Re: Jak je to s tou volnoběžnou rekuperací u el. koloběžek

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pátek Listopad 25 13:43:11 CET 2022


Taky jsem k tomu došel, teda ne až k BMS, to bych čekal že měnit 
nepůjde, tak jsem po tom nepátral. Závěr je, že ESR2 je příliž 
minoritní, tak na ni nic není, možná jen na ESR2-evo.

Zajímalo by mě, jak je to se světlem. Jestli do něj jde 36 V a má v sobě 
měnič, nebo je už v řídící jednotce a ve světle jsou už jen LEDky. Chtěl 
bych tam totiž dát silnější.

PH

Dne 25.11.2022 v 8:34 Aleš Filip napsal(a):
>
> Dobrý den,
>
> Musí to být FW přímo pro tuto koloběžku. Není to bohužel tak 
> jednoduché. V řidítkách u displeje je jedna řídící jednotka, ovládaná 
> nějakým ARMem, ta má svůj FW (BLE), potom je druhý procesor v řídící 
> jednotce dole u driverů. Ten má také svůj FW (DRV), a další procesor s 
> FW je v BMS. Takže je potřeba hledat pro ten konkrétní typ koloběžky 
> celou sestavu těch 3 FW. Nedá se to ani moc kombinovat, že bych použil 
> "nějaký" fw do řidítek, a "nějaký" pro driver. Potom to nemusí spolu 
> komunikovat, a vrátit se to dá většinou jenom přes STlink. Jinak se to 
> tam nahrává z mobilu přes BT.
> Já jsem zatím s tím alternativném FW problém neměl. Nesmí se to 
> přehnat s proudama, které se dají nastavit pro jízdu, pro brždění, 
> atd, aby to ta řídící jednotka vydržela. Já to používám jako dopravní 
> prostředek, takže jsem ubral akceleraci, nepotřebuju z 0-100 za 5s, 
> jezdím po rovině, tak jsem ubral proud na brždění, atd. Tím jsem se 
> dostal z dojezdu nějakých 20km na 25km (mám 95kg).
>
> S pozdravem,
> -- 
>   Aleš Filip
>   Kutná Hora
>   http://xanadu.khnet.info
> Dne 24.11.2022 v 21:09 Pavel Hudeček napsal(a):
>> Tak to se asi taky podívám po nějakém alternativním firmware, nebo 
>> nastavení. Je tam nějaká skoro standardní čínská řídící jednotka, jen 
>> teda silnější verze, než je na Ali i se sadou, kde je úplně stejná 
>> brzdová páčka a vše ostatní, jen displej vypadá jinak, ale má stejné 
>> prvky.
>>
>> Ale nemám s tím zkušenosti, nevím zda to co někde stáhnu, pak třeba 
>> za jízdy nezatuhne v nějaký blbý situaci typu jízda na max:-)
>>
>> PH
>>
>> Dne 24.11.2022 v 19:29 Aleš Filip napsal(a):
>>>
>>> Dobrý den,
>>>
>>> Tak to vypadá, že rekuperuje nějak málo. Je k tomu nějaká aplikace, 
>>> která by toho ukázala víc? Proudy, napětí, atp.
>>> Já si teda už nepamatuju, jak se chovala se stock firmware. Jezdil 
>>> jsem s ním asi 2 dny. Potom jsem předělal chlazení, zesílil cesty na 
>>> tišťáku, nahrál odblokovaný FW, a celé to poladil podle mých 
>>> představ. Maximální rychlost při 36V baterii je 34km/h, z kopce se 
>>> to rozjede klidně na 45, ale to už jsem měl také strach. Ale když 
>>> nastavím režim chůze, tak těch 6km/h po rovině udržuje, z kopce 
>>> samozřejmě díky vypnuté rekuperaci ne, a tachometr ukazuje to, kolik 
>>> opravdu jedu.
>>> Jezdím takovou rychlostí, jaká mi přijde rozumná. Když jedu po rovné 
>>> hladké silnici, tak těch 34 jedu. Když mám jet z kopce po silnici 
>>> kde je plno kanálů, nebo výmolů, tak prostě brzdím kotoučovkou, a 
>>> jedu třeba 15.
>>> A dobrá věc je tempomat. Když chci jet 20, a mám to přepnuté na 
>>> sport, tak si nastavím 20, a ono to těch 20 udržuje ;-)
>>>
>>> S pozdravem,
>>> -- 
>>>   Aleš Filip
>>>   Kutná Hora
>>>   http://xanadu.khnet.info
>>> Dne 24.11.2022 v 19:12 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>> Aha, tak tohle ta  moje teda nedělá, při jakékoli jízdě bez stisklé 
>>>> páčky trochu brzdí a rekuperuje, na rychlosti nezáleží. Jen při 
>>>> vybité baterce tím brzdí víc, při nabité míň.
>>>>
>>>> Při jízdě z kopce klidně zrychluje nad 25, ale číslíčka na displeji 
>>>> nerostou. Nejvtipnější, pokud se nastaví režim "chůze": Vlastní 
>>>> silou zrychluje do 6, při jízdě z kopce číslo dosáhne 6 a dál 
>>>> neroste, zatímco rychlost ano:-) Mě by se vlastně líbilo, kdyby tu 
>>>> rychlost z kopce rekuperačně omezovala na těch 25, nebo i 
>>>> nerekuperačně. Prostě se bojím, obzvlášť, když okolo jedou auta.
>>>>
>>>> PH
>>>>
>>>> Dne 24.11.2022 v 18:54 Aleš Filip napsal(a):
>>>>>
>>>>> Dobrý den,
>>>>>
>>>>> Mosfety se můžou upéct jenom když je baterie nabitá. Energie se 
>>>>> nemá kam ukládat, tak se na nich pálí. Jak jsem psal, když jsem to 
>>>>> zkoušel, tak při baterii na cca 50% teklo do baterie až 5A. Při 
>>>>> nabíjení je to max 1,7A
>>>>> Vypíná se to proto, protože koloběžka smí jet podle zákona 
>>>>> maximálně 25km/h. A to i z kopce. Takže když nebrzdíš brzdou, 
>>>>> rekuperace to na těch 25km/h zbrzdí, a uloží třeba 200mAh. Dojedeš 
>>>>> na rovinu, ona to odbrzdí. Na to, abys ujel dalších 200m musí téct 
>>>>> do motoru proud, a spotřebuje se 300mAh. Takže jsi na -100mAh
>>>>> Když rekuperaci vypneš, tak se to rozjede z kopce na 40km/h, a 
>>>>> těch 200m ujdeš na volnoběh, bez jakékoliv spotřeby energie.
>>>>> Ty hodnoty jsem si vymyslel jenom pro pochopení.
>>>>>
>>>>> S pozdravem,
>>>>> -- 
>>>>>   Aleš Filip
>>>>>   Kutná Hora
>>>>>   http://xanadu.khnet.info
>>>>> Dne 24.11.2022 v 18:34 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>>>> Dobrý den všem,
>>>>>> to mi pořád vrtá hlavou, našel jsem k tomu jen zmatené informace, 
>>>>>> vlastně i tady zazněnly (viz citát). Typicky se jedná o dvojici 
>>>>>> tvrzení:
>>>>>> 1. Něco jako, že je to potřeba, aby se neupekly MOSFETY při jízdě 
>>>>>> z kopce. (A tady navíc, že se stejně můžou upéct, když je baterka 
>>>>>> nabitá)
>>>>>> 2. Něco jako, že je to na ... a proto si to všichni vypínají.
>>>>>>
>>>>>> Což mi dohromady nedává smysl, pokud platí 1, nejde udělat 2 bez 
>>>>>> destrukce.
>>>>>>
>>>>>> Byly by nějaký podrobnosti?
>>>>>> Díky,
>>>>>> PH
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> --------------------
>>>>>> Dne 20.11.2022 v 17:01 Aleš Filip napsal(a):
>>>>>> Mám Xiaomi Scooter 3.
>>>>>> [...]
>>>>>> Rekuperace (KERS) je při jízdě z kopce. Proud, který motor 
>>>>>> vygeneruje teče přes FETy do baterky. Pokud je baterka nabitá na 
>>>>>> 95%, a pojedeš z dlouhého kopce, tak se proud potom nemá kam 
>>>>>> ukládat, a pálí se na těch FETech. Četl jsem několik příspěvků, 
>>>>>> že ty FETy to nevydržely, a bouchly. Navíc je to tam mechanicky 
>>>>>> dost blbě udělané. FETy leží na dně hliníkové krabičky, a jsou od 
>>>>>> ní odizolované jenom jednou vrstvou kaptonové pásky, která nemá 
>>>>>> moc dobrý tepelný koeficient. Ta hloníková krabička je potom 
>>>>>> přišroubovaná v celé ploše k rámu koloběžky, a podmazaná pastou. 
>>>>>> Já jsem tu kaptonovou pásku vyměnil za thermal pady s vodivostí 
>>>>>> asi 6W/mK, což je v létě docela znát.
>>>>>> Tu rekuperaci všichni vypínají, protože při rekuperaci ta 
>>>>>> koloběžka docela dost zpomaluje, a množství energie, kterou to do 
>>>>>> baterií vrátí není moc vysoká. Psali, že když to potom chceš opět 
>>>>>> rozjet na původní rychlost, tak spotřebuješ víc energie, než ten 
>>>>>> kopec do baterky uložil. Takže jsem rekuperaci vypnul také. Ale 
>>>>>> když jsem tu rekuperaci zkoušel, tak je schopné to cpát do 
>>>>>> baterek i 5A při jízdě z většího kopce.
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20221125/c6f230f3/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list