Re: Jak je to s tou volnoběžnou rekuperací u el. koloběžek

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Čtvrtek Listopad 24 21:09:10 CET 2022


Tak to se asi taky podívám po nějakém alternativním firmware, nebo 
nastavení. Je tam nějaká skoro standardní čínská řídící jednotka, jen 
teda silnější verze, než je na Ali i se sadou, kde je úplně stejná 
brzdová páčka a vše ostatní, jen displej vypadá jinak, ale má stejné prvky.

Ale nemám s tím zkušenosti, nevím zda to co někde stáhnu, pak třeba za 
jízdy nezatuhne v nějaký blbý situaci typu jízda na max:-)

PH

Dne 24.11.2022 v 19:29 Aleš Filip napsal(a):
>
> Dobrý den,
>
> Tak to vypadá, že rekuperuje nějak málo. Je k tomu nějaká aplikace, 
> která by toho ukázala víc? Proudy, napětí, atp.
> Já si teda už nepamatuju, jak se chovala se stock firmware. Jezdil 
> jsem s ním asi 2 dny. Potom jsem předělal chlazení, zesílil cesty na 
> tišťáku, nahrál odblokovaný FW, a celé to poladil podle mých představ. 
> Maximální rychlost při 36V baterii je 34km/h, z kopce se to rozjede 
> klidně na 45, ale to už jsem měl také strach. Ale když nastavím režim 
> chůze, tak těch 6km/h po rovině udržuje, z kopce samozřejmě díky 
> vypnuté rekuperaci ne, a tachometr ukazuje to, kolik opravdu jedu.
> Jezdím takovou rychlostí, jaká mi přijde rozumná. Když jedu po rovné 
> hladké silnici, tak těch 34 jedu. Když mám jet z kopce po silnici kde 
> je plno kanálů, nebo výmolů, tak prostě brzdím kotoučovkou, a jedu 
> třeba 15.
> A dobrá věc je tempomat. Když chci jet 20, a mám to přepnuté na sport, 
> tak si nastavím 20, a ono to těch 20 udržuje ;-)
>
> S pozdravem,
> -- 
>   Aleš Filip
>   Kutná Hora
>   http://xanadu.khnet.info
> Dne 24.11.2022 v 19:12 Pavel Hudeček napsal(a):
>> Aha, tak tohle ta  moje teda nedělá, při jakékoli jízdě bez stisklé 
>> páčky trochu brzdí a rekuperuje, na rychlosti nezáleží. Jen při 
>> vybité baterce tím brzdí víc, při nabité míň.
>>
>> Při jízdě z kopce klidně zrychluje nad 25, ale číslíčka na displeji 
>> nerostou. Nejvtipnější, pokud se nastaví režim "chůze": Vlastní silou 
>> zrychluje do 6, při jízdě z kopce číslo dosáhne 6 a dál neroste, 
>> zatímco rychlost ano:-) Mě by se vlastně líbilo, kdyby tu rychlost z 
>> kopce rekuperačně omezovala na těch 25, nebo i nerekuperačně. Prostě 
>> se bojím, obzvlášť, když okolo jedou auta.
>>
>> PH
>>
>> Dne 24.11.2022 v 18:54 Aleš Filip napsal(a):
>>>
>>> Dobrý den,
>>>
>>> Mosfety se můžou upéct jenom když je baterie nabitá. Energie se nemá 
>>> kam ukládat, tak se na nich pálí. Jak jsem psal, když jsem to 
>>> zkoušel, tak při baterii na cca 50% teklo do baterie až 5A. Při 
>>> nabíjení je to max 1,7A
>>> Vypíná se to proto, protože koloběžka smí jet podle zákona maximálně 
>>> 25km/h. A to i z kopce. Takže když nebrzdíš brzdou, rekuperace to na 
>>> těch 25km/h zbrzdí, a uloží třeba 200mAh. Dojedeš na rovinu, ona to 
>>> odbrzdí. Na to, abys ujel dalších 200m musí téct do motoru proud, a 
>>> spotřebuje se 300mAh. Takže jsi na -100mAh
>>> Když rekuperaci vypneš, tak se to rozjede z kopce na 40km/h, a těch 
>>> 200m ujdeš na volnoběh, bez jakékoliv spotřeby energie.
>>> Ty hodnoty jsem si vymyslel jenom pro pochopení.
>>>
>>> S pozdravem,
>>> -- 
>>>   Aleš Filip
>>>   Kutná Hora
>>>   http://xanadu.khnet.info
>>> Dne 24.11.2022 v 18:34 Pavel Hudeček napsal(a):
>>>> Dobrý den všem,
>>>> to mi pořád vrtá hlavou, našel jsem k tomu jen zmatené informace, 
>>>> vlastně i tady zazněnly (viz citát). Typicky se jedná o dvojici 
>>>> tvrzení:
>>>> 1. Něco jako, že je to potřeba, aby se neupekly MOSFETY při jízdě z 
>>>> kopce. (A tady navíc, že se stejně můžou upéct, když je baterka 
>>>> nabitá)
>>>> 2. Něco jako, že je to na ... a proto si to všichni vypínají.
>>>>
>>>> Což mi dohromady nedává smysl, pokud platí 1, nejde udělat 2 bez 
>>>> destrukce.
>>>>
>>>> Byly by nějaký podrobnosti?
>>>> Díky,
>>>> PH
>>>>
>>>>
>>>> --------------------
>>>> Dne 20.11.2022 v 17:01 Aleš Filip napsal(a):
>>>> Mám Xiaomi Scooter 3.
>>>> [...]
>>>> Rekuperace (KERS) je při jízdě z kopce. Proud, který motor 
>>>> vygeneruje teče přes FETy do baterky. Pokud je baterka nabitá na 
>>>> 95%, a pojedeš z dlouhého kopce, tak se proud potom nemá kam 
>>>> ukládat, a pálí se na těch FETech. Četl jsem několik příspěvků, že 
>>>> ty FETy to nevydržely, a bouchly. Navíc je to tam mechanicky dost 
>>>> blbě udělané. FETy leží na dně hliníkové krabičky, a jsou od ní 
>>>> odizolované jenom jednou vrstvou kaptonové pásky, která nemá moc 
>>>> dobrý tepelný koeficient. Ta hloníková krabička je potom 
>>>> přišroubovaná v celé ploše k rámu koloběžky, a podmazaná pastou. Já 
>>>> jsem tu kaptonovou pásku vyměnil za thermal pady s vodivostí asi 
>>>> 6W/mK, což je v létě docela znát.
>>>> Tu rekuperaci všichni vypínají, protože při rekuperaci ta koloběžka 
>>>> docela dost zpomaluje, a množství energie, kterou to do baterií 
>>>> vrátí není moc vysoká. Psali, že když to potom chceš opět rozjet na 
>>>> původní rychlost, tak spotřebuješ víc energie, než ten kopec do 
>>>> baterky uložil. Takže jsem rekuperaci vypnul také. Ale když jsem tu 
>>>> rekuperaci zkoušel, tak je schopné to cpát do baterek i 5A při 
>>>> jízdě z většího kopce.
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20221124/3ad22069/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list