Re: OT Páteční fyzikální úloha

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Neděle Listopad 20 19:23:24 CET 2022


Tak na tý ESR2 je jen jedna brzdová páčka, stiskem se nejdřív rozpojí 
kontakt, který zapne el. brzdu a potom se dál pokračuje k přední bubnové 
brzdě. Kolik A tam rekuperace dodává, netuším, displej ukazuje jen 
rychlost a 4 čárky nabití. Ale zas je coloodpružená, to byl výchozí 
požadavek.

Je to asi jako s noťasama: Je jich milion, ale stačí 2-3 parametry a 
výběr se zmenší o 99 %. Třeba numerická klávesnice, použitelné šipky, 
Home/End a eth port.
No a podobně to dopadne u koloběžek s požadavky: Celoodpružená, ale 
splňující zákonná kritéria na "jen koloběžka, ne motorka".

PH

Dne 20.11.2022 v 17:01 Aleš Filip napsal(a):
> Mám Xiaomi Scooter 3.
> Brzdí to proudem, který teče DO motoru. Dá se nastavit, jak má být ten 
> proud velký. Já jsem ho snížil na minimum, protože jezdím většinou po 
> rovině, a to mi ubrzdí kotoučovka vzadu bez problému. V brzdové páčce 
> je snímač polohy té páčky, a proud, kterým to brzdí je úměrný stlačení 
> páčky. Takže když ji stlačíš málo, brzdí to menším proudem.
> Rekuperace (KERS) je při jízdě z kopce. Proud, který motor vygeneruje 
> teče přes FETy do baterky. Pokud je baterka nabitá na 95%, a pojedeš z 
> dlouhého kopce, tak se proud potom nemá kam ukládat, a pálí se na těch 
> FETech. Četl jsem několik příspěvků, že ty FETy to nevydržely, a 
> bouchly. Navíc je to tam mechanicky dost blbě udělané. FETy leží na 
> dně hliníkové krabičky, a jsou od ní odizolované jenom jednou vrstvou 
> kaptonové pásky, která nemá moc dobrý tepelný koeficient. Ta hloníková 
> krabička je potom přišroubovaná v celé ploše k rámu koloběžky, a 
> podmazaná pastou. Já jsem tu kaptonovou pásku vyměnil za thermal pady 
> s vodivostí asi 6W/mK, což je v létě docela znát.
> Tu rekuperaci všichni vypínají, protože při rekuperaci ta koloběžka 
> docela dost zpomaluje, a množství energie, kterou to do baterií vrátí 
> není moc vysoká. Psali, že když to potom chceš opět rozjet na původní 
> rychlost, tak spotřebuješ víc energie, než ten kopec do baterky 
> uložil. Takže jsem rekuperaci vypnul také. Ale když jsem tu rekuperaci 
> zkoušel, tak je schopné to cpát do baterek i 5A při jízdě z většího 
> kopce.
>
> S pozdravem,
> -- 
>   Aleš Filip
>   Kutná Hora
>   http://xanadu.khnet.info
> Dne 20.11.2022 v 16:03 Pavel Hudeček napsal(a):
>> Jo, taková lipolka se při nabíjení 3C klidně ochladí o 30 °C a orosí. 
>> Jenže tohle má nabíječku 1,2 A a C 8 Ah. Takže předpokládám, že +10 
>> by mohlo stačit.
>> Jinak teda ano, je vidět značný nárůst Ri s klesající teplotou. 
>> Kopec, do kterého v létě jede 25, teď jede 20, co v létě jela 18, teď 
>> 12. A je vidět, ře ten Ri ji umí ohřát. Aneb když ji vytlačím celou 
>> cestu do velkého kopce, nahoře moc dobře nejede, když nejdřív vyjedu 
>> 20 % kopce, je o 10% baterky míň, ale nahoře mě pak rychlou jízdou 
>> ochladí podstatně líp.
>>
>> Co se tý brzdy týče, tak si myslím, že nerekuperuje. Spíš naopak 
>> proud taky potřebuje a když je skoro prázdno, tak už nebrzdí tak 
>> šíleně. Rekuperace naopak probíhá za jízdy setrvačností a to tím víc, 
>> čím víc je baterka vybitá. Je to takový na... údajně je to takhle ale 
>> běžný Asi jako když maj všechny levný osciloskopy stejně blbej 
>> firmware, že synchronizace Normal skoro nefunguje. Někde jde ta 
>> rekuperace vypnout, tady ne.
>>
>> Co se čárek týče, tak ty tady teda ubejvaj +/- OK, jen je jich 0 tak 
>> posledních 5 km.
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20221120/ef0341a4/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list