Re: OT Páteční fyzikální úloha
Aleš Filip
nostromo na khnet.info
Neděle Listopad 20 17:01:31 CET 2022
Dobrý den,
Mám Xiaomi Scooter 3.
Brzdí to proudem, který teče DO motoru. Dá se nastavit, jak má být ten
proud velký. Já jsem ho snížil na minimum, protože jezdím většinou po
rovině, a to mi ubrzdí kotoučovka vzadu bez problému. V brzdové páčce je
snímač polohy té páčky, a proud, kterým to brzdí je úměrný stlačení
páčky. Takže když ji stlačíš málo, brzdí to menším proudem.
Rekuperace (KERS) je při jízdě z kopce. Proud, který motor vygeneruje
teče přes FETy do baterky. Pokud je baterka nabitá na 95%, a pojedeš z
dlouhého kopce, tak se proud potom nemá kam ukládat, a pálí se na těch
FETech. Četl jsem několik příspěvků, že ty FETy to nevydržely, a
bouchly. Navíc je to tam mechanicky dost blbě udělané. FETy leží na dně
hliníkové krabičky, a jsou od ní odizolované jenom jednou vrstvou
kaptonové pásky, která nemá moc dobrý tepelný koeficient. Ta hloníková
krabička je potom přišroubovaná v celé ploše k rámu koloběžky, a
podmazaná pastou. Já jsem tu kaptonovou pásku vyměnil za thermal pady s
vodivostí asi 6W/mK, což je v létě docela znát.
Tu rekuperaci všichni vypínají, protože při rekuperaci ta koloběžka
docela dost zpomaluje, a množství energie, kterou to do baterií vrátí
není moc vysoká. Psali, že když to potom chceš opět rozjet na původní
rychlost, tak spotřebuješ víc energie, než ten kopec do baterky uložil.
Takže jsem rekuperaci vypnul také. Ale když jsem tu rekuperaci zkoušel,
tak je schopné to cpát do baterek i 5A při jízdě z většího kopce.
S pozdravem,
--
Aleš Filip
Kutná Hora
http://xanadu.khnet.info
Dne 20.11.2022 v 16:03 Pavel Hudeček napsal(a):
> Jo, taková lipolka se při nabíjení 3C klidně ochladí o 30 °C a orosí.
> Jenže tohle má nabíječku 1,2 A a C 8 Ah. Takže předpokládám, že +10 by
> mohlo stačit.
> Jinak teda ano, je vidět značný nárůst Ri s klesající teplotou. Kopec,
> do kterého v létě jede 25, teď jede 20, co v létě jela 18, teď 12. A
> je vidět, ře ten Ri ji umí ohřát. Aneb když ji vytlačím celou cestu do
> velkého kopce, nahoře moc dobře nejede, když nejdřív vyjedu 20 %
> kopce, je o 10% baterky míň, ale nahoře mě pak rychlou jízdou ochladí
> podstatně líp.
>
> Co se tý brzdy týče, tak si myslím, že nerekuperuje. Spíš naopak proud
> taky potřebuje a když je skoro prázdno, tak už nebrzdí tak šíleně.
> Rekuperace naopak probíhá za jízdy setrvačností a to tím víc, čím víc
> je baterka vybitá. Je to takový na... údajně je to takhle ale běžný
> Asi jako když maj všechny levný osciloskopy stejně blbej firmware, že
> synchronizace Normal skoro nefunguje. Někde jde ta rekuperace vypnout,
> tady ne.
>
> Co se čárek týče, tak ty tady teda ubejvaj +/- OK, jen je jich 0 tak
> posledních 5 km.
>
> PH
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20221120/8a0410e9/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list