Re: Jak je to s tou volnoběžnou rekuperací u el. koloběžek

Aleš Filip nostromo na khnet.info
Čtvrtek Listopad 24 19:29:59 CET 2022


Dobrý den,

Tak to vypadá, že rekuperuje nějak málo. Je k tomu nějaká aplikace, 
která by toho ukázala víc? Proudy, napětí, atp.
Já si teda už nepamatuju, jak se chovala se stock firmware. Jezdil jsem 
s ním asi 2 dny. Potom jsem předělal chlazení, zesílil cesty na tišťáku, 
nahrál odblokovaný FW, a celé to poladil podle mých představ. Maximální 
rychlost při 36V baterii je 34km/h, z kopce se to rozjede klidně na 45, 
ale to už jsem měl také strach. Ale když nastavím režim chůze, tak těch 
6km/h po rovině udržuje, z kopce samozřejmě díky vypnuté rekuperaci ne, 
a tachometr ukazuje to, kolik opravdu jedu.
Jezdím takovou rychlostí, jaká mi přijde rozumná. Když jedu po rovné 
hladké silnici, tak těch 34 jedu. Když mám jet z kopce po silnici kde je 
plno kanálů, nebo výmolů, tak prostě brzdím kotoučovkou, a jedu třeba 15.
A dobrá věc je tempomat. Když chci jet 20, a mám to přepnuté na sport, 
tak si nastavím 20, a ono to těch 20 udržuje ;-)

S pozdravem,

-- 
  Aleš Filip
  Kutná Hora
  http://xanadu.khnet.info

Dne 24.11.2022 v 19:12 Pavel Hudeček napsal(a):
> Aha, tak tohle ta  moje teda nedělá, při jakékoli jízdě bez stisklé 
> páčky trochu brzdí a rekuperuje, na rychlosti nezáleží. Jen při vybité 
> baterce tím brzdí víc, při nabité míň.
>
> Při jízdě z kopce klidně zrychluje nad 25, ale číslíčka na displeji 
> nerostou. Nejvtipnější, pokud se nastaví režim "chůze": Vlastní silou 
> zrychluje do 6, při jízdě z kopce číslo dosáhne 6 a dál neroste, 
> zatímco rychlost ano:-) Mě by se vlastně líbilo, kdyby tu rychlost z 
> kopce rekuperačně omezovala na těch 25, nebo i nerekuperačně. Prostě 
> se bojím, obzvlášť, když okolo jedou auta.
>
> PH
>
> Dne 24.11.2022 v 18:54 Aleš Filip napsal(a):
>>
>> Dobrý den,
>>
>> Mosfety se můžou upéct jenom když je baterie nabitá. Energie se nemá 
>> kam ukládat, tak se na nich pálí. Jak jsem psal, když jsem to 
>> zkoušel, tak při baterii na cca 50% teklo do baterie až 5A. Při 
>> nabíjení je to max 1,7A
>> Vypíná se to proto, protože koloběžka smí jet podle zákona maximálně 
>> 25km/h. A to i z kopce. Takže když nebrzdíš brzdou, rekuperace to na 
>> těch 25km/h zbrzdí, a uloží třeba 200mAh. Dojedeš na rovinu, ona to 
>> odbrzdí. Na to, abys ujel dalších 200m musí téct do motoru proud, a 
>> spotřebuje se 300mAh. Takže jsi na -100mAh
>> Když rekuperaci vypneš, tak se to rozjede z kopce na 40km/h, a těch 
>> 200m ujdeš na volnoběh, bez jakékoliv spotřeby energie.
>> Ty hodnoty jsem si vymyslel jenom pro pochopení.
>>
>> S pozdravem,
>> -- 
>>   Aleš Filip
>>   Kutná Hora
>>   http://xanadu.khnet.info
>> Dne 24.11.2022 v 18:34 Pavel Hudeček napsal(a):
>>> Dobrý den všem,
>>> to mi pořád vrtá hlavou, našel jsem k tomu jen zmatené informace, 
>>> vlastně i tady zazněnly (viz citát). Typicky se jedná o dvojici 
>>> tvrzení:
>>> 1. Něco jako, že je to potřeba, aby se neupekly MOSFETY při jízdě z 
>>> kopce. (A tady navíc, že se stejně můžou upéct, když je baterka nabitá)
>>> 2. Něco jako, že je to na ... a proto si to všichni vypínají.
>>>
>>> Což mi dohromady nedává smysl, pokud platí 1, nejde udělat 2 bez 
>>> destrukce.
>>>
>>> Byly by nějaký podrobnosti?
>>> Díky,
>>> PH
>>>
>>>
>>> --------------------
>>> Dne 20.11.2022 v 17:01 Aleš Filip napsal(a):
>>> Mám Xiaomi Scooter 3.
>>> [...]
>>> Rekuperace (KERS) je při jízdě z kopce. Proud, který motor 
>>> vygeneruje teče přes FETy do baterky. Pokud je baterka nabitá na 
>>> 95%, a pojedeš z dlouhého kopce, tak se proud potom nemá kam 
>>> ukládat, a pálí se na těch FETech. Četl jsem několik příspěvků, že 
>>> ty FETy to nevydržely, a bouchly. Navíc je to tam mechanicky dost 
>>> blbě udělané. FETy leží na dně hliníkové krabičky, a jsou od ní 
>>> odizolované jenom jednou vrstvou kaptonové pásky, která nemá moc 
>>> dobrý tepelný koeficient. Ta hloníková krabička je potom 
>>> přišroubovaná v celé ploše k rámu koloběžky, a podmazaná pastou. Já 
>>> jsem tu kaptonovou pásku vyměnil za thermal pady s vodivostí asi 
>>> 6W/mK, což je v létě docela znát.
>>> Tu rekuperaci všichni vypínají, protože při rekuperaci ta koloběžka 
>>> docela dost zpomaluje, a množství energie, kterou to do baterií 
>>> vrátí není moc vysoká. Psali, že když to potom chceš opět rozjet na 
>>> původní rychlost, tak spotřebuješ víc energie, než ten kopec do 
>>> baterky uložil. Takže jsem rekuperaci vypnul také. Ale když jsem tu 
>>> rekuperaci zkoušel, tak je schopné to cpát do baterek i 5A při jízdě 
>>> z většího kopce.
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20221124/d3dc46a3/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list