Re: Jak je to s tou volnoběžnou rekuperací u el. koloběžek

Aleš Filip nostromo na khnet.info
Pátek Listopad 25 08:34:57 CET 2022


Dobrý den,

Musí to být FW přímo pro tuto koloběžku. Není to bohužel tak jednoduché. 
V řidítkách u displeje je jedna řídící jednotka, ovládaná nějakým ARMem, 
ta má svůj FW (BLE), potom je druhý procesor v řídící jednotce dole u 
driverů. Ten má také svůj FW (DRV), a další procesor s FW je v BMS. 
Takže je potřeba hledat pro ten konkrétní typ koloběžky celou sestavu 
těch 3 FW. Nedá se to ani moc kombinovat, že bych použil "nějaký" fw do 
řidítek, a "nějaký" pro driver. Potom to nemusí spolu komunikovat, a 
vrátit se to dá většinou jenom přes STlink. Jinak se to tam nahrává z 
mobilu přes BT.
Já jsem zatím s tím alternativném FW problém neměl. Nesmí se to přehnat 
s proudama, které se dají nastavit pro jízdu, pro brždění, atd, aby to 
ta řídící jednotka vydržela. Já to používám jako dopravní prostředek, 
takže jsem ubral akceleraci, nepotřebuju z 0-100 za 5s, jezdím po 
rovině, tak jsem ubral proud na brždění, atd. Tím jsem se dostal z 
dojezdu nějakých 20km na 25km (mám 95kg).

S pozdravem,

-- 
  Aleš Filip
  Kutná Hora
  http://xanadu.khnet.info

Dne 24.11.2022 v 21:09 Pavel Hudeček napsal(a):
> Tak to se asi taky podívám po nějakém alternativním firmware, nebo 
> nastavení. Je tam nějaká skoro standardní čínská řídící jednotka, jen 
> teda silnější verze, než je na Ali i se sadou, kde je úplně stejná 
> brzdová páčka a vše ostatní, jen displej vypadá jinak, ale má stejné 
> prvky.
>
> Ale nemám s tím zkušenosti, nevím zda to co někde stáhnu, pak třeba za 
> jízdy nezatuhne v nějaký blbý situaci typu jízda na max:-)
>
> PH
>
> Dne 24.11.2022 v 19:29 Aleš Filip napsal(a):
>>
>> Dobrý den,
>>
>> Tak to vypadá, že rekuperuje nějak málo. Je k tomu nějaká aplikace, 
>> která by toho ukázala víc? Proudy, napětí, atp.
>> Já si teda už nepamatuju, jak se chovala se stock firmware. Jezdil 
>> jsem s ním asi 2 dny. Potom jsem předělal chlazení, zesílil cesty na 
>> tišťáku, nahrál odblokovaný FW, a celé to poladil podle mých 
>> představ. Maximální rychlost při 36V baterii je 34km/h, z kopce se to 
>> rozjede klidně na 45, ale to už jsem měl také strach. Ale když 
>> nastavím režim chůze, tak těch 6km/h po rovině udržuje, z kopce 
>> samozřejmě díky vypnuté rekuperaci ne, a tachometr ukazuje to, kolik 
>> opravdu jedu.
>> Jezdím takovou rychlostí, jaká mi přijde rozumná. Když jedu po rovné 
>> hladké silnici, tak těch 34 jedu. Když mám jet z kopce po silnici kde 
>> je plno kanálů, nebo výmolů, tak prostě brzdím kotoučovkou, a jedu 
>> třeba 15.
>> A dobrá věc je tempomat. Když chci jet 20, a mám to přepnuté na 
>> sport, tak si nastavím 20, a ono to těch 20 udržuje ;-)
>>
>> S pozdravem,
>> -- 
>>   Aleš Filip
>>   Kutná Hora
>>   http://xanadu.khnet.info
>> Dne 24.11.2022 v 19:12 Pavel Hudeček napsal(a):
>>> Aha, tak tohle ta  moje teda nedělá, při jakékoli jízdě bez stisklé 
>>> páčky trochu brzdí a rekuperuje, na rychlosti nezáleží. Jen při 
>>> vybité baterce tím brzdí víc, při nabité míň.
>>>
>>> Při jízdě z kopce klidně zrychluje nad 25, ale číslíčka na displeji 
>>> nerostou. Nejvtipnější, pokud se nastaví režim "chůze": Vlastní 
>>> silou zrychluje do 6, při jízdě z kopce číslo dosáhne 6 a dál 
>>> neroste, zatímco rychlost ano:-) Mě by se vlastně líbilo, kdyby tu 
>>> rychlost z kopce rekuperačně omezovala na těch 25, nebo i 
>>> nerekuperačně. Prostě se bojím, obzvlášť, když okolo jedou auta.
>>>
>>> PH
>>>
>>> Dne 24.11.2022 v 18:54 Aleš Filip napsal(a):
>>>>
>>>> Dobrý den,
>>>>
>>>> Mosfety se můžou upéct jenom když je baterie nabitá. Energie se 
>>>> nemá kam ukládat, tak se na nich pálí. Jak jsem psal, když jsem to 
>>>> zkoušel, tak při baterii na cca 50% teklo do baterie až 5A. Při 
>>>> nabíjení je to max 1,7A
>>>> Vypíná se to proto, protože koloběžka smí jet podle zákona 
>>>> maximálně 25km/h. A to i z kopce. Takže když nebrzdíš brzdou, 
>>>> rekuperace to na těch 25km/h zbrzdí, a uloží třeba 200mAh. Dojedeš 
>>>> na rovinu, ona to odbrzdí. Na to, abys ujel dalších 200m musí téct 
>>>> do motoru proud, a spotřebuje se 300mAh. Takže jsi na -100mAh
>>>> Když rekuperaci vypneš, tak se to rozjede z kopce na 40km/h, a těch 
>>>> 200m ujdeš na volnoběh, bez jakékoliv spotřeby energie.
>>>> Ty hodnoty jsem si vymyslel jenom pro pochopení.
>>>>
>>>> S pozdravem,
>>>> -- 
>>>>   Aleš Filip
>>>>   Kutná Hora
>>>>   http://xanadu.khnet.info
>>>> Dne 24.11.2022 v 18:34 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>>> Dobrý den všem,
>>>>> to mi pořád vrtá hlavou, našel jsem k tomu jen zmatené informace, 
>>>>> vlastně i tady zazněnly (viz citát). Typicky se jedná o dvojici 
>>>>> tvrzení:
>>>>> 1. Něco jako, že je to potřeba, aby se neupekly MOSFETY při jízdě 
>>>>> z kopce. (A tady navíc, že se stejně můžou upéct, když je baterka 
>>>>> nabitá)
>>>>> 2. Něco jako, že je to na ... a proto si to všichni vypínají.
>>>>>
>>>>> Což mi dohromady nedává smysl, pokud platí 1, nejde udělat 2 bez 
>>>>> destrukce.
>>>>>
>>>>> Byly by nějaký podrobnosti?
>>>>> Díky,
>>>>> PH
>>>>>
>>>>>
>>>>> --------------------
>>>>> Dne 20.11.2022 v 17:01 Aleš Filip napsal(a):
>>>>> Mám Xiaomi Scooter 3.
>>>>> [...]
>>>>> Rekuperace (KERS) je při jízdě z kopce. Proud, který motor 
>>>>> vygeneruje teče přes FETy do baterky. Pokud je baterka nabitá na 
>>>>> 95%, a pojedeš z dlouhého kopce, tak se proud potom nemá kam 
>>>>> ukládat, a pálí se na těch FETech. Četl jsem několik příspěvků, že 
>>>>> ty FETy to nevydržely, a bouchly. Navíc je to tam mechanicky dost 
>>>>> blbě udělané. FETy leží na dně hliníkové krabičky, a jsou od ní 
>>>>> odizolované jenom jednou vrstvou kaptonové pásky, která nemá moc 
>>>>> dobrý tepelný koeficient. Ta hloníková krabička je potom 
>>>>> přišroubovaná v celé ploše k rámu koloběžky, a podmazaná pastou. 
>>>>> Já jsem tu kaptonovou pásku vyměnil za thermal pady s vodivostí 
>>>>> asi 6W/mK, což je v létě docela znát.
>>>>> Tu rekuperaci všichni vypínají, protože při rekuperaci ta 
>>>>> koloběžka docela dost zpomaluje, a množství energie, kterou to do 
>>>>> baterií vrátí není moc vysoká. Psali, že když to potom chceš opět 
>>>>> rozjet na původní rychlost, tak spotřebuješ víc energie, než ten 
>>>>> kopec do baterky uložil. Takže jsem rekuperaci vypnul také. Ale 
>>>>> když jsem tu rekuperaci zkoušel, tak je schopné to cpát do baterek 
>>>>> i 5A při jízdě z většího kopce.
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20221125/1de0d841/attachment-0001.htm>


Další informace o konferenci Hw-list