Re: Jak je to s tou volnoběžnou rekuperací u el. koloběžek
Aleš Filip
nostromo na khnet.info
Pátek Listopad 25 14:48:06 CET 2022
Dobrý den,
Tak to je smůla. Na Xiaomi je toho spousta.
BMS jde měnit taky, dají se tam potom nastavovat i různá napětí, kdy se
má ukončit nabíjení, jestli při 4.1, nebo 4.2V, při kolika to má hlásit
vybitou baterku, atd. Dost lidí si k tomu připojuje externí baterii
paralelně k té původní, a koloběžka potom hlásí připojení nabíječky, a
odmítá jet. To se dá také zrušit ve FW.
O tom světle jsem také přemýšlel. Že bych tu původní asi 3W LED vyměnil
za nějakou XHP70. Ale je to napojené do té desky v řidítkách, a určitě
to spíná nějaký SMD FET. Pochybuju, že by to vydržel. Nechtělo se mi to
rozdělávat, protože je to zalepené, a schéma jsem nikde nenašel. Našel
jsem jenom schéma toho driveru pro motor. Takže jsem se na to vykašlal,
a koupil jsem baterku s XHP70 na řidítka. Svítí perfektně, ale je na
jednu 18650 s kapacitou 3200 (jak píšou). Vydrží na ní svítit asi 45
minut 😁
S pozdravem,
--
Aleš Filip
Kutná Hora
http://xanadu.khnet.info
Dne 25.11.2022 v 13:43 Pavel Hudeček napsal(a):
> Taky jsem k tomu došel, teda ne až k BMS, to bych čekal že měnit
> nepůjde, tak jsem po tom nepátral. Závěr je, že ESR2 je příliž
> minoritní, tak na ni nic není, možná jen na ESR2-evo.
>
> Zajímalo by mě, jak je to se světlem. Jestli do něj jde 36 V a má v
> sobě měnič, nebo je už v řídící jednotce a ve světle jsou už jen
> LEDky. Chtěl bych tam totiž dát silnější.
>
> PH
>
> Dne 25.11.2022 v 8:34 Aleš Filip napsal(a):
>>
>> Dobrý den,
>>
>> Musí to být FW přímo pro tuto koloběžku. Není to bohužel tak
>> jednoduché. V řidítkách u displeje je jedna řídící jednotka, ovládaná
>> nějakým ARMem, ta má svůj FW (BLE), potom je druhý procesor v řídící
>> jednotce dole u driverů. Ten má také svůj FW (DRV), a další procesor
>> s FW je v BMS. Takže je potřeba hledat pro ten konkrétní typ
>> koloběžky celou sestavu těch 3 FW. Nedá se to ani moc kombinovat, že
>> bych použil "nějaký" fw do řidítek, a "nějaký" pro driver. Potom to
>> nemusí spolu komunikovat, a vrátit se to dá většinou jenom přes
>> STlink. Jinak se to tam nahrává z mobilu přes BT.
>> Já jsem zatím s tím alternativném FW problém neměl. Nesmí se to
>> přehnat s proudama, které se dají nastavit pro jízdu, pro brždění,
>> atd, aby to ta řídící jednotka vydržela. Já to používám jako dopravní
>> prostředek, takže jsem ubral akceleraci, nepotřebuju z 0-100 za 5s,
>> jezdím po rovině, tak jsem ubral proud na brždění, atd. Tím jsem se
>> dostal z dojezdu nějakých 20km na 25km (mám 95kg).
>>
>> S pozdravem,
>> --
>> Aleš Filip
>> Kutná Hora
>> http://xanadu.khnet.info
>> Dne 24.11.2022 v 21:09 Pavel Hudeček napsal(a):
>>> Tak to se asi taky podívám po nějakém alternativním firmware, nebo
>>> nastavení. Je tam nějaká skoro standardní čínská řídící jednotka,
>>> jen teda silnější verze, než je na Ali i se sadou, kde je úplně
>>> stejná brzdová páčka a vše ostatní, jen displej vypadá jinak, ale má
>>> stejné prvky.
>>>
>>> Ale nemám s tím zkušenosti, nevím zda to co někde stáhnu, pak třeba
>>> za jízdy nezatuhne v nějaký blbý situaci typu jízda na max:-)
>>>
>>> PH
>>>
>>> Dne 24.11.2022 v 19:29 Aleš Filip napsal(a):
>>>>
>>>> Dobrý den,
>>>>
>>>> Tak to vypadá, že rekuperuje nějak málo. Je k tomu nějaká aplikace,
>>>> která by toho ukázala víc? Proudy, napětí, atp.
>>>> Já si teda už nepamatuju, jak se chovala se stock firmware. Jezdil
>>>> jsem s ním asi 2 dny. Potom jsem předělal chlazení, zesílil cesty
>>>> na tišťáku, nahrál odblokovaný FW, a celé to poladil podle mých
>>>> představ. Maximální rychlost při 36V baterii je 34km/h, z kopce se
>>>> to rozjede klidně na 45, ale to už jsem měl také strach. Ale když
>>>> nastavím režim chůze, tak těch 6km/h po rovině udržuje, z kopce
>>>> samozřejmě díky vypnuté rekuperaci ne, a tachometr ukazuje to,
>>>> kolik opravdu jedu.
>>>> Jezdím takovou rychlostí, jaká mi přijde rozumná. Když jedu po
>>>> rovné hladké silnici, tak těch 34 jedu. Když mám jet z kopce po
>>>> silnici kde je plno kanálů, nebo výmolů, tak prostě brzdím
>>>> kotoučovkou, a jedu třeba 15.
>>>> A dobrá věc je tempomat. Když chci jet 20, a mám to přepnuté na
>>>> sport, tak si nastavím 20, a ono to těch 20 udržuje ;-)
>>>>
>>>> S pozdravem,
>>>> --
>>>> Aleš Filip
>>>> Kutná Hora
>>>> http://xanadu.khnet.info
>>>> Dne 24.11.2022 v 19:12 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>>> Aha, tak tohle ta moje teda nedělá, při jakékoli jízdě bez
>>>>> stisklé páčky trochu brzdí a rekuperuje, na rychlosti nezáleží.
>>>>> Jen při vybité baterce tím brzdí víc, při nabité míň.
>>>>>
>>>>> Při jízdě z kopce klidně zrychluje nad 25, ale číslíčka na
>>>>> displeji nerostou. Nejvtipnější, pokud se nastaví režim "chůze":
>>>>> Vlastní silou zrychluje do 6, při jízdě z kopce číslo dosáhne 6 a
>>>>> dál neroste, zatímco rychlost ano:-) Mě by se vlastně líbilo,
>>>>> kdyby tu rychlost z kopce rekuperačně omezovala na těch 25, nebo i
>>>>> nerekuperačně. Prostě se bojím, obzvlášť, když okolo jedou auta.
>>>>>
>>>>> PH
>>>>>
>>>>> Dne 24.11.2022 v 18:54 Aleš Filip napsal(a):
>>>>>>
>>>>>> Dobrý den,
>>>>>>
>>>>>> Mosfety se můžou upéct jenom když je baterie nabitá. Energie se
>>>>>> nemá kam ukládat, tak se na nich pálí. Jak jsem psal, když jsem
>>>>>> to zkoušel, tak při baterii na cca 50% teklo do baterie až 5A.
>>>>>> Při nabíjení je to max 1,7A
>>>>>> Vypíná se to proto, protože koloběžka smí jet podle zákona
>>>>>> maximálně 25km/h. A to i z kopce. Takže když nebrzdíš brzdou,
>>>>>> rekuperace to na těch 25km/h zbrzdí, a uloží třeba 200mAh.
>>>>>> Dojedeš na rovinu, ona to odbrzdí. Na to, abys ujel dalších 200m
>>>>>> musí téct do motoru proud, a spotřebuje se 300mAh. Takže jsi na
>>>>>> -100mAh
>>>>>> Když rekuperaci vypneš, tak se to rozjede z kopce na 40km/h, a
>>>>>> těch 200m ujdeš na volnoběh, bez jakékoliv spotřeby energie.
>>>>>> Ty hodnoty jsem si vymyslel jenom pro pochopení.
>>>>>>
>>>>>> S pozdravem,
>>>>>> --
>>>>>> Aleš Filip
>>>>>> Kutná Hora
>>>>>> http://xanadu.khnet.info
>>>>>> Dne 24.11.2022 v 18:34 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>>>>> Dobrý den všem,
>>>>>>> to mi pořád vrtá hlavou, našel jsem k tomu jen zmatené
>>>>>>> informace, vlastně i tady zazněnly (viz citát). Typicky se jedná
>>>>>>> o dvojici tvrzení:
>>>>>>> 1. Něco jako, že je to potřeba, aby se neupekly MOSFETY při
>>>>>>> jízdě z kopce. (A tady navíc, že se stejně můžou upéct, když je
>>>>>>> baterka nabitá)
>>>>>>> 2. Něco jako, že je to na ... a proto si to všichni vypínají.
>>>>>>>
>>>>>>> Což mi dohromady nedává smysl, pokud platí 1, nejde udělat 2 bez
>>>>>>> destrukce.
>>>>>>>
>>>>>>> Byly by nějaký podrobnosti?
>>>>>>> Díky,
>>>>>>> PH
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> --------------------
>>>>>>> Dne 20.11.2022 v 17:01 Aleš Filip napsal(a):
>>>>>>> Mám Xiaomi Scooter 3.
>>>>>>> [...]
>>>>>>> Rekuperace (KERS) je při jízdě z kopce. Proud, který motor
>>>>>>> vygeneruje teče přes FETy do baterky. Pokud je baterka nabitá na
>>>>>>> 95%, a pojedeš z dlouhého kopce, tak se proud potom nemá kam
>>>>>>> ukládat, a pálí se na těch FETech. Četl jsem několik příspěvků,
>>>>>>> že ty FETy to nevydržely, a bouchly. Navíc je to tam mechanicky
>>>>>>> dost blbě udělané. FETy leží na dně hliníkové krabičky, a jsou
>>>>>>> od ní odizolované jenom jednou vrstvou kaptonové pásky, která
>>>>>>> nemá moc dobrý tepelný koeficient. Ta hloníková krabička je
>>>>>>> potom přišroubovaná v celé ploše k rámu koloběžky, a podmazaná
>>>>>>> pastou. Já jsem tu kaptonovou pásku vyměnil za thermal pady s
>>>>>>> vodivostí asi 6W/mK, což je v létě docela znát.
>>>>>>> Tu rekuperaci všichni vypínají, protože při rekuperaci ta
>>>>>>> koloběžka docela dost zpomaluje, a množství energie, kterou to
>>>>>>> do baterií vrátí není moc vysoká. Psali, že když to potom chceš
>>>>>>> opět rozjet na původní rychlost, tak spotřebuješ víc energie,
>>>>>>> než ten kopec do baterky uložil. Takže jsem rekuperaci vypnul
>>>>>>> také. Ale když jsem tu rekuperaci zkoušel, tak je schopné to
>>>>>>> cpát do baterek i 5A při jízdě z většího kopce.
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20221125/40178a5d/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list