom to nemusí spolu
komunikovat, a vrátit se to dá většinou jenom přes STlink.
Jinak se to tam nahrává z mobilu přes BT.<br>
Já jsem zatím s tím alternativném FW problém neměl. Nesmí se
to přehnat s proudama, které se dají nastavit pro jízdu, pro
brždění, atd, aby to ta řídící jednotka vydržela. Já to
používám jako dopravní prostředek, takže jsem ubral
akceleraci, nepotřebuju z 0-100 za 5s, jezdím po rovině, tak
jsem ubral proud na brždění, atd. Tím jsem se dostal z
dojezdu nějakých 20km na 25km (mám 95kg).<br>
<br>
S pozdravem,<br>
<pre class="moz-signature" cols="72">--
Aleš Filip
Kutná Hora
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://xanadu.khnet.info" moz-do-not-send="true">http://xanadu.khnet.info</a></pre>
<div id="quoteDIV"> </div>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 24.11.2022 v 21:09 Pavel
Hudeček napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:43227689-c73d-30f8-e6a2-05d6b10dddf2@seznam.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=UTF-8">
Tak to se asi taky podívám po nějakém alternativním
firmware, nebo nastavení. Je tam nějaká skoro standardní
čínská řídící jednotka, jen teda silnější verze, než je na
Ali i se sadou, kde je úplně stejná brzdová páčka a vše
ostatní, jen displej vypadá jinak, ale má stejné prvky.<br>
<br>
Ale nemám s tím zkušenosti, nevím zda to co někde stáhnu,
pak třeba za jízdy nezatuhne v nějaký blbý situaci typu
jízda na max:-)<br>
<br>
PH<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 24.11.2022 v 19:29 Aleš
Filip napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:f8c50aab-0747-ca42-cf7c-589325b5b88c@khnet.info">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=UTF-8">
<br>
<div class="moz-signature">
<meta content="text/html; charset=UTF-8"
http-equiv="Content-Type">
Dobrý den, <br>
<br>
Tak to vypadá, že rekuperuje nějak málo. Je k tomu
nějaká aplikace, která by toho ukázala víc? Proudy,
napětí, atp.<br>
Já si teda už nepamatuju, jak se chovala se stock
firmware. Jezdil jsem s ním asi 2 dny. Potom jsem
předělal chlazení, zesílil cesty na tišťáku, nahrál
odblokovaný FW, a celé to poladil podle mých představ.
Maximální rychlost při 36V baterii je 34km/h, z kopce se
to rozjede klidně na 45, ale to už jsem měl také strach.
Ale když nastavím režim chůze, tak těch 6km/h po rovině
udržuje, z kopce samozřejmě díky vypnuté rekuperaci ne,
a tachometr ukazuje to, kolik opravdu jedu. <br>
Jezdím takovou rychlostí, jaká mi přijde rozumná. Když
jedu po rovné hladké silnici, tak těch 34 jedu. Když mám
jet z kopce po silnici kde je plno kanálů, nebo výmolů,
tak prostě brzdím kotoučovkou, a jedu třeba 15.<br>
A dobrá věc je tempomat. Když chci jet 20, a mám to
přepnuté na sport, tak si nastavím 20, a ono to těch 20
udržuje ;-)<br>
<br>
S pozdravem,<br>
<pre class="moz-signature" cols="72">--
Aleš Filip
Kutná Hora
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://xanadu.khnet.info" moz-do-not-send="true">http://xanadu.khnet.info</a></pre>
<div id="quoteDIV"> </div>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 24.11.2022 v 19:12 Pavel
Hudeček napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:ef80b7ca-43d3-abea-e09e-7b7428b886da@seznam.cz">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=UTF-8">
Aha, tak tohle ta moje teda nedělá, při jakékoli jízdě
bez stisklé páčky trochu brzdí a rekuperuje, na
rychlosti nezáleží. Jen při vybité baterce tím brzdí
víc, při nabité míň.<br>
<br>
Při jízdě z kopce klidně zrychluje nad 25, ale číslíčka
na displeji nerostou. Nejvtipnější, pokud se nastaví
režim "chůze": Vlastní silou zrychluje do 6, při jízdě z
kopce číslo dosáhne 6 a dál neroste, zatímco rychlost
ano:-) Mě by se vlastně líbilo, kdyby tu rychlost z
kopce rekuperačně omezovala na těch 25, nebo i
nerekuperačně. Prostě se bojím, obzvlášť, když okolo
jedou auta.<br>
<br>
PH<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 24.11.2022 v 18:54 Aleš
Filip napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:0c26d85d-5116-01f0-c531-0272a166062a@khnet.info">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;
charset=UTF-8">
<br>
<div class="moz-signature">
<meta content="text/html; charset=UTF-8"
http-equiv="Content-Type">
Dobrý den, <br>
<br>
Mosfety se můžou upéct jenom když je baterie nabitá.
Energie se nemá kam ukládat, tak se na nich pálí.
Jak jsem psal, když jsem to zkoušel, tak při baterii
na cca 50% teklo do baterie až 5A. Při nabíjení je
to max 1,7A<br>
Vypíná se to proto, protože koloběžka smí jet podle
zákona maximálně 25km/h. A to i z kopce. Takže když
nebrzdíš brzdou, rekuperace to na těch 25km/h
zbrzdí, a uloží třeba 200mAh. Dojedeš na rovinu, ona
to odbrzdí. Na to, abys ujel dalších 200m musí téct
do motoru proud, a spotřebuje se 300mAh. Takže jsi
na -100mAh<br>
Když rekuperaci vypneš, tak se to rozjede z kopce na
40km/h, a těch 200m ujdeš na volnoběh, bez jakékoliv
spotřeby energie. <br>
Ty hodnoty jsem si vymyslel jenom pro pochopení.<br>
<br>
S pozdravem,<br>
<pre class="moz-signature" cols="72">--
Aleš Filip
Kutná Hora
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://xanadu.khnet.info" moz-do-not-send="true">http://xanadu.khnet.info</a></pre>
<div id="quoteDIV"> </div>
</div>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 24.11.2022 v 18:34
Pavel Hudeček napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:a132604a-642a-3d8c-ff64-97bfb339d95d@seznam.cz">Dobrý
den všem, <br>
to mi pořád vrtá hlavou, našel jsem k tomu jen
zmatené informace, vlastně i tady zazněnly (viz
citát). Typicky se jedná o dvojici tvrzení: <br>
1. Něco jako, že je to potřeba, aby se neupekly
MOSFETY při jízdě z kopce. (A tady navíc, že se
stejně můžou upéct, když je baterka nabitá) <br>
2. Něco jako, že je to na ... a proto si to všichni
vypínají. <br>
<br>
Což mi dohromady nedává smysl, pokud platí 1, nejde
udělat 2 bez destrukce. <br>
<br>
Byly by nějaký podrobnosti? <br>
Díky, <br>
PH <br>
<br>
<br>
-------------------- <br>
Dne 20.11.2022 v 17:01 Aleš Filip napsal(a): <br>
Mám Xiaomi Scooter 3. <br>
[...] <br>
Rekuperace (KERS) je při jízdě z kopce. Proud, který
motor vygeneruje teče přes FETy do baterky. Pokud je
baterka nabitá na 95%, a pojedeš z dlouhého kopce,
tak se proud potom nemá kam ukládat, a pálí se na
těch FETech. Četl jsem několik příspěvků, že ty FETy
to nevydržely, a bouchly. Navíc je to tam mechanicky
dost blbě udělané. FETy leží na dně hliníkové
krabičky, a jsou od ní odizolované jenom jednou
vrstvou kaptonové pásky, která nemá moc dobrý
tepelný koeficient. Ta hloníková krabička je potom
přišroubovaná v celé ploše k rámu koloběžky, a
podmazaná pastou. Já jsem tu kaptonovou pásku
vyměnil za thermal pady s vodivostí asi 6W/mK, což
je v létě docela znát. <br>
Tu rekuperaci všichni vypínají, protože při
rekuperaci ta koloběžka docela dost zpomaluje, a
množství energie, kterou to do baterií vrátí není
moc vysoká. Psali, že když to potom chceš opět
rozjet na původní rychlost, tak spotřebuješ víc
energie, než ten kopec do baterky uložil. Takže jsem
rekuperaci vypnul také. Ale když jsem tu rekuperaci
zkoušel, tak je schopné to cpát do baterek i 5A při
jízdě z většího kopce. <br>
</blockquote>
</blockquote>
</blockquote>
</blockquote>
</blockquote>
</blockquote>
</blockquote>
</blockquote>
</body>
</html>